Primeur in China: BMW integreert Alibaba spraakassistent in de auto

Primeur in China: BMW integreert Alibaba spraakassistent in de auto

The next thing, e-Commerce in de auto

Vorig artikel Volgend artikel

BMW heeft vandaag op de Consumer Electronics Show 2019 (CES) in Las Vegas bekend gemaakt dat ze als eerste premium autofabrikant de intelligente spraakassistent Tmall Genie van Alibaba A.I. Labs volledig gaat integreren in een aantal geselecteerde BMW-modellen in China.

De spraakassistent van Alibaba zal tegen het einde van 2019 in de auto’s beschikbaar zijn voor BMW-klanten in China. De integratie van op de cloud gebaseerde spraakbesturingsservice in de Chinese markt biedt een breed aanbod aan entertainment- en winkelmogelijkheden in de auto voor BMW-bestuurders terwijl ze onderweg zijn.

Het is het vervolg op de reeds bestaande samenwerking van BMW Connected in het Chinese ecosysteem van Alibaba. Hiermee kunnen BMW-klanten die thuis een Tmall Genie-compatibel apparaat hebben, eenvoudig hun voertuigfuncties bedienen en afspraken oproepen die zijn opgeslagen in de mobiliteitsagenda van BMW Connected. BMW Connected werd in december 2016 gelanceerd in China en wordt inmiddels gebruikt door zo’n 1,5 miljoen klanten. Dankzij de integratie van Tmall Genie in BMW-voertuigen hebben klanten nu onderweg toegang tot functies die ze thuis al gewend zijn.

BMW_integratie_Alibaba_China
Integratie van de Alibaba spraakassistent in een BMW

BMW-klanten in China kunnen Tmall Genie o.a. gebruiken om online bestellingen te plaatsen, bioscoopaanbiedingen te bekijken, naar hun favoriete afspeellijst te luisteren of het weer op hun bestemming te bekijken. Met de audio-functies hebben ze verder toegang tot alle informatie binnen Tmall Genie. Deze bestaan uit tekst- en afbeeldingen die op het BMW-display kunnen worden weergegeven.

Met de integratie van Alibabas Tmall Genie in BMW-voertuigen in China voegen we een digitaal ecosysteem toe, dat nieuwe mogelijkheden zal bieden die klanten snel en veilig vanuit de auto kunnen bereiken. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat BMW een nieuwe mijlpaal bereikt in China op het gebied van intelligente connectiviteit tussen het voertuig van de klant en hun digitale touchpoints
- Dieter May, Senior Vice President Digital Services and Products

BMW wil hiermee duidelijk maken dat de focus ligt op de klant en zijn verwachtingen van moderne mobiliteit. De digitale levensstijl die ze steeds meer gewend zijn, moet in hun auto worden voortgezet. Een smartphone is niet langer vereist om de intelligente spraakassistent van Alibaba in de auto te gebruiken. Alle BMW-modellen worden geleverd met een ingebouwde SIM-kaart die de integratie en permanente online beschikbaarheid mogelijk moet gaan maken.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies