De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Kia heeft tijdens de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit de Kia Stinger gepresenteerd, de snelste Kia ooit. De in Frankfurt ontworpen ‘Gran Turismo’ zoals Kia hem zelf omschrijft is ontwikkeld op de Nürburgring, heeft 370 pk onder de motorkap en een topsnelheid van geschat 268 km. Daarmee is het bij lange na niet het snelste jongentje van de klas maar dat zal de pret niet mogen drukken. De prestaties zijn allen onder voorbehoud en kunnen in productiefase nog veranderen. Wie echt ambities heeft zal ze dan eerder verbeteren dan naar beneden bijstellen denken we dan maar. Kia’s Power to Surprise.
De Stinger is standaard voorzien van een 2,0-liter viercilinder Theta II-turbobenzinemotor met 189 kW (258 pk) en 353 Nm trekkracht. Het topmodel, de Stinger GT, heeft een 3,3-liter twinturbo V6 Lambda II-benzinemotor met 272 kW (370 pk) en 510 Nm. Kia verwacht voor de GT een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden en een topsnelheid van richting de 270 km/u. Waar de cijfers ook op uit zullen komen maakt niet uit, dit lijkt de rapste Kia. We weten niet wat de echte topsnelheid is van de Kia K900 met de 5 liter 8-cylinder die we in Zuid-Korea zagen rondrijden. Deze kan zo maar geknepen zijn op 250 km/u.
De Kia Stinger heeft zonder meer een luxe en elegante uitstraling. Het design is van de ontwerpers uit de design studio van Kia in Frankfurt, onder supervisie van Peter Schreyer, Kia Motors Chief Design Officer.
Dynamisch weggedrag
Het dynamische weggedrag en de directe besturing zijn ontwikkeld onder door het Vehicle Test en High Performance Development team van Kia, een groep engineers in Korea en op de Nürburgring. De Stinger heeft vijf rijmodi: Personal, Eco, Sport, Comfort en Smart. Allemaal hebben ze invloed op de stijfheid van de dempers, het stuurgedrag en de gasrespons.
Turbobenzinemotoren
Kia koppelt de bovengenoemde motoren die nog in ontwikkelingsfase zijn aan een nieuwe achttrapsautomaat. De Stinger zal leverbaar worden met achter- en vierwielaandrijving.
Interieur
De Stinger is 4.831 mm lang, 1.869 mm breed en 1.399 mm hoog. Dankzij een wielbasis van 2.898 mm is hij zeer ruim voor zijn klasse. Het sportief ogende interieur bevat een o.a. een infotainmentsysteem en een Head-Up Display. Verder is de Kia Stinger uitgerust met diverse Advanced Driver Assistance Systemen (ADAS) welke naadloos met elkaar samenwerken voor het bieden van de beste rijervaring.
De Kia Stinger komt eind dit jaar op de markt in de Verenigde Staten. Of de Stinger ook naar Nederland komt, is nog niet bekend.
Verder lezen over Kia
Electric11.09.2024
Kia EV3 zet in op next level elektrisch rijden
Hybrid07.10.2020
De nieuwe Stonic standaard met Mild-Hybrid technologie
Snelheid25.09.2020
De Kia Stinger is in een nieuw jasje gestoken
Electric09.07.2020
De Kia e-Soul met een nieuwe motor en cargo uitvoering
Technologie24.06.2020
Kia onthult een nieuwe transmissie systeem ‘clutch-by-wire’
Intelligent Manual Transmission omdat we graag blijven schakelenElectric08.04.2020
Kia geeft een flinke subsidie op Plug-in Hybrides
Nieuw18.03.2020
De nieuwe KIA Sorento ruim, stijlvol en elektrisch!
Technologie08.05.2018