Motoren10.04.2020

De BMW R 18, klassieke uitstraling, vol technologie


Wie denkt aan choppers denkt al snel aan Harley Davidson, maar dat gaat veranderen. BMW komt met hun nieuwste chopper de R 18. BMW monteerde hun grootste boxer motorblok ooit in een motorfiets. De styling van de nieuwe R 18 is geïnspireerd door verschillende voorgangers zoals de R 5. En het laat goed zien waar het allemaal om draait bij de R 18: puristisch met een berg aan technologie gecombineerd met “good vibrations”.

Bmw_R_18_three_cruiser
Bmw_R_18_three_cruiser

De nieuwe BMW R 18 specs

Met de nieuw ontwikkelde “big boxer” 2 cilinder motorblok heeft BMW motorrad het grootste boxer motorblok ooit gebouwd. Met een vermogen van 91 pk en bizar hoog koppel van maar liefst 158 nm heeft deze cruiser een immense trekkracht beschikbaar. Dit vermogen wordt keurig overgebracht door een ‘open’ cardanas aandrijving naar het achterwiel. Om de R 18 weer tot stilstand te brengen zijn er twee 120 mm remschijven aan de voorzijde gemonteerd en één 90 mm remschijf op het achterwiel.

Bmw_R_18_front_cruiser
Bmw_R_18_front_cruiser
Bmw_R_18_back_side_cruiser
Bmw_R_18_back_side_cruiser

Veiligheidssystemen en rijmodi op een cruiser

Veel auto- en motormerken voegen tegenwoordig verschillende rijmodi toe aan hun voertuigen. Deze rijmodi heten dan vaak normaal, sport, eco en dat soort termen. BMW doet het type motor eer aan, door de rijmodi van de nieuwe R 18 Rain, Roll en Rock te noemen. We kunnen niet wachten om deze verschillende rijmodi uit te proberen.

BMW voegt nog een aantal veiligheidssystemen standaard toe aan de R 18. Zo is ASC, Automatic Stability Control en MSR om wielslip op bijvoorbeeld nat wegdek te voorkomen, standaard. Ook heeft de R 18 als optie Hill Start Control en Reverse Assist om het manoeuvreren en wegrijden nog eenvoudiger te maken.

Bmw_R_18_knoppen
Bmw_R_18_knoppen
Bmw_R_18_rijmodi_meter
Bmw_R_18_rijmodi_meter

Geïnspireerd op de klassieke R 5

Wie goed naar de foto’s kijkt ziet veel overeenkomsten met de R 18. Zo is het uiterlijk van de vering en demping overgenomen van de R 5 en is het klassiek ogende bodywork van de R 18 net als vroeger van metaal gemaakt. Het dubbele wiegframe, de druppelvormige tank, de ‘open’ cardanas en de gepenseelde witte biezen op de lak (optie) stammen af van de legendarische boxer uit 1936.

Bmw_R_5_classic_front
Bmw_R_5_classic_front
Bmw_R_5_front_wheel
Bmw_R_5_front_wheel
Bmw_R_5_engine
Bmw_R_5_engine
Bmw_R_5_18_two
Bmw_R_5_18_two
Bmw_R_18_5_two
Bmw_R_18_5_two

Customise your BMW R 18

MW heeft met de R 18 gekozen voor een nieuwe manier van personaliseren. Zo biedt BMW zelf al een groot assortiment aan met verschillende “custom” onderdelen voor de R 18 die relatief eenvoudig te vervangen zijn. Denk hierbij aan zadels, cilinder deksels, uitlaten, koplampen en ga zo maar door. Zelfs de bevestigingspunten van de hydraulische leidingen voor de remmen en koppeling zijn aangepast, zodat er eenvoudig een hoger of lager stuur gemonteerd kan worden.

De eerste modellen van de R 18 worden First Edition genoemd. Deze modellen zijn voorzien van een klassieke zwarte lak met gepenseelde witte biezen. Ook zijn er veel Chrome elementen aanwezig, een badge in het zadel en chromen opdruk met “First Edition” op de zijschilden.

BMW R 18 Prijzen

De nieuwe BMW R 18 is verkrijgbaar vanaf 27.200,- euro.

Bmw_R_18_four_customise
Bmw_R_18_four_customise
Bmw_R_18_headlight
Bmw_R_18_headlight
Bmw_R_18_ape_hanger
Bmw_R_18_ape_hanger
Bmw_R_18_cruiser
Bmw_R_18_cruiser
Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.

Verder lezen over BMW

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Technologie29.09.2021

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

Het is natuurlijk geen toeval dat wij deze twee topmodellen van BMW naast elkaar gezet hebben tijdens onze test. Zowel de De BMW 7-serie 45 Le X-drive als de BMW X5 45e van BMW worden niet voor niets veelvuldig gebruikt...

Hybrid25.01.2021

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

BMW X2: de alleskunner

SUV's zijn te groot, sedans hebben een kleine kofferbak, hatchbacks zijn te laag. Geen probleem vond BMW die een paar jaar geleden het perfecte tussenmodel uitbracht: de BMW X2.

Nieuw13.01.2021

BMW X2: de alleskunner

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

Hij is sneller dan een Ferrari 458 en luxueuzer dan een de gemiddelde business sedan, de BMW M8 Gran Coupé. Combineer het beste van niet twee maar drie werelden in één auto. Een sportauto, luxueuze zakensedan met een...

Snelheid17.11.2020

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

BMW introduceert de eerste M performance motorfiets ooit, de BMW M 1000 RR. Aan de basis staat de S 1000 RR voor deze machine. Met een een vermogen van 212 pk bij 14.500 toeren en een gewicht van 192 kilo is de vermogens...

Motoren26.09.2020

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

De BMW R18 redesigned tot Dragster

De wereldberoemde Roland Sands is helemaal losgegaan op de nieuwe R18 chopper van BMW. Roland heeft zijn eigen interpretatie de vrije hand gegeven om, samen met zijn team, een straight line dragracer te bouwen van de R18...

Motoren16.08.2020

De BMW R18 redesigned tot Dragster

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Voor elke duizend euro heeft BMW een auto hebben ze ooit wel eens gezegd. Toen de BMW 2-serie uitkwam, veel het enthousiasme onder de beoogde doelgroep van BMW wat tegen. Toen er een coupé versie van de 2-serie uitkwam...

Nieuw12.08.2020

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

In 1923 ontwikkelde BMW het boxer motorblok voor motorfietsen en BMW past dit model nog steeds toe op diverse modellen. De term caféracer is ontstaan in de jaren '60 en de term weerspiegelde de snelle motorfietsen die w...

Motoren21.07.2020

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT