De BMW R 18, klassieke uitstraling, vol technologie

De BMW R 18, klassieke uitstraling, vol technologie

Vorig artikel Volgend artikel

Wie denkt aan choppers denkt al snel aan Harley Davidson, maar dat gaat veranderen. BMW komt met hun nieuwste chopper de R 18. BMW monteerde hun grootste boxer motorblok ooit in een motorfiets. De styling van de nieuwe R 18 is geïnspireerd door verschillende voorgangers zoals de R 5. En het laat goed zien waar het allemaal om draait bij de R 18: puristisch met een berg aan technologie gecombineerd met “good vibrations”.

Bmw_R_18_three_cruiser

De nieuwe BMW R 18 specs

Met de nieuw ontwikkelde “big boxer” 2 cilinder motorblok heeft BMW motorrad het grootste boxer motorblok ooit gebouwd. Met een vermogen van 91 pk en bizar hoog koppel van maar liefst 158 nm heeft deze cruiser een immense trekkracht beschikbaar. Dit vermogen wordt keurig overgebracht door een ‘open’ cardanas aandrijving naar het achterwiel. Om de R 18 weer tot stilstand te brengen zijn er twee 120 mm remschijven aan de voorzijde gemonteerd en één 90 mm remschijf op het achterwiel.

Bmw_R_18_front_cruiser
Bmw_R_18_back_side_cruiser

Veiligheidssystemen en rijmodi op een cruiser

Veel auto- en motormerken voegen tegenwoordig verschillende rijmodi toe aan hun voertuigen. Deze rijmodi heten dan vaak normaal, sport, eco en dat soort termen. BMW doet het type motor eer aan, door de rijmodi van de nieuwe R 18 Rain, Roll en Rock te noemen. We kunnen niet wachten om deze verschillende rijmodi uit te proberen.

BMW voegt nog een aantal veiligheidssystemen standaard toe aan de R 18. Zo is ASC, Automatic Stability Control en MSR om wielslip op bijvoorbeeld nat wegdek te voorkomen, standaard. Ook heeft de R 18 als optie Hill Start Control en Reverse Assist om het manoeuvreren en wegrijden nog eenvoudiger te maken.

Bmw_R_18_knoppen
Bmw_R_18_rijmodi_meter

Geïnspireerd op de klassieke R 5

Wie goed naar de foto’s kijkt ziet veel overeenkomsten met de R 18. Zo is het uiterlijk van de vering en demping overgenomen van de R 5 en is het klassiek ogende bodywork van de R 18 net als vroeger van metaal gemaakt. Het dubbele wiegframe, de druppelvormige tank, de ‘open’ cardanas en de gepenseelde witte biezen op de lak (optie) stammen af van de legendarische boxer uit 1936.

Bmw_R_5_classic_front
Bmw_R_5_front_wheel
Bmw_R_5_engine
Bmw_R_5_18_two
Bmw_R_18_5_two

Customise your BMW R 18

MW heeft met de R 18 gekozen voor een nieuwe manier van personaliseren. Zo biedt BMW zelf al een groot assortiment aan met verschillende “custom” onderdelen voor de R 18 die relatief eenvoudig te vervangen zijn. Denk hierbij aan zadels, cilinder deksels, uitlaten, koplampen en ga zo maar door. Zelfs de bevestigingspunten van de hydraulische leidingen voor de remmen en koppeling zijn aangepast, zodat er eenvoudig een hoger of lager stuur gemonteerd kan worden.

De eerste modellen van de R 18 worden First Edition genoemd. Deze modellen zijn voorzien van een klassieke zwarte lak met gepenseelde witte biezen. Ook zijn er veel Chrome elementen aanwezig, een badge in het zadel en chromen opdruk met “First Edition” op de zijschilden.

BMW R 18 Prijzen

De nieuwe BMW R 18 is verkrijgbaar vanaf 27.200,- euro.

Bmw_R_18_four_customise
Bmw_R_18_headlight
Bmw_R_18_ape_hanger
Bmw_R_18_cruiser
Tim van Osta

Tim is een real petrolhead in hart en nieren. Groot autoliefhebber, motorrijder en natuur gek.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies