De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Met de introductie van de BMW X4 M40i heeft de BMW X4 reeks een nieuwe topversie. In het segment van de Sports Activity Coupé (SAC) is de BMW X4 M40i de nieuwe maatstaf met een nog scherpere rijdynamiek.
Het exterieur van de BMW X4 M40i heeft de typische uitstraling van BMW M Performance met exclusieve kleuraccenten aan de voorzijde en buitenspiegels in de kleur metallic Ferric Grey. Verder benadrukken de exclusieve opties het unieke karakter van de BMW X4 M40i: lichtmetalen 20-inch M-wielen met dubbelspaaksdesign, (optionele) Ultra High Performance banden en een sportuitlaatsysteem voor een fraai uitlaatgeluid en betere prestaties. Deze is aan de buitenkant te herkennen door de eindpijpen aan weerszijden in Chrome Black.
Het interieur toont ook het kenmerkende karakter van BMW M. Het met leder beklede M-sportstuur, de M-versnellingspook, de sportstoelen en de specifieke dorpels verwijzen naar het rijplezier dat de bestuurder te wachten staat, net als de typenaam op het TFT-instrumentenpaneel van de BMW X4 M40i. Eind november zullen de prijzen bekend worden gemaakt.
Krachtig en zuinig
De nieuw ontwikkelde M Performance TwinPower Turbo zescilinder-in-lijn benzinemotor maakt zijn werelddebuut in de BMW X4 M40i. Deze drielitermotor levert 265 kW (360 pk) tussen 5.800 en 6.000 toeren per minuut en een maximumkoppel van 465 Nm. Het gecombineerde brandstofverbruik is 8,6 l/100 km, de CO2-uitstoot bedraagt 199 g / km*.
Met deze uiterst sportieve motor en de geavanceerde M Performance TwinPower Turbo techniek accelereert de BMW X4 M40i in 4,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 250 km/u (elektronisch begrensd).
Superieure rijdynamiek
Het speciaal afgestelde sportonderstel van de BMW X4 M40i biedt rijdynamiek op hoog niveau. Het onderstel is voorzien van sterkere veren en stabilisatoren, zodat de carrosserie minder neigt tot overhellen. De voorwielen hebben meer camber (wat wil zeggen dat van voren gezien de bovenzijde van de wielen meer naar binnen staan) zodat onderstuur nog beter wordt onderdrukt. Adaptieve dempers volgens M Performance-specificaties en BMW xDrive-vierwielaandrijving (met de nadruk op de achterwielen) inclusief Performance Control, zorgen voor neutrale, zelfsturende respons. Het onderstel staat daarmee garant voor maximaal rijplezier.
Verder lezen over BMW
Design02.09.2024
BMW: deze modellen zijn meesterwerken van design en techniek
Technologie29.09.2021
Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)
Hybrid25.01.2021
Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive
Nieuw13.01.2021
BMW X2: de alleskunner
Snelheid17.11.2020
Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé
Motoren26.09.2020
BMW komt met de eerste M motorfiets ooit
Motoren16.08.2020
De BMW R18 redesigned tot Dragster
Nieuw12.08.2020