De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
De nieuwe Ford Ranger maakt zijn Europese debuut op de Autosalon van Frankfurt. Deze nieuwe pickup, die vanaf eind 2015 leverbaar is, heeft een opvallend design, is uitgerust met ultramoderne technologieën en heeft een lager brandstofverbruik. Vorig jaar is de Ford Ranger de concurrentie gepasseerd en is hij de bestverkochte pick-up in Europa geworden en heeft het model concurrenten als de Toyota Hillux achter zich gelaten.
De nieuwe Ranger is een stuk zuiniger en beschikt over een reeks aandrijvingen die worden ondersteund door Auto-Start-Stop-technologie, nieuwe overbrengingsverhoudingen en, voor het eerst, elektronische stuurbekrachtiging. Deze nieuwe voorzieningen maken dat het brandstofverbruik wel 17 procent lager ligt.
Tot het verbeterde assortiment dieselmotoren behoren de 160 pk-variant van de nieuwste 2.2-liter Ford TDCi-motor en een krachtige 200 pk 3.2-liter TDCi-vijfcilindermotor. De zesversnellingstransmissies zijn leverbaar in handgeschakelde of automatische versies.
Het brandstofverbruik ligt voor alle nieuwe Ranger-versies beduidend lager. Voor de 160 pk-versie zijn de cijfers uitzonderlijk: 6,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 171 g/km. Voor het vorige model was dit 7,8 l/100 km en 206 g/km aan CO2 -uitstoot. Dit resulteert in lagere exploitatiekosten.
Geavanceerde technologieën voor connectiviteit en bestuurdersassistentie
De nieuwe Ranger biedt de bestuurder een groot aantal technologieën om te communiceren en de controle over de auto te bewaren, zoals het bij Ford bekende SYNC 2, een spraakgestuurd connectiviteitssysteem dat is uitgerust met een 8″-touchscreen.
Verder vind je in de Ford Ranger een aantal assistentie-technologieën voor meer comfort en gebruiksgemak. Zo beschikt de bestuurder onder andere over Lane Keeping Alert en Lane Keeping Aid, Adaptive Cruise Control met Forward Alert, Traffic Sign Recognition, Park Assist voor en achter, achteruitrijcamera, en een standaard Electronic Stability Control-systeem. Met dit systeem wordt het risico op over de kop slaan beperkt en wordt voorkomen dat een eventueel aangekoppelde aanhanger gaat slingeren.
Overige beschikbare technologieën zijn onder meer:
- Hill Launch Assist, dat de bestuurder helpt om onder een hellingshoek vanuit stilstand in de eerste versnelling of in de achteruit weg te rijden;
- Hill Descent Control, dat gebruikmaakt van het tractieregelsysteem om met een constante snelheid een steile helling af te rijden;
- Adaptive Load Control, dat op basis van de voertuigbelasting het Electronic Stability Control-systeem aanpast;
- Emergency Brake Assistance, dat door middel van extra druk voor meer remkracht zorgt wanneer de bestuurder in een noodsituatie snel remt.
Inzetbaarheid en verfijning
De Ranger heeft twee carrosserievarianten: de Super cab met extra aan de achterkant scharnierende portieren die toegang bieden tot een tweede stoelrij en een vierdeurs Double Cab. Elke carrosserievariant beschikt over de bekende laadbak met een royaal laadvolume.
De Ranger is ontworpen om zich in het meest extreme terrein te kunnen begeven. Zijn doorwaaddiepte van 800 mm en de 230 mm bodemvrijheid komen hierbij zeker van pas. Dankzij een hellingshoek van 28 graden en een afloophoek van 25 graden, hoef je als bestuurder hierdoor niet terug te deinzen als het allemaal een beetje steiler begint te worden.
Een elektronisch gestuurde tussenbak zorgt ervoor dat er tijdens het rijden met een druk op de knop op de middenconsole kan worden geschakeld van 4×2 naar 4×4 met hoge overbrenging. Voor koppel bij lage snelheden of extra remkracht bij het hellingafwaarts rijden kan de bestuurder ook vierwielaandrijving met lage overbrenging inschakelen. Een elektronisch differentieelslot voor de achteras verbetert de grip in zware omstandigheden. Deze punten voor off-road omstandigheden gaan gepaard met een maximaal toelaatbaar aanhangergewicht van 3.500 kg en een extra hoog laadvermogen van 1.254 kg.
De rijervaring wordt nog verder verbeterd door elektronische stuurbekrachtiging (EPAS: Electric Power Assisted Steering) dat voor precies, natuurlijk stuurgedrag zorgt. EPAS zorgt voor lichter sturen als er bij lage snelheid moet worden gemanoeuvreerd, zoals bij parkeren. Bij hogere snelheid zorgt het systeem voor precisie, waarbij assistentie wordt verleend op basis van snelheid, stuurhoek, de krachten die van invloed zijn bij het maken van een bocht en bij acceleratie/deceleratie. In tegenstelling tot een traditioneel stuurbekrachtigingssysteem, wordt in EPAS geen gebruikgemaakt van een stuurbekrachtigingspomp. Hierdoor is de auto stiller en ligt het brandstofverbruik ongeveer 3 procent lager.
Maximaal veilig
De nieuwe Ford Ranger Double Cab behoudt als de enige in zijn segmentde maximumscore van 5 sterren die in 2012 zijn uitgereikt door Euro NCAP.
Verder lezen over Ford
Algemeen18.11.2022
5 auto’s die zeer geschikt zijn als tweedehands bedrijfswagen
Technologie15.04.2021
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS
Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickupElectric05.03.2021
Ford Mustang Mach-E laat zien waartoe elektrische auto’s in staat zijn
Boeiende video serie met de meest bizarre uitdagingenTechnologie24.03.2020
Ford introduceert de PickUp&Clean service
Hybrid10.01.2020
Amerika’s bestverkochte SUV komt naar Nederland: Ford Explorer Plug-In Hybrid
Shareables03.10.2019
Ford Performance – M Sport experience bij Dovenby Hall
Rijden met de Fiesta ST, GT supercar, Bullit Mustang en de Ranger RaptorTechnologie14.10.2018
Nooit meer voor rood staan? Ford test tech die het mogelijk maakt
Vehicle-to-vehicle technologyShareables21.08.2018