Electric09.04.2021

Toyota’s werkpaard geëlektrificeerd


De Toyota Proace is al jaren dé werkbus van Toyota. Dit succesvolle model rijdt al zo’n 10 jaar rond. Nu Toyota van bijna elk model een hybride of elektrische variant rond heeft rijden, moest ook de Proace er aan geloven. Deze bus is gehéél elektrisch!

Toyota_Proace_full
Toyota_Proace_full

Toyota Proace

De Proace van Toyota is er in verschillende uitvoeringen. Van werkbus tot aan een passagiersuitvoering. Maar hij is ook verkrijgbaar als 4×4 uitvoering of een opgepompte off-road variant. Een bus voor elke klus zou Maxime Hartman zeggen. De elektrische variant van de Proace komt dan ook niet geheel onverwacht in een snel veranderende automarkt.

Toyota_Proace_Back
Toyota_Proace_Back

Elektrisch rijden met de Proace

Mensen die veel met dit soort busjes op pad zijn, zullen waarschijnlijk het diesel geluid missen als zij instappen in de elektrische Proace. Nu is dat sowieso het geval wanneer je besluit over te schakelen elektrisch rijden. Het is dus even wennen!

Rijd je in deze elektrische Proace hetzelfde als je dat zou doen met een bus met verbrandingsmotor, dan gaat de range je tegenvallen. Het hangt er verder vanaf of je de bus voornamelijk in de stad gebruikt of dat je voornamelijk op de snelweg te vinden bent. In de stad kan je heel goed gebruikmaken van de ‘brake’ modus. Zo regenereert de Proace direct energie bij het verminderen van de snelheid. Gebruik je deze modus niet of zit je veel kilometers op de snelweg? Dan win je weinig kilometers terug.

De Proace heeft de mogelijkheid om te schakelen tussen 3 rijmodi: eco, normaal en power. Met 136 pk aan direct beschikbaar vermogen is de bus zeker niet langzaam te noemen in de power modus. Wel is de Proace begrenst op 130 km/u. In de normale rijmodus rijdt de Proace lekker relaxt en bij het intrappen van het pedaal blijft het volledige vermogen beschikbaar. In de eco modus is de acceleratie beperkt en is zelfs de klimaatbeheersing bijna uitgeschakeld. Voor korte ritjes in de zomer prima, maar in de winter zal het snel fris worden in de cabine.

Ook het stuur is van alle gemakken voorzien.
Ook het stuur is van alle gemakken voorzien.

Qua bereik: daar kan ik kort over zijn: dat ligt vooral aan jezelf. Ga je er bijvoorbeeld relaxt mee op pad? En rijd je maximaal 100 kilometer per uur en schakel je in de stad de brake modus in, dan kun je met gemak zo’n 250 kilometer rijden. Doe je dit in de power modus, een zware rechter voet, en veel snelweg kilometers? Dan ben je met 150 kilometer wel uitgereden en zul je moeten bijladen.

Laden kan overigens snel gaan, want de Proace is uitgerust met een ‘snel laadaansluiting’. Bij een 100 KWh aansluiting is de Proace in 50 minuten 80% geladen. Thuis aan het stopcontact duurt dit een heel stuk langer. Op de juiste momenten laden is the key om zo min mogelijk bij de snellader stil te staan.

De Proace heeft de mogelijkheid om een snellader aan te sluiten.
De Proace heeft de mogelijkheid om een snellader aan te sluiten.
Bij Fastned laden gaat een stuk sneller.
Bij Fastned laden gaat een stuk sneller.

Het blijft een echte bus

Het blijft natuurlijk een bus om spullen of mensen mee te vervoeren. Tijdens onze test hebben we steeds gereden zonder lading, dus de actieradius zal wat lager uitvallen bij een goed geladen bus. Dat ter zijde, rijdt de Proace wel als een hele degelijke bus. Ook in de cabine heb je niet direct in de gaten dat je met een bus onderweg bent. Het ziet er allemaal goed uit en zo werkt het ook. De interface van het infotainment systeem kennen we van de PSA modellen en werkt gewoon goed.

Verder is deze bus voorzien van alle gemakken zoals een headup display, stoelverwarming, lane assist en cruise control.

Ik denk dat het voor veel mensen even wennen zal worden, maar wie zich aan de elektrische Proace waagt en ermee om leert gaan, heeft een dijk van een bus in zijn wagenpark.

Je hebt niet direct in de gaten dat je met een bus op pad bent.
Je hebt niet direct in de gaten dat je met een bus op pad bent.
Met een zijschuifdeur is het nog makkelijker laden.
Met een zijschuifdeur is het nog makkelijker laden.
Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.

Verder lezen over Toyota

​Toyota Hilux wint opnieuw de Dakar Rally

Toyota GAZOO Racing is de winnaar van de Dakar Rally die verreden is in Saoedi-Arabië en op zondag is gefinisht in Djedda. De Toyota GR DKR Hilux T1+ met startnummer 201 van coureur en Dakar-veteraan Nasser Al-Attiyah en bijrijder Mathieu Baumel voert na twaalf zware etappes het autoklassement aan.

Snelheid17.01.2022

​Toyota Hilux wint opnieuw de Dakar Rally

Opvallend mannenspeelgoed: Toyota Supra 2.0 GR

Heel veel "goedkoper" mannenspeelgoed dan de Toyota Supra 2.0 GR ga je niet vinden. Goedkoop is natuurlijk relatief, maar ga maar eens een Porsche, Ferarri of een andere Supercar kopen. Nee het is geen Supercar, maar voo...

Snelheid25.04.2021

Opvallend mannenspeelgoed: Toyota Supra 2.0 GR

De nieuwe Toyota Yaris is nóg strakker en zuiniger geworden

Het is een van de langst lopende modellen in het gamma van Toyota: de Yaris. En wij snappen wel waarom. De Yaris is de afgelopen jaren alleen maar stoerder geworden en met de nieuwe lijfspreuk van Toyota: no more boring...

Hybrid19.04.2021

De nieuwe Toyota Yaris is nóg strakker en zuiniger geworden

Dit is de nieuwe Toyota Yaris hybrid

De nieuwe Toyota Yaris hybrid is gisteren met een online premiere gepresenteerd. Met de nieuwe filosofie van Toyota: "No more boring cars" heeft Toyota een hele mooie Yaris weggezet.

Hybrid15.05.2020

Dit is de nieuwe Toyota Yaris hybrid

De nieuwe politie auto: betrouwbaar op elk terrein

De Nationale Politie heeft dit jaar twee nieuwe terreinvoertuigen binnengehaald: de Toyota Hilux en de Land Cruiser. Daarmee hebben ze een kwaliteit binnengehaald. Deze auto's van Toyota zijn op veel verschillende vlakke...

Nieuw04.04.2020

De nieuwe politie auto: betrouwbaar op elk terrein

Toyota Corolla is de bestverkochte auto van 2018

De Toyota Corolla is de bestverkochte auto van 2018. Zo blijkt uit cijfers van Focus2move, dat naar eigen zeggen ’s werelds grootste database voor autoverkopen bijhoudt: de Global Auto Database (GAD). Uit het onderzoek...

Shareables06.02.2019

Toyota Corolla is de bestverkochte auto van 2018

Toyota wint voor het eerst de Dakar Rally

Na het wereldkampioenschap World Endurance Championship (WEC), World Rally Championship (WRC) en de 24 uur van Le Mans heeft Toyota GAZOO Racing nu ook voor het eerst de Dakar Rally gewonnen. Toyota Hilux Het was niet d...

Shareables17.01.2019

Toyota wint voor het eerst de Dakar Rally

De legende keert terug​: Toyota GR Supra

Het was al duidelijk dat begin 2019 de onthulling plaats zou gaan vinden van de nieuwe Toyota Supra. Hij was vorig jaar al te zien tijdens het Goodwood Festival of Speed. Heeft vervolgens een hele tijd rondgereden in cam...

Nieuw15.01.2019

De legende keert terug​: Toyota GR Supra