De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
De nieuwe Ford Edge is het derde hoofdstuk in het Europese uitbreidingsplan van het SUV-assortiment van Ford Motor Company. Het Europese Edge-model wordt geïntroduceerd tijdens de Autosalon van Frankfurt en levert, als later dit jaar de productie van start gaat, een geoptimaliseerd brandstofverbruik en een CO2-uitstoot onder de 150 g/km.
De stijlvolle, geavanceerde grote SUV Ford Edge komt in Europa op de markt met een 180 pk 2.0-liter TDCi-dieselmotor met handgeschakelde zesversnellingsbak of een 210 pk 2.0-liter TDCi-dieselmotor met automatische PowerShift-zesversnellingsbak. Mede door de inzet van Auto-Start-Stop leveren beide motoren een brandstofverbruik van 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 g/km.
De Edge zal standaard beschikken over de Intelligent All-Wheel Drive (AWD)-technologie voor naadloos schakelen tussen voorwielaandrijving en het prestatievermogen van AWD voor meer zekerheid op de weg, vooral bij gladheid.
In een oogwenk heeft het systeem al 20 keer gemeten hoeveel grip de wielen op het wegdek hebben: dat gebeurt namelijk 16 keer per milliseconde. Op basis van die metingen kan 100 procent van het beschikbare motorkoppel worden overgebracht op de achterwielen. Door alleen koppel te leveren waar en wanneer dat nodig is, heeft Intelligent AWD een minimale impact op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot in vergelijking met permanente vierwielaandrijvingsystemen (4WD).
De geheel nieuwe Edge maakt gebruik van nieuwe Ford-technologieën, zoals Adaptive Steering, waarmee automatisch de stuurrespons wordt geoptimaliseerd op basis van de snelheid van de auto. Daardoor is het makkelijker om te manoeuvreren bij lage snelheden, terwijl de auto nauwkeurig en intuïtief blijft sturen bij hogere snelheden. Front Split View Camera biedt assistentie bij slecht zicht op kruisingen en parkeerplaatsen.
De Edge is de eerste auto in dit segment die beschikt over Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection. Dit is een camera- en radarsysteem dat op snelheden van 8 km/u tot 180 km/u voorliggers en mensen op de weg detecteert. Als het systeem een mogelijke botsing detecteert en de bestuurder niet reageert op waarschuwingen, wordt er automatisch geremd. Ford verwacht een score van vijf sterren op veiligheidstests van Euro NCAP, de onafhankelijke organisatie op het gebied van botsproeven.
Het interieur van de Edge creëert een luxe ervaring voor inzittenden, met alleen materialen van hoge kwaliteit. Voor de afwerking van het dashboard en de middenconsole is zacht aanvoelend materiaal gebruikt. De ruime Edge biedt ook stoelverwarming voor- en achterin en stoelverkoeling voorin.
Verder lezen over Ford
Algemeen18.11.2022
5 auto’s die zeer geschikt zijn als tweedehands bedrijfswagen
Technologie15.04.2021
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS
Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickupElectric05.03.2021
Ford Mustang Mach-E laat zien waartoe elektrische auto’s in staat zijn
Boeiende video serie met de meest bizarre uitdagingenTechnologie24.03.2020
Ford introduceert de PickUp&Clean service
Hybrid10.01.2020
Amerika’s bestverkochte SUV komt naar Nederland: Ford Explorer Plug-In Hybrid
Shareables03.10.2019
Ford Performance – M Sport experience bij Dovenby Hall
Rijden met de Fiesta ST, GT supercar, Bullit Mustang en de Ranger RaptorTechnologie14.10.2018
Nooit meer voor rood staan? Ford test tech die het mogelijk maakt
Vehicle-to-vehicle technologyShareables21.08.2018