Peugeot 308 SW meer dan alleen auto van het jaar

Peugeot 308 SW meer dan alleen auto van het jaar

Vorig artikel Volgend artikel

Een Peugeot 308 SW zou nou niet direct mijn eerste keuze zijn als het om een auto gaat. Ik moet bij het merk ook altijd even kijken wat voor type het nu precies is want jaren achter elkaar waren veel modellen van de Franse autofabrikant voor mij redelijk kleurloos en saai. Dat was zo ongeveer de situatie tot ruim een week geleden als het om populaire middenklassers ging.

Ik moet eerlijk bekennen dat de eerste tintelingen er al waren bij het bezoek met Peugeot aan de fabriek in Sochaux. Daar maakte we kennis met de nieuwe 308 Hatchback waarmee we behoorlijk door hebben gereden in het prachtige middelgebergte van de Elzas. De tweede kennismaking met Peugeot is in het mondaine Touquet (Paris-Plage) waar we ruimschoots de tijd krijgen om met de ‘auto van het jaar’, en een dag later ook nog uitgeroepen tot de ‘trekauto van het jaar’ kennis te kunnen maken.  

Peugeot_308_SW_1
Peugeot_308_SW_2
Peugeot_308_SW_4
Peugeot_308_SW_3
Peugeot_308_SW_5

De vraag is eigenlijk, is dit nog wel een Peugeot 308 te noemen, want buiten het kenmerkende logo van Peugeot is zo’n beetje alles nieuw in deze fraai ontworpen stationwagen. Onderweg naar onze tussenstop, en wat voor één, de Peugeot fabriek in Douvrin waar ‘Transformers’ aka robots geholpen door nog steeds echte mensen jaarlijks 300.000 motoren van de band laten komen praten we er uitgebreid over. 

Deze motorenfabriek is binnenkort 100% eigendom van PSA (Peugeot en Citroën). De fabriek werd in 1969 opgericht door Peugeot en Renault met als vestigingsplaats Douvrin mede door de sluiting van de kolenmijnen in Noord Frankrijk en de hoge werkloosheid.

Peugeot_308_SW_robot
Robots doen inmiddels een groot deel van de productie voor Peugeot in Douvrin
Peugeot_308_SW_werkvloer
Peugeot_308_S_10
Mens en robot werken samen aan de nieuwe motor van de Peugeot 308
Peugeot_308_S_11
De alles beslissende lamp, rood betekent exit motor en door naar de shredder

Het lijkt er op of automerken de wagens eigenlijk iedere keer een stukje naar boven opschuiven. Deze 308 SW is namelijk een heel ruime auto en veel groter dan z’n voorganger. Zo lijkt het en zo voelt het. Veel modellen van Peugeot hadden in het verleden nog al eens last van van wat overgewicht. Bij deze nieuwe 308 SW zijn de overtollige kilo’s er af en is hij ondanks zijn ruime afmetingen nu een stuk lichter (140 kg). De wagen rijdt voortreffelijk en de automatische bak schakelt zeldzaam soepel. In alle versnellingen reageert de wagen voortreffelijk en is het bijzonder dat we echt hebben moeten zoeken wat voor motor er nu uiteindelijk in onze uitvoering lag. 

Peugeot_308_SW_beach

Voor ons is de rijbeleving vele malen belangrijker dan primair de technische gegevens. Voor de kenner is er echter veel nieuws onder de motorkap. Zo is er nu de volledig nieuwe handgeschakelde 1.6 BlueHDi-motor, stil, soepel, veel trekvermogen (120 pk/300 Nm) en goed voor 14% bijtelling (prijs vanaf 24.050 euro), die er voor kan zorgen dat deze 308 ook zo maar de 'leaseauto van het jaar' kan worden. Die 14% komt dankzij de AdBlue-inspuiting waardoor de wagen goed is voor een Euro 6 normering en de CO2-uitstoot op 85 gram per kilometer blijft hangen. 

Die rijbeleving in onze auto wordt nog eens versterkt door een prachtig panorama dak (met een oppervlakte van (1,69 m2) wat genieten is voor iedereen die op de achterbank zit. Ook het ontbreken van de gedateerde kleine ruitjes in de achterportieren geven deze 308 SW een veel sportievere look.

Andere opvallende zaken zijn de full LED koplampunits (met 31 LED's per koplamp) en de langere wielbasis en overhang achter(resp. 11 en 22 cm langer dan bij de 5-deurs). Voor de achterlichten worden zelfs 42 LED’s gebruikt met technologie welke is overgenomen van de 508 SW.

Peugeot_308_SW_panoramadak
Het panoramadak geeft een wijds gezicht voor iedereen die in deze Peugeot 308 zit
308_LED_achterlichten
Peugeot gebruikt 42 LED's voor deze kenmerkende achterlichten

De verwachting is dat de handgeschakelde 1.6 HDi motor die in 10,1 seconden naar de 100 km/h sprint wel eens het succesnummer gaat worden voor Peugeot. Bijzonder is dat als je rijdt de wagen sneller aanvoelt als de bovenstaande 10 tellen. In de middag maakte we ook kennis met de 1.2 e-THP, een nieuwe 3-cylinder, leverbaar met een 110 of 130 pk krachtbron. Het is verbazend wat voor voelbaar vermogen uit deze 3-pitter komt. Natuurlijk moeten deze nieuwe motoren zich nog gaan bewijzen, ook als er 100.000 km komt te staan maar mij overtuigd deze motor nu zeker in het noord-Franse landschap.

Van binnen is de 308 een heerlijk eigenwijze auto met een heel eigen ontwerp. Het kleine stuur is erg prettig en onderdeel van de Peugeot i-Cockpit. Boven het stuur zitten de snelheidsmeter en de toerenteller en dan omgedraaid waarbij ook nog de wijzers van buiten naar binnen gaan. Dat klinkt raar maar wie er naar kijkt ervaart het als vanzelfsprekend en vraag je je af waarom dat niet altijd al zo was. Maar bijzonder zeker. Verder heeft de 308 nauwelijks nog knoppen en gebeurt de volledige bediening via een 7” touchscreen. Hierop vindt je o.a. :

  • Airconditioning (standaard of automatisch met links/rechts gescheiden regeling)
  • Rijhulpsystemen (Driver Assistance Pack, Park Assist en achteruitrijcamera)
  • Multimedia (radio, Jukebox 6,9 Gb met navigatiefunctie, interactief bulletin board, USB/Ipod, streaming audio, fotoviewer enz.)
  • Navigatie (kaarten van 44 Europese landen, weergave van maximum snelheden op hoofdwegen, Bird-view, Junction-view, line guidance, gevarenzones, PEUGEOT-dealernet, berekenen van milieuvriendelijke trajecten enz.)
  • Telefonie (Bluetooth handsfree, telefoonboek met contacten, beheer van wisselgesprekken enz)
  • PEUGEOT Connect Apps (toegang tot de aangeboden services waaronder de app ‘Coyote’, zie ook pagina 14)
  • Configuratie (Beheer van auto-instellingen)

De paar knoppen die er nog wel in de wagen zitten hebben dus maar even uitgeprobeerd.

i-Cockpit
Peugeot 308 i-Cockpit

Een van die knoppen is de Peugeot ‘panic button’ in het dak. Daarop drukken maakt een directe verbinding met het helpcenter van Peugeot. Wij hebben in ons schoolfrans maar gelogen om bestwil want de knop werkt echt. “Excusé un de nos enfants ont accidentellement appuyé sur le bouton” voor de vriendelijke mevrouw op de speaker klonk het nog geloofwaardig ook. 

De sportstand was zo’n ander knopje wat ons deed verbazen, dat indrukken zorgt ervoor dat de tellers allen een rode kleur krijgen ipv. wit. Ook verschijnt er als extraatje tussen je tellers een vermogensmeter met o.a. de turbodruk, het motorgeluid neemt toe en je gaspedaal krijgt sportieve neigingen. Bijzonder is dat ik hetzelfde nu een week later aantref in de Jaguar F-Type 3.0 V8. Andere auto en onvergelijkbare prestatie dat wel maar de lol is er niet minder om.

Peugeot_308_sport_mode_button
De sport mode button die voor nog meer rijplezier zorgt.
Peugeot_308_SW_sportstand
Na het activeren van de sportstand kleuren de tellers rood en zie je o.a. de turbodruk

De Peugeot 308 SW doet ons ook wel op andere punten glimlachen. Zo zit er waarlijk een normaal stopcontact is. Ik kan me niet herinneren dit eerder te hebben gezien. Usb aansluitingen, een audio- en navigatiesysteem wat is uit te breiden met "apps” geeft aan dat de ontwerpers echt hebben nagedacht over wat je als consument in 2014 nodig hebt als je onderweg bent. Niet alleen apps in de auto maar ook apps op je smartphone helpen je meer te weten over je auto. Via bluetooth kun je o.a. je ritgegevens uitlezen en is ook je instructieboekje als app beschikbaar.

220V Peugeot 308
Naast USB aansluitingen vinden we ook een normaal stopcontact in deze 308 SW.

Het is duidelijk dat Peugeot met de lancering van het dit 308 programma een geheel nieuwe weg is ingeslagen. Alle wagens leveren prima prestaties, een buitengewoon goed weggedrag en veel rijplezier. De wagens zijn verder erg ruim, modern uitgerust, hebben duidelijk meer charisma dan hun voorgangers en zijn leverbaar in een groot aantal uitvoeringen. Door de moderne lijn van deze 308 kan het zo maar zijn dat de SW in populariteit de 308 hatchback gaat overtreffen. Het grote glazen panoramadak zou voor mij bijna standaard mogen zijn en verruimt in letterlijke zin net als de keuze voor 18" velgen die de auto nog meer 'looks' geven. 

Enige bijzondere blijft de positionering. Voor mij is de 308 een ideale gezinsauto ook al denken ze daar bij Peugeot duidelijk daar net iets anders over. Als je overweegt een auto te kiezen in dit segment moet je zeker een proefrit maken in deze 308. Waarschijnlijk ben je daarna net zo verbaasd als wij waren.

Ons volgende avontuur met Peugeot gaat meer dan waarschijnlijk over de Peugeot RZR met een extra R. We moeten het alleen nog even eens worden over de kleur van de testversie.

Peugeot_308_S_99
Ondergaande zon bij Touquet
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies