De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Volgens KIA hebben we een sterke voorkeur om zelf te kunnen blijven schakelen. Dat staat een beetje haaks op alle innovaties in de automotive industrie maar ontkennen doen we het niet. Er zijn nog steeds liefhebbers van de ‘pook’, soms denken ‘pook liefhebbers’ dat ze daar veel sneller mee kunnen schakelen als met een automaat.
Wat verder speelt is dat we steeds groener willen gaan rijden, bij voorkeur elektrisch, hybrid en tegenwoordig ook mild-hybrid. Die laatste is trending want met het fenomeen kun je wel degelijk de CO2-uitstoot verlagen met een paar procent en dat lijkt voor iedereen gunstig te zijn. Waarschijnlijk wordt dat in de toekomst ook het instapmodel voor zuiniger rijden.
KIA (en Hyundai) timmeren inmiddels flink aan de weg. De Zuid-Koreaanse autofabrikant is een belangrijke speler geworden op het gebied van innovatie. Hun laatste vinding is een Intelligent Manual Transmission (IMT), een vernieuwend en slim aandrijfsysteem ontworpen om de brandstofefficiency te vergroten en de CO2-emissies verder te beperken, met behoud van de boven genoemde en zo gewilde rijbeleving van een handbak. Het klinkt heel duur maar hoe werkt het?
KIA Intelligent Manual Transmission
Deze IMT-koppeling wordt volledig elektronisch aangestuurd (in plaats van mechanisch) en werkt samen met de mild-hybrid hulpmotor (MHSG ) om de motor – terwijl de auto uitrolt tot stilstand – nog sneller uit te schakelen dan het Idle Stop & Go start-stopsysteem dat doet. Deze technologie vergroot de overall brandstofefficiency en beperkt CO2-emissies in de praktijk met zo’n 3%.
Bij dit nieuwe transmissiesysteem blijft de gekozen versnelling ingeschakeld, zelfs met de motor uit. De motor start weer in dezelfde versnelling zodra de bestuurder het rem- of gaspedaal aanraakt dankzij een ‘stoot’ energie afkomstig van de hulpmotor. De MHSG herstart de motor in neutraal (met een open koppeling) wanneer de bestuurder het koppelingspedaal intrapt om van versnelling te wisselen.
IMT – stap voor stap:
De bestuurder laat de versnelling ingeschakeld tijdens het uitrollen, waardoor de auto rustig vaart mindert (bijv. voor een bocht of kruispunt);
- Bij een ingeschakelde versnelling stuurt de iMT een elektronisch signaal naar de versnellingsbak en de MHSG, om de motor soepel uit te schakelen en de koppeling te openen;
- Wanneer de motor is uitgeschakeld, blijft de auto ‘zeilen’, waarbij de open koppeling het afremmen beperkt en de auto in staat stelt de kinetische energie optimaal te benutten;
- Wanneer de bestuurder het gaspedaal indrukt om snelheid te maken, of de koppeling intrapt om te schakelen, herstart de MHSG de motor in de gekozen versnelling of in neutraal (met een open koppeling);
- De stroom vanuit de MHSG en 48V batterij brengt de motor en versnellingsbak direct op de juiste snelheid;
- Wanneer de auto onder een bepaalde snelheid komt, herstart de motor met behulp van het MHEV-systeem en sluit de koppeling.
Conventionele handbak
Hoewel dit nieuwe iMT gebruikmaakt van nieuwe ‘clutch-by-wire’ technologie in plaats van een mechanische verbinding tussen bestuurder en versnellingsbak, blijft de bediening ervan plus de rijbeleving vergelijkbaar met die van een conventionele handbak, aldus KIA, Het koppelingspedaal functioneert op vergelijkbare wijze, maar is nog beter te doseren vanwege de elektronische aansturing van de koppeling. Een duidelijk ‘aangrijppunt’ garandeert het soepel wisselen van gangen.
Het Intelligent Manual Transmission debuteert in verschillende MHEV-modellen in combinatie met de ‘Smartstream’ motoren van Kia. De eerste is de Ceed-modelfamilie, die leverbaar is met de nieuwe ‘EcoDynamics+’ varianten, voorzien van een 1.6-liter CRDi dieselmotor en mild-hybrid systeem. De iMT wordt tevens toegepast in de vernieuwde Kia Rio EcoDynamics+, die vanaf deze herfst leverbaar wordt met een nieuwe 1.0-liter T-GDi benzine-mild-hybrid motor. De nieuwe versnellingsbak is in de toekomst ook beschikbaar voor diverse andere Kia-modellen, in combinatie met een serie nieuwe motoren en MHEV-uitvoeringen.
Verder lezen over Kia
Electric11.09.2024
Kia EV3 zet in op next level elektrisch rijden
Hybrid07.10.2020
De nieuwe Stonic standaard met Mild-Hybrid technologie
Snelheid25.09.2020
De Kia Stinger is in een nieuw jasje gestoken
Electric09.07.2020
De Kia e-Soul met een nieuwe motor en cargo uitvoering
Electric08.04.2020
Kia geeft een flinke subsidie op Plug-in Hybrides
Nieuw18.03.2020
De nieuwe KIA Sorento ruim, stijlvol en elektrisch!
Technologie08.05.2018
De Niro EV wordt de eerste elektrische productie-Kia in B-segment
Nieuw06.03.2018