Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.
Wie denkt aan choppers denkt al snel aan Harley Davidson, maar dat gaat veranderen. BMW komt met hun nieuwste chopper de R 18. BMW monteerde hun grootste boxer motorblok ooit in een motorfiets. De styling van de nieuwe R 18 is geïnspireerd door verschillende voorgangers zoals de R 5. En het laat goed zien waar het allemaal om draait bij de R 18: puristisch met een berg aan technologie gecombineerd met “good vibrations”.
De nieuwe BMW R 18 specs
Met de nieuw ontwikkelde “big boxer” 2 cilinder motorblok heeft BMW motorrad het grootste boxer motorblok ooit gebouwd. Met een vermogen van 91 pk en bizar hoog koppel van maar liefst 158 nm heeft deze cruiser een immense trekkracht beschikbaar. Dit vermogen wordt keurig overgebracht door een ‘open’ cardanas aandrijving naar het achterwiel. Om de R 18 weer tot stilstand te brengen zijn er twee 120 mm remschijven aan de voorzijde gemonteerd en één 90 mm remschijf op het achterwiel.
Veiligheidssystemen en rijmodi op een cruiser
Veel auto- en motormerken voegen tegenwoordig verschillende rijmodi toe aan hun voertuigen. Deze rijmodi heten dan vaak normaal, sport, eco en dat soort termen. BMW doet het type motor eer aan, door de rijmodi van de nieuwe R 18 Rain, Roll en Rock te noemen. We kunnen niet wachten om deze verschillende rijmodi uit te proberen.
BMW voegt nog een aantal veiligheidssystemen standaard toe aan de R 18. Zo is ASC, Automatic Stability Control en MSR om wielslip op bijvoorbeeld nat wegdek te voorkomen, standaard. Ook heeft de R 18 als optie Hill Start Control en Reverse Assist om het manoeuvreren en wegrijden nog eenvoudiger te maken.
Geïnspireerd op de klassieke R 5
Wie goed naar de foto’s kijkt ziet veel overeenkomsten met de R 18. Zo is het uiterlijk van de vering en demping overgenomen van de R 5 en is het klassiek ogende bodywork van de R 18 net als vroeger van metaal gemaakt. Het dubbele wiegframe, de druppelvormige tank, de ‘open’ cardanas en de gepenseelde witte biezen op de lak (optie) stammen af van de legendarische boxer uit 1936.
Customise your BMW R 18
MW heeft met de R 18 gekozen voor een nieuwe manier van personaliseren. Zo biedt BMW zelf al een groot assortiment aan met verschillende “custom” onderdelen voor de R 18 die relatief eenvoudig te vervangen zijn. Denk hierbij aan zadels, cilinder deksels, uitlaten, koplampen en ga zo maar door. Zelfs de bevestigingspunten van de hydraulische leidingen voor de remmen en koppeling zijn aangepast, zodat er eenvoudig een hoger of lager stuur gemonteerd kan worden.
De eerste modellen van de R 18 worden First Edition genoemd. Deze modellen zijn voorzien van een klassieke zwarte lak met gepenseelde witte biezen. Ook zijn er veel Chrome elementen aanwezig, een badge in het zadel en chromen opdruk met “First Edition” op de zijschilden.
BMW R 18 Prijzen
De nieuwe BMW R 18 is verkrijgbaar vanaf 27.200,- euro.
Verder lezen over BMW
Design02.09.2024
BMW: deze modellen zijn meesterwerken van design en techniek
Technologie29.09.2021
Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)
Hybrid25.01.2021
Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive
Nieuw13.01.2021
BMW X2: de alleskunner
Snelheid17.11.2020
Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé
Motoren26.09.2020
BMW komt met de eerste M motorfiets ooit
Motoren16.08.2020
De BMW R18 redesigned tot Dragster
Nieuw12.08.2020