Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Renault Sport presenteert ter ere van zijn veertigste verjaardag én de terugkeer naar de Formule 1 als constructeur een spectaculaire concept car: de Renault Clio R.S.16. Het is de snelste en krachtigste Clio R.S. ooit gebouwd met technologie van de Mégane R.S. 275 Trophy-R.
Het idee voor het ontwikkelen van een nog snellere Clio R.S. ontstond in oktober 2015. Renault Sport weet uit ervaring, opgedaan in de rallysport, dat het chassis van de Clio R.S. een vermogen tot 300 pk aan kan. Vervolgens is gekeken of de 201 kW (275 pk) en 360 Nm sterke 2,0-liter turbomotor uit de Mégane R.S. 275 Trophy-R in een Clio R.S. zou passen. Dat bleek zo te zijn. Het doel van het project: de krachtigste auto worden van Renault Sport op de weg. De Renault Clio R.S.16 beleeft zijn publieksdebuut tijdens de Grand Prix van Monaco.
Met deze presentatie maakt Renault Sport de link tussen Clio R.S. 16 op het circuit en op de gewone weg. In januari 2016 stelde Renault Sport een team van tien experts samen in het Prototype Build Centre van Renault Sport. In slechts vijf maanden moest de auto worden voltooid. Niet alleen de beperkte tijd maar ook het vinden van technische oplossingen vormden een grote uitdaging, zoals het realiseren van goede motorkoeling, het installeren van een ander uitlaattraject en aanpassingen in het motormanagement.
Het conceptmodel Clio R.S.16 heeft onder meer het remsysteem en de dempers van de Mégane R.S. 275 Trophy-R. De achterwielophanging is afkomstig van de Clio R3T: de rallyversie van de Clio R.S. Van deze versie zijn ook carrosserieversterkingen overgenomen. Ten opzichte van een reguliere Clio R.S. is de Clio R.S.16 liefst 60 mm breder dankzij verbrede wielkasten. De auto heeft sportiever vormgegeven bumpers, een andere frontsplitter ter verbetering van de motorkoeling en een forse achterspoiler die 40 kilogram downforce genereert bij een snelheid van 200 km/u. Een lithium-ion accu zorgt voor 15 kilogram gewichtsbesparing. Tijdens testsessies op het Montlhéry-circuit bleek de Clio R.S.16 bijzonder effectief en betrouwbaar, zelfs tijdens langdurige sessies met snelheden boven 200 km/u.
De naam Clio R.S.16 is een directe verwijzing naar de F1-racer R.S.16. Ook de kleurJaune Sirius komt overeen met de R.S.16. De R.S. Vision LED-verlichting heeft de vorm van een ‘chequered flag’, kenmerk van Renault Sport. Rode remklauwen van Brembo zorgen samen met zwarte 19-inch Speedline Turini-wielen met Michelin Pilot Sport SP2-banden voor een sportief contrast. Onder een reguliere Clio R.S. passen maximaal 18-inch wielen. Renault Sport moest daarom de wielkasten aanpassen en composiet wielkastverbreders monteren om plaats te bieden voor 19-inch wielen. Veel aandacht ging ook naar het geluid van de auto. Renault Sport monteert daarom een Akrapovič-uitlaatsysteem met twee uitlaatuiteinden.
Goodwood Festival of Speed
De Renault Clio R.S.16 beleeft zijn publieksdebuut tijdens de Monaco Grand Prix in het bijzijn van andere legendarische Renault Sport-modellen, waaronder de Renault 5 Turbo, Clio V6, Renault Sport Spider, Mégane R.S. R26-R en natuurlijk de Mégane R.S. 275 Trophy-R waarmee de Clio R.S.16 veel overeenkomsten heeft. De Renault Clio R.S.16 is ook te zien tijdens het Goodwood Festival of Speed (23-26 juni). De prestatiegegevens van de Clio R.S.16 zijn op dit moment niet bekend.