Ford Mustang Mach-E gaat iedereen verrassen

Ford Mustang Mach-E gaat iedereen verrassen

Range tot 600km, prijs nog net geen 50k

Vorig artikel Volgend artikel

Ford heeft zojuist officieel tijdens een spectaculaire show in Los Angeles de Ford Mustang Mach-E gelanceerd. De eerste volledig elektrische auto van het concern. Nadat we eerst moesten geloven dat Ford met een elektrische SUV op de markt zou komen die gebaseerd is (zeg maar met wat DNA) op de legendarische Ford Mustang is de werkelijkheid nog een stuk mooier. De volledige nieuwe elektrische SUV heeft gewoon de Mustang (Pony car) op zijn neus. Dan is het een Mustang, geen twijfels en Ford noemt hem dan ook de Ford Mustang Mach-E. We kunnen nu al zeggen dat deze Mach-E voor iedereen die een BEV (Battery Electric Vehicle) gaat kiezen er een meer dan serieuze optie bij heeft gekregen. De Ford Mustang Mach-E is veel meer dan alleen een statement van Ford. Deze auto gaat de wereld van Ford veranderen in al zijn facetten, zoals de Mustang en Ford GT dat ook hebben gedaan.

Ford Mustang

De Ford Mustang, het origineel, is een 'American Icon' en staat misschien wel symbool voor de gehele Amerikaanse auto-industrie. Een icoon, pure rock & roll, een statement, uitstraling, historie, vermogen, geluid (welke auto heeft een nightmode voor de buren?) en ga zo maar door. De auto is een filmster op zich en nog steeds mateloos populair. Je hoeft bij een Mustang helemaal niets uit leggen als je hem ziet. De auto is qua impact ook vele malen groter dan de meest verkochte auto ter wereld, de Ford F150.

FORD_MUSTANG_MACH-E__Studio_41
De nieuwe Ford Mustang Mach-E First Edition
FORD_MUSTANG_MACH-E__Studio_42
Ford Mustang Mach-E First Edition in een nieuwe rode kleur
FORD_MUSTANG_MACH-E__Studio_40
Ford Mustang Mach-E First Edition heeft de bekende achterlichten van de originele Mustang
FORD_MUSTANG_MACH-E_DETAILS_21
De eerste Mustang met een stekker
FORD_MUSTANG_MACH-E_DETAILS_23
Maar nog wel met herkenbare elementen zoals de achterlichten van de originele Mustang
Ford_Mustang_Mach_E_basis
Het toekomstige instapmodel van de Ford Mustang Mach-E
Ford_Mustang_1st_edition
Ford Mustang Mach-E de elektrische 5-persoons SUV 1st Edition

Ford Mustang Mach-E

Het is november 2019. Terwijl wij ons in Nederland druk maken over een nieuw dieptepunt voor automobilisten, de maximumsnelheid gaat omlaag naar 100 km/uur wordt in Los Angeles de eerste volledig elektrische Ford Mustang gelanceerd. De meest krachtige versie, natuurlijk een -GT- maakt de ambities van Ford en de reputatie van een Mustang gelijk waar. Met maar liefst 342 kW (465 pk) vermogen en 830 Nm koppel sprint de elektrische Mustang Mach-E van 0-100 km/u in minder dan 5 seconden en dan heeft hij ook nog eens een actieradius tot 600 km (WLTP). Die laatste is wel sterk afhankelijk van hoe vaak je wilt voelen dat je nog steeds in een Mustang rijdt, ook al is deze versie elektrisch.

Voor Ford is de Mustang een statement

Bill Ford, Executive Chairman van de Ford Motor Company, zei letterlijk toen de eerste plannen op tafel kwamen voor een Elektrische SUV: "We are not going to make a 5 person Mustang."

Inmiddels is er niemand zo trots als Bill Ford zelf (4e generatie) op de uiterst ruime elektrische 5 persoons SUV en ziet hij vooral voor elektrische auto's een grote toekomst en uitdaging voor Ford wereldwijd.

Een Mustang beneden de 50K

De nieuwe Mustang Mach-E komt eind 2020 (Q3/Q4) op de markt met een ‘standaard’ of ‘extended range’ accupakket en met de keuze voor achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. De versie met vierwielaandrijving en extended range batterij levert een systeemvermogen van 248 kW (337 pk). De krachtigere GT heeft zoals hierboven als is aangegeven levert 342 kW (465 pk) en 830 Nm. In alle gevallen gaat het om voorlopige waarden. En dan de prijs, het lijkt onmogelijk maar het instapmodel (met een 75 kWh battery) krijgt een prijs net beneden de 50 duizend euro en is daarmee aanzienlijk goedkoper dan de goedkoopste Mustang die nu op de markt te koop is in Nederland. Het topmodel de Mustang Mach-E GT gaat ergens rond de 70 duizend euro kosten. En dat zijn prijzen waar niemand op gerekend had.

Ford_Mustang_Mach-e_GT_versie
Ford Mustang Mach-E GT met een afwijkende neus en luchtinlaten

Ford Mustang Mach-E en innovatie

De Ford Mustang Mach-E is het nieuwe elektrische icoon en kan niet anders als model staan voor een nieuwe generatie van elektrische modellen binnen Ford. Het siert Ford om op deze manier een nieuw tijdperk in te stappen. Geen Ford Focus-e, al zal die er gerust gaan komen. Nee Ford kiest gelijk maar voor de meest uitgesproken Ford uit de historie van het merk, en tovert deze om tot een fraaie ‘sporty’ SUV met veel gevoel voor design en technologie. Want deze Mach-E is niet alleen fraai vanwege zijn opvallende looks, ook technologisch toont de SUV een serie nieuwe innovaties, waarvan het openen van de portieren gelijk indruk maakt. Push the button met een toegangscode alsof je je iPhone moet ontgrendelen.

Power My Trip app bepaalt je optimale laadprofiel

Afhankelijk van de uitvoering heb je de beschikking over meer dan voldoende range tot een zeer ruime range. En dat in de wetenschap dat die range er veel minder toe doet zolang je de auto (via de app Power My Trip) laat bepalen waar, wanneer en hoelang je het beste kunt laden. Het betekent ook bij Ford dat je je moet overgeven aan slimme software die afhankelijk van je rijgedrag en agenda voor jou het meest optimale laadprofiel bepaalt.

Nieuw SYNC-systeem voor connectiviteit

De nieuwe Mustang Mach-E krijgt de volgende generatie van het SYNC communicatie- en infotainmentsysteem wat is te bedienen via een centraal op het dashboard geplaatst 15.5-inch touchscreen. De interface maakt het mogelijk, afhankelijk van de voorkeuren van de bestuurder, deze volledig aan te passen. Het systeem wordt verder geoptimaliseerd via een permanent aanwezige cloud connectiviteit. In Sync is vanzelfsprekend spraakbediening geïntegreerd.

Data twee wordt met het nieuwe SYNC systeem nu twee keer zo snel verwerkt in vergelijking met het huidige SYNC 3-systeem. Navigeren, muziek streamen en verbinden van een smartphone wordt daardoor aanzienlijk sneller en gemakkelijker. Het systeem biedt verder draadloze compatibiliteit met Apple CarPlay, Android Auto en AppLink apps op smartphones en andere mobiele apparaten.

Mach-E biedt keuze voor drie verschillende rijmodi

In de Mustang Mach-E krijg je als bestuurder de keuze uit drie verschillende rijmodi: Whisper, Engage en Unbridled. Elke modus heeft zijn eigen rijdynamiek, instellingen voor de stuurreactie, interieurverlichting, een eigen ‘Electrifying geluid’ voor wat meer rijbeleving en dynamische animaties in het instrumentarium.

FORD_MUSTANG_MACH-E_INTERIOR_13
Ford_Mustang_Mach-e interieur met SYNC en het 15"-inch touchscreen

De Mustang Mach-E is een echte Mustang

Als je het lef hebt om je eerste volledig elektrische auto maar gelijk Mustang te noemen dan is er maar één vraag. Is deze Mustang Mach- wel inderdaad een echte Mustang buiten de grootste Pony ooit op de neus en achterzijde? Qua uiterlijk vertoont de Mach-E zeker overeenkomsten. Je vindt voldoende designtaal van de oorspronkelijke Mustang terug in deze Mach-E. Hij heeft zeker de 'bold' looks, of hij ook iconisch wordt moeten we afwachten maar voor Ford is de Mach-E dat zeker. Wordt de Mach-E ook een filmster? Wie weet maar dan moeten we hem minimaal in Mission Impossible 5 gaan zien. Is de Mach-E ook rock & roll? Die is moeilijk maar op fors rubber met 20 inch wielen maakt hij nu al indruk en verder zal de tijd moeten uitmaken of dit een hit gaat worden.

De orderboeken zijn inmiddels open. Vooral in Europa (Noorwegen) en de VS gaat het hard met pre-orders. Ook in Nederland kun je vanaf nu intekenen voor de Mach-E First Edition en deze samenstellen met jouw wensen op de website van Ford via deze link.

De Mustang Mach-E gaat zeker vol de concurrentie aan met de toekomstige Tesla Y en de Volkswagen ID.4 en zal zeker gezien zijn prijsstelling in Nederland fors gaan concurreren met aanzienlijk duurdere modellen zoals de Jaguar E-Type. Wat dat betreft is de hitpotentie op voorhand groot.

Of iedereen de Mach-E een echte Mustang vindt (alleen klassieke Mustang die-hards zullen zeggen never ever) is aan de consument. De eerste kennismaking is in ieder geval indrukwekkend en heeft genoeg redenen om deze sportieve elektrische SUV een stuk beter te gaan leren kennen.

Well done Ford, we love this one.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies