Mercedes - Benz E 300 Bluetec 3.0 V6 Sedan Sportline AMG, verslag van een kenner

Mercedes - Benz E 300 Bluetec 3.0 V6 Sedan Sportline AMG, verslag van een kenner

Vorig artikel Volgend artikel

Charles en Nicole Schrooyen wonen al jaren in Frankrijk. En waar je zou denken dat zij net als al die mensen die er gaan wonen en werken volledig ‘verfransen’ is dat misschien wel waar maar er is slechts één uitzondering! Charles zal nooit in een Franse bolide gaan rijden, Peugeot, Renault en Citroen zijn kansloos op dit punt. Voor hem is er maar één automerk wat er toe doet en dat is Mercedes. Ondanks zijn onvoorwaardelijke liefde voor het merk kijkt hij wel degelijk naar andere auto’s en kun je hem gerust een autokenner pur sang noemen.

Maar goed Charles Schrooyen ademt Mercedes, is Mercedes en slaapt waarschijnlijk ook onder een dekbed van het nog immer populaire Duitse automerk. In zijn lange carrière in de automobielindustrie, natuurlijk bij Mercedes, heeft hij er nogal wat gehad. Op zijn lijstje staan o.a. nog een oude Mercedes 190 E uit 1991 maar ook zijn absolute favoriet een Mercedes E 220 CDI Cabriolet met AMG Sportpakket en 7 traps automaat. En terwijl wij dachten dat hij voorlopig wel in z’n ML 250 zou blijven rijden verraste hij iedereen met de aanschaf van een Mercedes - Benz E 300 Bluetec 3.0 V6 Sedan Sportline AMG. Dat smeekt om een onvervalste review van zijn nieuwste liefde en van een automerk waar wij nog niet eerder kennis mee wisten te maken.

Mercedes - Benz E 300 Bluetec
Mercedes - Benz E 300 Bluetec
Mercedes - Benz E 300 Bluetec
Mercedes - Benz E 300 Bluetec
Mercedes - Benz E 300 Bluetec

Als echte Mercedes liefhebber en met 22 jaar Mercedes werk ervaring in Nederland achter de rug, hebben we besloten om na de Mercedes ML weer een iets sportievere auto te kopen nl. een E 300 Bluetec 3.0 V6 van april 2014. Het betreft een directieauto van de dealer in Perigueux in Frankrijk waar wij sinds 2008 wonen.

Hiervoor hadden we een Mercedes ML die uitstekend beviel alleen misten we de sportieve rijeigenschappen die we daarvoor wel hadden met de E-Cabrio. Met de E 300 Bluetec komt dit weer helemaal goed! 

Comfort en Prestaties.

De eerste proefrit was erg leuk en het volgende viel ons gelijk op, de motor, de 3.0 V6 diesel met 231 PK, liep erg rustig en stil met een prachtig zwaar en sonoor motorgeluid,heerlijk! In combinatie met de 7-G-Tronic Plus automatische versnellingsbak was er altijd voldoende power en trekkracht ,540 Nm, voorhanden om even snel in te halen of om heerlijk rustig te cruisen. En wat een snelheid! 0-100 in 7.1 seconden, begrensde top van 250!

Het stuurgedrag met de parameter stuurbekrachtiging is zeer scherp,als hij een bocht ziet dan is hij er al doorheen! Wat een groot verschil met de op comfort ingestelde ML! Het comfort is zeker aanwezig met veel rust van de motor en weinig windgeruis van de gestroomlijnde carroserie. Hij snijdt door de wind. Het onderstel is natuurlijk niet met de ML te vergelijken,hij is mede door het AMG Sportpakket met sportonderstel stugger dan de ML maar geeft wel veel meer feed back van wat er onder je gebeurt zonder het comfort uit het oog te verliezen.

Interieur en Afwerking

Ook qua ruimte is er geen reden tot klagen, ruime sportstoelen waar je echt lekker stevig in zit,een grote achterbank met veel beenruimte en een joekel van een kofferbak met een deelbare achterbank met skiluik.
De afwerking van zowel de carrosserie als het interieur is echt subliem,nog beter dan bij de ML die in de USA geproduceerd is. Ze hebben echt hun best gedaan bij Mercedes om dit weer helemaal op top-niveau te krijgen.En dat is ze gelukt! Ook de afwerking van het dashboard en alle knoppen is subliem en ziet er zeer verzorgt en overzichtelijk uit.

Het Comand Online Navigatiesysteem werkt heel eenvoudig en is erg overzichtelijk voorzien van een 18 cm scherm en scherpe graphics zie je er alles op.Hierbij inbegrepen zit ook een Harddisk navigatie,10Gb Musicregister, CD en DVD speler, USB en SD aansluiting en achteruitrijcamera (werkt super!). Het ILS (Intelligent Light System)voorzien van LED koplampen etc. werkt subliem, hij is ook voorzien van grootlicht-assistent dus regelt de (groot)-lichtbundel zodanig dat de tegenligger er geen last van heeft. Verder meedraaiende LED koplampen, afslag-verlichting, aut.mistlampen en LED knipperlichten en dagrijverlichting.

De 80 liter tank zorgt voor een actieradius die volgens de boordcomputer rond de 1.200 km uitkomt,dit is wel lekker dat je niet zo vaak hoeft te tanken,zeker in de winter. De verkeersbordherkenning werkt dmv een camera achter de voorrruit en herkent de borden perfect en geeft dan de snelheid weer op je centrale boordcomputer, dit werkt echt heel goed en is erg informatief en kan veel bekeuringen schelen.Je hebt ook in deze auto amper meer in de gaten hoe snel je rijdt doordat hij heerlijk stil en geruisloos is dus dat is geen verkeerde optie.

De auto is uitgerust met de volgende opties:

- Palladiumzilvermetallic/Zwart interieur Artico met Alcantara.
- Comand Online Navigatie
- Achteruitrijcamera
- ILS, Intelligent Light System,LED lampen met grootlichtassistent.
- AMG Sportpakket met sportonderstel en 18-Inch wielen,banden voor 245 achter 265.
- Elektrisch Schuif/kanteldak,transparant
- Parctronic met aut. inparkeer functie
- Elektr. inklapbare en dimmende spiegels
- Slotbouten voor de velgen
- Neerklapbare achterbank met skiluik.
- Verkeersbordherkenning.

Eerste ervaringen:

De eerste rit is er een van bijna 100 km met vele bochten door een schitterende natuur van de Perigord, wat is dit genieten! Schuifdak open en gas erop! Wat een fantastische auto in deze omgeving, stil,snel en zuinig 6.2 liter/100km. En dan de rijdynamiek in de vele bochten, als een rails ligt de auto op de weg en in de bochten wat een genot. Nauwelijks helt de auto over en hij geeft precies aan wat er onder je gebeurt in alle rust en comfort. Even een auto inhalen is simpel ,even gas erop en er naast zetten en je bent er al voorbij voor je er erg in hebt! Het Comand systeem werkt subliem en is eenvoudig en logisch te bedienen,desgewenst spraakgestuurd. Veel rijgenot dus, hier gaan we heerlijk van genieten!

Mercedes - Benz E 300 Bluetec
Mercedes - Benz E 300 Bluetec
Mercedes - Benz E 300 Bluetec
Mercedes
Mercedeskenner en liefhebber Charles Schrooyen
Mercedes - Benz E 300 Bluetec 3.0 V6 Sedan Sportline AMG

Charles zijn persoonlijke lijstje met alle Mercedessen die hij heeft gehad in de ruim afgelopen 22 jaar.

  • 190 E 1.8, bouwjaar 1991
  • CLK 200 Elegance Automaat,Bouwjaar 1999
  • C 220 CDI Avantgarde Automaat,Bouwjaar 2007
  • E 220 CDI Coupé Avantgarde Aut., Bouwjaar 2010
  • E 220 CDI Cabriolet AMG-Sportpakket Aut.,Bouwjaar 2012
  • ML 250 Bluetec,4-Matic,Aut, Bouwjaar 2014
  • E 300 Bluetec Sedan,AMG-Sportpakket,Aut.,Bouwjaar 2014

De all-time favorite was de E 220 CDI Cabriolet met AMG Sportpakket en 7 traps automaat, dit was een heerlijke sportieve auto die als een scheermes door de bochten ging maar waarbij je ook heerlijk open kon cruisen. Deze was alleen niet erg geschikt voor ons werk vanwege een ruimtegebrek dus daarom denk ik dat onze huidige E 300 Bluetec met 3.0 V6 zeker ophetzelfde fun niveau staat mede dankzij het AMG-Sportpakket en het elekt. schuifdak en ook ook nog praktisch is voor ons werk.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies