Kia EV6 zet markt voor elektrische voertuigen op scherp

Kia EV6 zet markt voor elektrische voertuigen op scherp

Vorig artikel Volgend artikel

Kia en Hyundai zijn het EV-segment met nieuwe opvallende modellen behoorlijk aan het opschudden. De toekomstige Hyundai Ioniq 5 deed veel autoliefhebbers al aangenaam verrassen. Daar komt nu een al even aantrekkelijk zusje van Kia naast, de Kia EV6 (EVsix). Beide modellen delen het nieuwe Electric-Global Modular Platform (afgekort E-GMP) van de Zuid-Koreaanse autofabrikant.

De Kia EV6 heeft een ongekend strak en behoorlijk uitgesproken design. ‘Movement that inspires’ noemen ze het in Zuid-Korea. Kia wil 'gedurfde, originele en inventieve elektrische auto’s' bouwen aldus Karim Habib, Senior Vice President en Head of Kia Global Design Center. Je kunt moeilijk zeggen dat ze dat niet lukt als je inderdaad kijkt naar de nieuwe EV6. De modelnaam daartegen is simpel. Het voorvoegsel 'EV' staat voor volledig elektrische modellen. Het tweede deel van de naam komt overeen met de positie van het model in de geheel nieuwe line-up.

Voorinschrijving

Met het merk Kia gaat het goed, zeker in Nederland. De verkoopaantallen zijn jaloersmakend voor veel collega autofabrikanten. En omdat zo te houden en liever zelfs nog wat op te krikken komt Kia nu al met een prijs voor het basismodel van de EV6 terwijl deze pas aan het eind van dit jaar op de markt komt. Dat heeft maar één doel, zorgen dat je op basis van een uiterst scherpe prijs alvast de markt op scherp zet waarbij de inzet natuurlijk volledig gericht is op voorinschrijvingen.

Dat heet de concurrentie trachten een beetje monddood maken. Wie snel is kan voor slechts 100 euro alvast intekenen voor de Kia EV6. Dat bedrag wordt uiteraard aan de kassa weer verrekend.

EV6_gt4
De nieuwe Kia EV6 met een uiterst strak design
EV6_gt2

Kia EV6 is nog maar het begin

De specificaties voor de elektrische crossover mogen er wezen en al helemaal als je naar GT en GT-line gaat kijken. Met modellen met een bereik van meer dan 500 km, laden met 800V (van 10 naar 80 procent in slechts 18 minuten en 100 kilometer laden in nog geen 5 minuten). Verder zijn de EV's uitgerust met genoeg high-tech en geavanceerde rijhulpsystemen. Dat bij elkaar moet voldoende zijn om met deze EV6 het verschil te gaan maken.

Het nieuwe model in voor Kia ook de start van hun strategie voor volledig elektrische, plug-in hybride en hybride-voertuigen die tegen het einde van dit decennium 40 procent van de totale verkoop moeten gaan vertegenwoordigen, met een jaarlijkse verkoopdoelstelling van 1.6 miljoen eenheden. Doel is om met name met volledig elektrische voertuigen een wereldwijde topspeler te worden. Tussen nu en 2026 verschijnen er naast de Kia EV6 nog 10 nieuwe volledig elektrische modellen op basis van het eerdergenoemde E-GMP platform.

EV6_gt3
EV6_gt6
EV6 Cockpit

Elektrische prestaties Kia EV6

De EV6 komt op de markt in meerdere uitvoeringen voor een zo’n groot mogelijke doelgroep. Zo komen er meerdere volledig elektrische (emissievrije) modellen met accuversies voor een hoog bereik (77,4 kWh) en een standaardbereik (58,0 kWh). De EV6 GT-line en GT zijn in Nederland alleen verkrijgbaar met het grote accupakket. De EV6 is de eerste elektrische Kia die verkrijgbaar is met tweewiel- (2WD) of vierwielaandrijving (AWD).

De 2WD Kia EV6 met 77.4 kWh kan meer dan 510 kilometer afleggen op een volle acculading (gecombineerde WLTP-cyclus). Met koppel van 605 Nm kan de AWD-versie in slechts 5,2 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren. Het batterijpakket van 77.4 kWh is gekoppeld aan een elektromotor van 168 kW (229 pk) die de achterwielen aandrijft. Bij de AWD-modellen drijven twee elektromotoren, die gezamenlijk 239 kW (325 pk) genereren, de voor- én achterwielen aan. De 58.0 kWh EV6 is gekoppeld aan een 125 kW (169 pk) elektromotor die de achterwielen aandrijft.

EV6 GT

De EV6 GT, op papier al behoorlijk jaloersmakend, heeft dubbele motoren van 430 kW en een maximumkoppel van 740 Nm, accelereert van 0 tot 100 km/u binnen de 3.5 seconden en haalt een topsnelheid van 260 km/u. De EV6 GT is verder uitgerust met elektronische Limited Slip Differential-software en moet bestuurders daarmee onder alle omstandigheden maximale controle en een zeer dynamisch rijgedrag gaan bieden.

gtline4
De EV6 GT

Keuze uit 3 modellen

Via een speciale reserveringssite kun je kiezen uit drie verschillende modellen. De standaard EV6, met achterwielaandrijving en 58 kWh is te reserveren vanaf 44.595 euro. De tweede uitvoering waarvoor al een reservering geplaatst kan worden is de EV6 GT-Line. Deze versie heeft een vanafprijs van 56.895 euro. De meerprijs van de AWD-versie wordt medio mei bekend gemaakt. De derde uitvoering is de uiterst rappe EV6 GT heeft een vanafprijs van 63.595 euro en is leverbaar vanaf het vierde kwartaal van 2022.

De standaard EV6 is tegen meerprijs leverbaar met een warmtepomp (€ 995,-). Diezelfde warmtepomp is op de EV6 Plus, GT-Line en GT standaard. Het doel van die warmtepomp is om warmte uit de buitenlucht maar en restwarmte uit de accu en batterij te gebruiken om het interieur van de auto te verwarmen als het buiten kouder is.

De eerste 1.000 personen die vóór 30 april een reservering plaatsen krijgen ook de mogelijkheid om het eerste jaar tegen sterk gereduceerde tarieven te laden bij het snellaadnetwerk van IONITY. Het tarief wordt op een later moment bekend gemaakt.

gt-linelifestyle-221
EV6, qua design nu al een potentieel lifestyle icoon..
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk...