Hybrid19.12.2021

Drie weken met de Peugeot 3008 HYbrid


Als eerste in een rijtje van drie Peugeots die ik de afgelopen weken getest heb stapte ik in de Peugeot 3008 HYbrid. Een model dat al enkele jaren bij de dealers staat, en sinds een jaar nu ook als plug-in hybrid te krijgen is. Dat zorgt niet alleen voor meer rijcomfort, maar ook een (milieu)vriendelijker verbruik.

Ruim en comfortabel

In totaal heb ik bijna drie weken met de 3008 HYbrid door Nederland en Duitsland gereden. Dat deed ik met de Allure HYbrid 225 e-EAT8. Dit model is uitgerust met een 1,6 liter viercilinder PureTech benzinemotor met 180pk in combinatie met een 100pk elektromotor met een actieradius van maximaal 50 kilometer (13,2kWh). Het opladen van de accu kan met een vermogen van maximaal 22kW bij een laadpaal of wallbox in twee en een half uur. Het is, met een omvormer, ook mogelijk de accu in iets meer dan zeven uur op te laden via een normaal stopcontact. Overigens kun je de accu ook via de eSave modus via de benzinemotor opladen, maar dan moet je wel rekening houden met een hoger benzineverbruik.

In de hybride stand lag het gemiddelde verbruik tijdens de testperiode op ongeveer 7 liter per 100 kilometer (1 op 14). Op de autosnelweg, bij een snelheid van rond de 100 km/h, haalde ik een gemiddeld verbruik van 1 op 18. De fabrieksopgave meldt ook nog een verbruik van 1,5 liter per 100 kilometer, wanneer je optimaal gebruik maakt van de hybride aandrijving.

De benzine en elektromotor zijn samen goed voor een gecombineerd vermogen van 225pk waardoor de 3008 HYbrid niet alleen en soepel lekker rijdt, maar ook bloedsnel accelereert, zowel bij het wegrijden als tijdens het inhalen. Voor extra rijcomfort zorgt de automatisch geschakelde acht-traps versnellingsbak, die dankzij de paddles links en rechts aan het stuur ook handgeschakeld te bedienen is. Leuk voor de sportieve rijder.

Van buiten oogt de 3008 HYbrid robuust en ruim. Het is formeel een mid-sized cross-over SUV, met de uitstraling van een full-size model. Die looks voorspellen een ruim interieur en die voorspelling komt uit wanneer je in deze Peugeot stapt. Ruimte die uiteraard meer dan welkom is voor de mobiele werker.

Onder de rook van een bruinkoolcentrale

Plug-in hybrid’s zoals de Peugeot 3008 HYbrid combineren de milieuvriendelijke eigenschappen van elektrisch rijden met het comfort, en het bereik, van een benzinemotor. Een van de plekken waar ik met de 3008 menig uurtje doorgebracht heb, ligt vlak over de grens van Zuid-Limburg, aan de rand van het Duitse Ruhrgebied. Die regio, tussen Düren en Grevenbroich, staat al vele decennia bekend vanwege de bruinkoolwinning. De bruinkool ligt daar bijna letterlijk voor het oprapen en wordt gebruikt voor de vijf elektriciteitscentrales in die regio.

Sinds het begin van de vorige eeuw zijn door  de zogenoemde dagbouw kolenmijnen een aantal enorme bruinkoolgaten ontstaan. Die gaten zijn op sommige plaatsen enkele honderden meters diep en vele kilometers breed. Hele dorpen moesten wijken voor de bruinkoolwinning. Dankzij de energietransitie, die mede door de opmars van elektrische en hybride auto’s steeds verder versnelt, komt daar binnen enkele jaren een eind aan.

Prijzen van de Peugeot 3008 HYbrid

De uitvoering zoals ik die getest heb, de Peugeot 3008 Allure HYbrid 225 e-EAT8, heeft een catalogusprijs van  € 43.270,-. De private leaseprijs, uitgaande van 60 maanden en 10.000 km per jaar, komt uit op 615 euro per maand.  De benzine versie van de 3008 is verkrijgbaar vanaf € 36.360,-. Private lease vanaf 589 euro per maand (60 maanden, 10.000 km per jaar).

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!