De Defender opnieuw uitgevonden

De Defender opnieuw uitgevonden

Vorig artikel Volgend artikel

Land Rover is een merk waarbij de meeste mensen denken aan de Britse off-road topper. De Land Rover Defender komt uit de vroege jaren negentig en werd weggezet als een serieuze terreinauto voor extremen omstandigheden. De naam Defender verwijst naar het militaire karakter van de auto. Tot op de dag van vandaag maken verschillende militaire eenheden nog gebruik van een Land Rover Defender.

Landrover_Defender_Forrest
Landrover_Defender_Back

De Land Rover Defender van oud naar de toekomst

Jarenlang is het model keer op keer nagenoeg ongewijzigd gebleven. De eenvoudige ronde koplampen met de kenmerkende rechthoekige grill en rechte carrosserielijnen zijn kenmerkend voor de Defender. De off-road specificaties waren en zijn altijd subliem geweest. Het is hetgeen waar de Defender om bekend stond. Nu jaren later is de Defender flink vernieuwd en daar heeft het uiterlijk onder moeten “lijden”. Dit heeft voor een groot gedeelte te maken met de strenge emissienormen. Of we het heel erg moeten vinden? Ik denk het niet. Maar de nieuwe neus en achterlichten zijn toch even wennen. De reacties lopen uiteen als we met de nieuwe Defender op pad zijn, maar over het algemeen zijn mensen erg onder de indruk.

De authentieke rechthoekige grill is veranderd in een meer gesloten exemplaar. Verder zijn er zat echte 'Defender-elementen' terug te vinden. Zo zien we zwart traanplaat delen op de motorkap, zijn de ronde koplampen afgevlakt voor een moderne uitstraling en zit er nog steeds een volwaardig reservewiel op de achterklep geschroefd.

Land_Rover_Defender_Dog
Land_Rover_Defender_Backlights
Land_Rover_Defender_Traanplaat
Land_Rover_Defender_Headlights
Land_Rover_Defender_Roof_windows

Het interieur van de nieuwe Defender

Land Rover heeft de Defender ooit zo gemaakt dat alle functies in de auto te bedienen zijn met handschoenen aan. Ook in deze Defender is dat weer zo. Alle knoppen zijn groot en de versnellingspook is duidelijk aanwezig. De deurpanelen zijn voorzien van grote zichtbare schroeven om de panelen op hun plaats te houden. Achterin zijn de kenmerkende schuine dakramen te vinden die in de overgang van de zijramen en dak zitten.

Duidelijk is dat de nieuwe Defender helemaal bol staat van de mogelijkheden en opties. Van een koelkast in het middenconsole tot off-road specificaties waar je u tegen zegt. Het grote brede infotainment scherm in het midden van het dashboard laat je alle opties en info zien zoals de verschillende off-road instellingen, tot aan de waterdiepte. Deze Defender is voorzien van en Meridian audiosysteem met een sublieme geluidservaring voor tijdens je off-road avonturen.

Land_Rover_Defender_Door
Land_Rover_Defender_Interior_passenger
Land_Rover_Defender_Tellers
Land_Rover_Defender_passenger_Seats
Cool facts: de nieuwe Defender kan door 0.9 meter water heen rijden zonder problemen. Op het scherm in de auto kan je Wade sensing selecteren om te zien hoe diep het water is.
Land_Rover_Defender_wade_Sensing

Eigenlijk is aan alles gedacht in deze Land Rover. Leuk voorbeeld: zit de kofferbak tot aan het dak volgepropt met spullen en is het zicht naar achteren belemmerd? Geen probleem. Zoals de binnenspiegel die bij conventionele auto’s een kantelstand heeft, activeer je bij de nieuwe Defender de camera op het dak, wat je weer kunt zien op de binnenspiegel.

Land_Rover_Defender_Mirror

Where we are going we don’t need roads

En zo is het precies met de nieuwe Defender. Met de elektronisch gestuurde luchtvering die desgevraagd 10 centimeter omhoog gezet kan worden is geen kuil, rots of rivier ooit nog een probleem. Het is mogelijk om elektronisch in te stellen op wat voor ondergrond je rijdt en de auto past zich hier op aan. Met de automatische modus kiest de auto zelf welke het beste werkt. Als we ons een weg banen door het mulle zand merk je goed dat de computers van de auto hun werk keurig doen. Je voelt dat de banden grip zoeken, de gasresponse zal zich aanpassen om optimaal grip te houden.

Met de Defender is het net alsof je met een tank op pad bent. Daarbij voelen de deuren als kluisdeuren. Je voelt dat je met een enorme machine op pad bent, ja de nieuwe Defender weegt 2.292 kilogram, en je wilt niet weten wat je aan wegenbelasting moet betalen.

Toch hebben ze van de nieuwe Defender, die gebouwd is om extreme terreinen te overwinnen, een uiterlijk gegeven van een luxe auto. De hoogglans zwarte dak- en raamlijsten geven het een luxe uitstraling samen met de toepassing van LED-verlichting.

Land_Rover_Defender_Sand_drift
Land_Rover_Defender_Sand+Drive
Land_Rover_Defender_Slope
Land_Rover_Defender_Camera_View
Land_Rover_Defender_Afmetingen

Eind oordeel

De nieuwe Defender is voor veel mensen echt even wennen. Veel authentieke elementen zien we gelukkig terug, met een flinke klap nieuwe technologieën en CO2 reducerende aanpassingen. In ruig terrein is en blijft het een topper die alleen maar beter is geworden. Niet voor niets heeft Land Rover 1,2 miljoen kilometer afgelegd en ruim 45.000 afzonderlijke tests uitgevoerd om van deze Defender de meest robuuste ooit te maken.

Land_Rover_Defender_Two_people
Land_Rover_Defender_All_together
Tim van Osta

Tim is een real petrolhead in hart en nieren. Groot autoliefhebber, motorrijder en natuur gek.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies