Hybrid31.03.2016

BMW 330e: Plug-in prijspakker


Niet alleen de prijs is goed...

Plug-in hybrides zijn nog steeds mateloos populair in Nederland. De start van 2016 betekende weliswaar het einde van 7% bijtelling, maar ook 15% bijtelling blijft leaserijders trekken. BMW gaat de markt flink verstoren met deze BMW 330e, want niet alleen de prijs is goed…

BMW 330e - CarRepublic -10
BMW 330e - CarRepublic -10

Laten we maar meteen met die prijs beginnen. BMW vraagt minimaal 44.764 euro voor de 330e. Voor dat geld krijg je een 2,0 liter viercilinder met 184 pk en een elektromotor met 88 pk. In totaal heeft de auto een systeemvermogen van 252 pk en 420 Nm. Nu we toch met cijfers bezig zijn: nul naar honderd toet hij in 6,1 seconden, hij kan maximaal 41 kilometer elektrisch rijden en haalt een topsnelheid van 225 km/h. Elektrisch is zijn topsnelheid begrensd op 130 km/h, maar op die snelheid gaan je accu’s ook al sneller leeg dan die van een smartphone in de kou.

Maar goed, 44.764 euro dus. Dat is precies 1.018 euro minder dan BWM vraagt voor de 330i en die auto heeft geen accupakket en overigens ook geen achttraps automaat. Wil je die, ben je voor de 330i nog eens 500 euro extra kwijt. Die investering is het overigens altijd waard, maar dat even terzijde. Waar zit dan die adder onder het gras van deze plug-in 330e?

BMW 330e - CarRepublic -2
BMW 330e - CarRepublic -2

We hebben er twee gevonden… Allereerst, de bagageruimte. Met 370 liter is die van de plug-in hybride flink kleiner geworden dan die van de 330i. Er moest namelijk plaats gemaakt worden voor het accupakket. Hij is overigens nog steeds groot genoeg voor meerdere koffers. Dat accupakket is ook meteen het tweede punt waarop je inlevert: hij is wat zwaarder dan de 330i en dat gewicht zit hem voornamelijk achterin. Merk je dat bij rijden op de snelweg? Nee. Merk je dat als je heel sportief bochten gaat nemen? Ja. Al met al twee punten die je meteen weg kunt strepen, want daar ga je hem niet voor laten staan.

De elektromotor is sterk genoeg voor stadsverkeer, maar ook buiten de stad kun je aardig meekomen op alleen de elektromotor. Stel je navigatiesysteem in en de auto kiest zelf waar hij het beste de elektromotor kan gebruiken en waar het beste de benzinemotor. Of allebei, als je bijvoorbeeld heuvelop gaat, of stevig accelereert. Denk je het zelf beter te weten, kun je altijd de ‘eDrive’ knop bedienen, waarmee je kunt kiezen tussen ‘Auto eDrive’, ‘Max eDrive’ en ‘Save Battery’. Eigenlijk werkt de ‘Auto’ stand het beste, maar soms kan het handig zijn om de accu even te sparen voor later gebruik.

BMW 330e - CarRepublic -3
BMW 330e - CarRepublic -3
BMW 330e - CarRepublic -4
BMW 330e - CarRepublic -4
BMW 330e - CarRepublic -6
BMW 330e - CarRepublic -6

Opladen met een laadpaal kost je trouwens zo’n twee uur en een kwartier. Wil je hem opladen aan het stopcontact thuis, kost het je zo’n drie uur. Op de accu’s kun je vervolgens volgens BMW zo’n 41 kilometer rijden, maar in de praktijk is dat eerder een kilometer of 25. En het verbruik? Ja, dat hangt – zoals altijd – af van je rechtervoet. Heel getraind moet je een gemiddelde van 1 op 20 kunnen halen, maar gemiddeld kun je beter rekenen op 1 op 15.

Je bent met de 330e ook niet beperkt in opties of uitrusting. De auto is precies zo aan te kleden als iedere andere BMW 3 Serie. Welke opties we kunnen aanraden? Het Harman/Kardon audiosysteem (1.164 euro ), schakelpaddles aan het stuurwiel (213 euro) en het Navigatiesysteem Professional (961 euro). Verder loont het om speciale pakketten te nemen, waar opties in gebundeld zitten. Dat kan soms behoorlijk schelen.

BMW 330e - CarRepublic -11
BMW 330e - CarRepublic -11

BMW is weliswaar bij lange na niet de eerste met een plug-in hybride in dit segment, maar komt wel meteen met een scherp geprijsde, zeer goed rijdende. De 3 Serie hoort bij de best sturende auto’s in zijn klasse en vooruit, je levert iets aan scherpte in, maar hij doet nog steeds mee aan de absolute top. De 330e is wat ons betreft dan ook niet alleen een aanrader als je gaat shoppen voor een auto met 15% bijtelling. Ook particulier is hij zeer de moeite waard.

BMW 330e - CarRepublic -1
BMW 330e - CarRepublic -1
BMW 330e - CarRepublic -7
BMW 330e - CarRepublic -7
BMW 330e - CarRepublic -9
BMW 330e - CarRepublic -9
Wouter Spanjaart

Wouter schrijft over auto’s en gadgets, fotografeert en luistert bluesmuziek. Ook houdt hij van Engeland en Australië. Hij schreef dit zelf in de derde persoon enkelvoud.

Verder lezen over BMW

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Technologie29.09.2021

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

Het is natuurlijk geen toeval dat wij deze twee topmodellen van BMW naast elkaar gezet hebben tijdens onze test. Zowel de De BMW 7-serie 45 Le X-drive als de BMW X5 45e van BMW worden niet voor niets veelvuldig gebruikt...

Hybrid25.01.2021

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

BMW X2: de alleskunner

SUV's zijn te groot, sedans hebben een kleine kofferbak, hatchbacks zijn te laag. Geen probleem vond BMW die een paar jaar geleden het perfecte tussenmodel uitbracht: de BMW X2.

Nieuw13.01.2021

BMW X2: de alleskunner

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

Hij is sneller dan een Ferrari 458 en luxueuzer dan een de gemiddelde business sedan, de BMW M8 Gran Coupé. Combineer het beste van niet twee maar drie werelden in één auto. Een sportauto, luxueuze zakensedan met een...

Snelheid17.11.2020

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

BMW introduceert de eerste M performance motorfiets ooit, de BMW M 1000 RR. Aan de basis staat de S 1000 RR voor deze machine. Met een een vermogen van 212 pk bij 14.500 toeren en een gewicht van 192 kilo is de vermogens...

Motoren26.09.2020

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

De BMW R18 redesigned tot Dragster

De wereldberoemde Roland Sands is helemaal losgegaan op de nieuwe R18 chopper van BMW. Roland heeft zijn eigen interpretatie de vrije hand gegeven om, samen met zijn team, een straight line dragracer te bouwen van de R18...

Motoren16.08.2020

De BMW R18 redesigned tot Dragster

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Voor elke duizend euro heeft BMW een auto hebben ze ooit wel eens gezegd. Toen de BMW 2-serie uitkwam, veel het enthousiasme onder de beoogde doelgroep van BMW wat tegen. Toen er een coupé versie van de 2-serie uitkwam...

Nieuw12.08.2020

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

In 1923 ontwikkelde BMW het boxer motorblok voor motorfietsen en BMW past dit model nog steeds toe op diverse modellen. De term caféracer is ontstaan in de jaren '60 en de term weerspiegelde de snelle motorfietsen die w...

Motoren21.07.2020

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT