Nieuw07.09.2015

De nieuwe Porsche 911 Carrera


3-liter ‘flat-six’ met turbotechnologie is goed voor 272 kW/370 pk

De nieuwe generatie van ’s werelds bestverkochte sportwagen komt er aan. De ‘flat-six’-motoren van de Porsche 911 Carrera krijgen de beschikking over innovatieve turbotechnologie, het geavanceerde onderstel maakt een betere balans tussen prestaties en comfort mogelijk en het verbeterde infotainment-systeem biedt veel nieuwe (online) mogelijkheden. Een andere noviteit is de beschikbaarheid van actieve achterasbesturing. Door alle verbeteringen rondt de nieuwe 911 Carrera de Nordschleife van de Nürburgring nu in 7.30 min. Daarmee is hij tien seconden sneller dan zijn voorganger.

De nieuwe 911 Carrera-modellen zijn om te beginnen uiterlijk gewijzigd. Opvallende kenmerken zijn de vierpunts dagrijverlichting, gewijzigde deurgrepen, een motorkap met verticale spijlen en nieuwe achterlichten met karakteristieke vierpunts-remlichten.

Innovatieve turbotechnologie: krachtiger en zuiniger
Porsche heeft al meer dan 40 jaar turbo-ervaring, zowel voor straat- als circuitauto’s. Dat betaalt zich uit in de nieuwe 911 Carrera-modellen. De 3-liter ‘flat-six’ met turbotechnologie van de 911 Carrera is goed voor 272 kW/370 pk en een koppel van 450 Nm (tussen 1.700-5.000 tpm). In de Carrera S levert de 3-liter turbomotor 309 kW/420 pk en 500 Nm, eveneens in het brede toerengebied van 1.700-5.000 tpm. De extra kracht van de Carrera S komt op het conto van specifieke uitlaatgasturbo’s, een speciaal uitlaatsysteem en een gewijzigd motormanagement. Voor beide nieuwe 911 Carrera-modellen geldt dat de motoren 20 pk sterker zijn dan hun voorganger en dat het maximale koppel met 60 Nm is toegenomen. Het maximale toerental van 7.500 tpm draagt evenals de karakteristieke ‘flat-six’-sound bij aan optimaal rijplezier.

03-Porsche-911-Carrera
03-Porsche-911-Carrera
04-Porsche-911-Carrera
04-Porsche-911-Carrera

Sport Chrono Pakket met individuele instellingen
De nieuwe 911 Carrera-modellen met Sport Chrono Pakket hebben nu een draaiknop op het stuur die het mogelijk maakt een eigen ‘set-up’ voor de Porsche te kiezen. De bestuurder heeft keuze uit ‘Normal’, ‘Sport’, ‘Sport Plus’ en ‘Individual’. Met deze laatste kan de bestuurder een eigen ‘set-up’ samenstellen. De schakelsnelheid van de PDK-transmissie is bijvoorbeeld naar eigen wens in te stellen en dat geldt ook voor de respons van de motor en het PASM (Porsche Active Suspension Management) en de geluidsintensiteit van de sportuitlaat. De uitvoeringen met PDK-transmissie beschikken ook over de ‘Sport Response’-knop. Met deze knop ingedrukt wordt de aandrijflijn op scherp gezet voor 20 seconden lang maximaal accelereren, bijvoorbeeld voor een extra snelle inhaalactie. De juiste versnelling wordt ingeschakeld en het motormanagement stelt zich in op een extra snelle motorrespons.

Verbeterd PASM verlaagt het onderstel met 10 mm
De nieuwe Porsche 911 Carrera wordt voor het eerst standaard geleverd met het PASM-onderstel (Porsche Active Suspension Management). Vergeleken met de voorganger verlaagt dit het onderstel met 10 mm. Dat betekent: nog meer stabiliteit in snelle bochten. Tegelijkertijd zorgt een nieuwe generatie schokdempers voor een nog betere balans tussen comfort en sportiviteit. De nieuwe dempers kenmerken zich door een snellere respons en ze verbeteren de grip bij een dynamische rijstijl. Standaard zijn wielen met vijf dunne, dubbele spaken en banden met lage rolweerstand. De achterwielen zijn nu 11,5 inch breed (voorganger: 11 inch). De breedte van de achterbanden bedraagt 305 mm (was 295 mm).

Nieuw voor de 911 Carrera S: actieve achterasbesturing
De nieuwe 911 Carrera S is optioneel leverbaar met actieve achterasbesturing. Deze technologie, afkomstig van de 911 Turbo en de GT3 en GT3 RS, zorgt voor een nog beter instuurgedrag en extra stabiliteit bij rijbaanwisselingen op hoge snelheid. Bovendien verkleint rear-axle steering de draaicirkel met 0,5 m. Daarmee is de 911 Carrera makkelijk te manoeuvreren in het stadsverkeer. Het design van het stuurwiel (diameter 375 mm) vindt zijn inspiratie in dat van de 918 Spyder. Het optionele GT sportstuur heeft een diameter van 360 mm. Praktisch detail: met één druk op de knop is de voorzijde van de auto hydraulisch met 40 mm te verhogen (gedurende 5 s.). Dit voorkomt dat de onderzijde van de 911 Carrera de bodem raakt bij bijvoorbeeld het uitrijden van een parkeergarage. De nieuwe 911 Carrera-modellen worden standaard geleverd met het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) met online navigatie en stembediening.

Assistentie op niveau
Voor de 911 Carrera zijn diverse nieuwe en verbeterde assistentiesystemen leverbaar. De optionele cruise control kan nu bijvoorbeeld een subtiele remactie uitvoeren als de vooraf ingestelde snelheid wordt overschreden, bijvoorbeeld bij heuvelaf rijden. De optionele Adaptieve Cruise Control (ACC) heeft, als de Porsche is uitgevoerd met PDK-transmissie, nu ook een coasting-functie. De coasting-functie laat de auto doorrollen bij gas loslaten zonder te remmen. Dit bespaart brandstof. De optionele rijbaanassistent monitort achteropkomend verkeer met behulp van een radar en waarschuwt indien nodig met LED’s in de buitenspiegels voor voertuigen in de dode hoek. Elke nieuwe 911 Carrera beschikt standaard over het post-collision remsysteem, waardoor de Porsche automatisch stopt na een ongeval. Zo wordt vervolgschade voorkomen.

De nieuwe 911 Carrera en Carrera S worden eind dit jaar op de markt verwacht. De prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.

05-Porsche-911-Carrera
05-Porsche-911-Carrera
07-Porsche-911-Carrera
07-Porsche-911-Carrera
08-Porsche-911-Carrera
08-Porsche-911-Carrera
11-Porsche-911-Carrera
11-Porsche-911-Carrera
Jeroen

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.

Verder lezen over Porsche

Jouw droomauto binnen handbereik

Iedereen kent wel het gevoel dat je een mooie auto koopt en dat je helemaal blij bent met het gevoel dat je er van krijgt.

Shareables25.07.2022

Jouw droomauto binnen handbereik

(opties voor het financieren van een nieuwe luxe auto)
Spot een zeldzame Oranje Porsche op Koningsdag

Ben je een autoliefhebber en ben je bang dat je je een beetje gaat vervelen op Koningsdag (dinsdag 27 april), dan heeft Porsche vooral voor jeugdige carspotters een leuke opdracht. Op die dag krijg je de kans om drie zel...

Shareables25.04.2021

Spot een zeldzame Oranje Porsche op Koningsdag

De 8 cilinder is back in de nieuwe Porsche Cayenne GTS

De Porsche Cayenne draait al heel wat jaren mee en ook nu komt Porsche weer met een nieuwe Cayenne: een GTS en GTS Coupé. Maar er is een ding wat Porsche aangepast heeft waar wij autoliefhebbers allemaal blij van worden...

Nieuw29.06.2020

De 8 cilinder is back in de nieuwe Porsche Cayenne GTS

De nieuwste Porsche Turbo S

Gisteren was de officiële markt introductie van de nieuwste Porsche 911 Turbo S. Hiermee is het topmodel van de 992 reeks vanaf nu te bekijken bij de Porsche dealers. Het snelste productie model van Porsche ging op de f...

Nieuw13.05.2020

De nieuwste Porsche Turbo S

De Porsche Macan GTS is terug

Porsche completeert de Macan line-up met de sportieve GTS-uitvoering die met ingang van vandaag te bestellen is. De GTS heeft een 2,9-liter v6-turbo en een vermogen van 280kW/380pk. Daarmee is de auto maar liefst 20pk kr...

Nieuw17.12.2019

De Porsche Macan GTS is terug

Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S

Elektrische auto's. Wie is de beste? Wie is de snelste? Vaak wordt de Tesla Model S nog als superieur gezien, het is de auto waar je aan denkt als het over elektrische auto’s gaat. Maar er komt steeds meer concurrentie...

Snelheid31.10.2019

Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S

Dit is de nieuwe Porsche 911 cabriolet met hightech softtop

De nieuwe Porsche 911 Carrera cabriolet bevat een vouwdak die in gesloten toestand precies dezelfde boogvorm heeft als het dak van de 911 coupé. Het nieuwe vouwdak bevat grote aerodynamische voordelen. Het vouwmechanis...

Nieuw14.03.2019

Dit is de nieuwe Porsche 911 cabriolet met hightech softtop

De elektrische Porsche Taycan: veel belangstelling

In juni 2018 werd de naam van de toen nog Mission E hetende elektrische auto benoemd tot Porsche Taycan. Momenteel hebben zich al meer dan 20.000 geintesseerde kopers aangeboden voor de aanschaf van deze elektrische spor...

Technologie08.03.2019

De elektrische Porsche Taycan: veel belangstelling

20.000 geïnteresseerde kopers