07.03.2017

Opel stort zich in de wereld van start-ups en high-tech


Opel, van oudsher niet het meest sexy automerk lijkt zich meer en meer te ontpoppen als een new kid on the block. Het voor onze begrippen Duitse automerk is bekend geworden als maker van de Opel Kadett (later de Opel Astra), Opel Ascona en Opel Corsa om maar eens wat publiekssuccessen te noemen. Spectaculair in verkoopaantallen waren ze, maar om nu te zeggen, wow wat een opvallende auto’s, zeker niet.

Vandaag heten de modellen in de VS gewoon Chevrolet. In het Verenigd Koninkrijk rijden dezelfde auto’s al een eeuw rond met de naam Vauxhall of in Australië met de naam Holden. Toch zat er altijd al pioniersbloed diep verscholen bij Opel, want anders bedenk je geen Opel GT. Een epische sportauto en geliefd onder autoliefhebbers. Of wat dacht je van de Opel Manta (1970) en de Opel Monza (1977).

Groot Opel nieuws

Toen kwam er de afgelopen weken het nieuws naar buiten dat het Franse PSA-concern (Peugeot en Citroën) Opel (en Vauxhall) heeft overgenomen. Een Duits automerk verbonden aan het Amerikaanse GM in handen van eigenwijze Fransen. Het lijkt een onmogelijke liefde maar wie verder kijkt begrijpt misschien wel waarom. Opel is al een tijd verre van saai en ontpopt zich meer en meer als een automerk met een duidelijke visie die meer past bij high-tech bedrijven en de wereld van start-ups.

Met de Opel Ampera op bezoek bij het nog niets vermoedende Tesla
Met de Opel Ampera op bezoek bij het nog niets vermoedende Tesla
En op bezoek bij Google in Palo Alto
En op bezoek bij Google in Palo Alto
Bij Google ontmoeten we op de campus ook de bekende Android figuren
Bij Google ontmoeten we op de campus ook de bekende Android figuren
Een parkeren we natuurlijk op een Parking die bestemd is voor elektrische auto`s
Een parkeren we natuurlijk op een Parking die bestemd is voor elektrische auto`s

Lancering Ampera-E

Dat Opel daarom de lancering van de nieuwe volledig elektrische Opel Ampera-E nu eens niet in Frankfurt of aan de Portugese kust (fameus in de auto-industrie) liet plaats vinden maar in Palo Alto in Californië is niet gek. Het is een van de rijkste gebieden op aarde en een broedplaats voor bedrijven als Google, Facebook, Apple, Tesla en NASA om er maar eens een paar te noemen. Het is ook de plek waar start-ups, founders en investeerders hamburgers eten en kijken hoe beurswaardig jouw ideeën zijn. Dat vandaag dit ook de plek is waar de automotive industrie eveneens de pijlen op richt zal niemand verbazen. Auto’s zijn weer hot, rijden binnenkort autonoom over de wegen en zitten vol met moderne robots die worden gestuurd door AI en cloud-toepassingen. Boordevol high-tech waarvan het eind nog lang niet in zicht is. Alles lijkt te kunnen immers.

Op bezoek bij NASA voor een mini-Spaceshuttle
Op bezoek bij NASA voor een mini-Spaceshuttle
Op de achtergrond de bouwplaats van de Spaceshuttle. Inmiddels is het eigendom van Google
Op de achtergrond de bouwplaats van de Spaceshuttle. Inmiddels is het eigendom van Google
Drie techplatformen met op de voorgrond de Ampera-E
Drie techplatformen met op de voorgrond de Ampera-E

Lange termijn visie van Opel

Opel voelt zich er in alle opzichten thuis en dat heeft ook met een nieuw soort elan te maken die verder gaat dan alleen het ‘hoe kunnen we zoveel mogelijk auto’s verkopen’. Dat heeft alles te maken met de lange termijnvisie (al is die tegenwoordig vele malen korter dan in het verleden). Waarbij General Motors langzaam wil migreren naar een Mobility Service Provider die het niet uitmaakt hoe je van A naar B gaat zolang het maar met een vervoersmiddel gebeurt waar het bedrijf een belang in heeft. In dat kader past zeker de investering die begin dit jaar werd gedaan van 500 miljoen dollar in de Uber-concurrent Lyft. Het uiteindelijke doel van GM en Lyft is om een netwerk van zelfrijdende auto’s op te gaan zetten over de hele wereld. Het uit San Francisco komende Lyft wordt gezien als een rising star en biedt net als Uber autoritten in auto’s van anderen. Ook zouden de chauffeurs van Lyft aanzienlijk hoger worden gewaardeerd dan hun Uber collega’s.

Naast Lyft investeert GM ook in Maven. Dit is een start-up die car-sharing diensten levert waarbij je inmiddels in een 15-tal Amerikaanse steden met een groep mensen een auto kunt delen volgens het peer-to-peer principe. Hierbij breng je je auto altijd terug naar het punt waar je hem ook hebt opgehaald. Naarmate er meer auto’s nodig zijn zal GM de pool van auto’s steeds verder uitbreiden. Met behulp van de Maven app kun je een auto zoeken, reserveren en je gevonden auto ontgrendelen met je smartphone. De app kan verder een aantal functies in de auto zelf inschakelen zoals de verwarming of de airco alvast aanzetten. Je hoeft uiteindelijk alleen te betalen voor het gebruik waarbij de kosten vooraf transparant zijn. Bij bewezen succes zullen Lyft en Maven zeker naar Europa komen en lijkt Opel de aangewezen kandidaat om dit verder in te vullen.

Maven car sharing
Maven car sharing

Het lijkt er op dat overname partner PSA vooral geïnteresseerd is in het platform van Opel. Maar duidelijk is dat de visie van de huidige moeder GM fris en vernieuwend is en dat er veel meer valt te halen. GM en Opel geloven in het ontstaan van een ‘Sharing Economy’ waarbij bestaande modellen redelijk omver worden gekegeld (disruptie). Het ouderwetse model van ‘het auto kopen’ gaat verdwijnen en misschien wel sneller dan iedereen verwacht. Ownership is niet langer bepalend en de transitie waarbij autofabrikanten meer en meer kunnen optreden als Mobility Service Provider lijkt niet ver weg meer. Dat Opel hierdoor niet langer alleen een automerk is zullen ze in Frankrijk zeker hebben begrepen.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.