Shareables01.08.2016

Engels avontuur in de Land Rover Discovery Sport eD4


Zo veel mogelijk Engeland in een weekend, op zoek naar of de voorwielaangedreven Discovery Sport wel een echte Land Rover is.

Het maximale uit je leven halen. Als er één merk is waar dat motto bij past, is het Land Rover wel. Met de Land Rover Discovery Sport planden we daarom een bliksembezoek aan zijn land van herkomst, met zoveel mogelijk activiteiten.

Drie landhuizen, twee grote natuurgebieden en een klassieke autoshow. De to do-lijst wordt alsmaar langer. Wat ik precies ga redden zie ik wel, bedenk ik me als ik vrijdagmiddag op kantoor wegrijd. De boordcomputer geeft aan dat ik nog 850 kilometer mag rijden op de tank diesel. Voor deze reis heb ik de zuinigste versie van de Land Rover Discovery Sport meegenomen: de eD4. Voor wie het niets zegt: de eD4 heeft de nieuwe 2,0 Ingenium dieselmotor van Land Rover, die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en enkel de voorwielen aandrijft. Naast het maximale uit een weekend Engeland halen, dient deze trip er namelijk ook voor om erachter te komen of de Discovery Sport met voorwielaandrijving nog wel een échte Land Rover is. En of hij in de praktijk nu echt zo zuinig is als beloofd.

Land Rover Discovery Sport -3- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -3- CarRepublic - Wouter Spanjaart

De eerste bestemming is de Rotterdamse haven, waarvandaan P&O Ferries dagelijks naar Hull vaart. Zo begin je de volgende dag al direct om 8:00 uur in Engeland. Wel zo efficiënt, als je 48 uur Engeland wilt doen en maandagochtend weer op kantoor moet verschijnen. Tijdens de overtocht neem ik buiten op het dek de trip nog eens door. Het is precies 780 kilometer als ik niet verkeerd rijd. Challenge accepted.

Drie mannen lopen kritisch kijkend om de Discovery Sport heen als ik ’s ochtends het autodek op loop. Ze staan naast me geparkeerd in een compleet verbouwde Land Rover Defender, klaar voor een weekend in de modder. Er is wel iets leuks van te maken, concluderen ze. “Een beetje hoger, spatbordverbreders, wat lampen op het dak. Misschien nog een snorkel.” Ik vertel maar niet dat dit een voorwielaangedreven versie betreft. De playlist gaat aan en de eerste bestemming wordt ingevoerd. Hij heeft het nieuwe InControl infotainmentsysteem, wat stukken vlotter werkt dan het vorige systeem van Land Rover. Er bestaan geavanceerdere systemen, ook optioneel voor deze Discovery Sport, maar dit systeem voldoet al uitstekend.

De rit gaat over snelwegen, binnenwegen en slingerende landweggetjes. Op de eerste twee voelt hij zich het beste thuis. Op de landwegen laat hij soms net iets te duidelijk merken dat hij voorwielaangedreven is, helemaal bij vochtig wegdek. De vierwielaangedreven versie voelt zekerder aan, alleen om die reden is hij zijn meerprijs al waard.

Land Rover Discovery Sport -19- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -19- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -10- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -10- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -9- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -9- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -2- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -2- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -12- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -12- CarRepublic - Wouter Spanjaart

De knalgele koolzaadvelden steken mooi af bij de grijze lucht. Het regent niet, maar het kan elk moment losbarsten. Het tweede natuurgebied van de dag maakt daarom plaats voor de pub naast het hotel. Tijd voor een chicken and mushroom pie en een pint. De Disco Sport mag even blijven waar hij is.

Met zijn vanafprijs van 44.200 euro is de Discovery Sport voor zijn formaat niet slecht geprijsd, maar dan moet je het wel zonder zaken stellen die op veel goedkopere auto’s vaak al standaard zijn. Tegelijkertijd willen sommige klanten liever halogeenverlichting dan xenonverlichting (immers: goedkoper te vervangen), maar LED dagrijverlichting had echt standaard moeten zijn. Pas vanaf de HSE, het derde uitrustingsniveau, is xenon standaard, samen met de LEDs voor dagrijverlichting.

De optionele achttien inch wielen (zeventien inch is standaard) ogen zeker niet kolossaal. Het design vraagt echter om negentien of zelfs twintig inch wielen. Zelfs met die laatste wielen wordt hij overigens niet oncomfortabel, maar negentien is de betere keuze als je voor meer comfort gaat. De dieselmotor is krachtig genoeg, maar niet overdadig sterk. Toch rijd je door de goede geluidsisolatie ongemerkt snel te hard. De standaard snelheidsbegrenzer is wat dat betreft ideaal.

Land Rover Discovery Sport -7- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -7- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -8- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -8- CarRepublic - Wouter Spanjaart

Na het laatste landhuis en de nodige klassieke auto’s te hebben gezien is het weer tijd om richting Hull te gaan. De boordcomputer vertelt me dat ik nog 195 kilometer mag rijden. De boot is net geen 150 kilometer weg. Het gemiddeld verbruik staat op 6,4 liter op 100 kilometer. Niet gek, gezien de hoeveelheid bochtige wegen. Als P&O’s Pride of Hull in zicht komt geeft de computer nog zestig kilometer aan. Zuiniger dan verwacht.

In de bar op het schip is het tijd om de plus- en minpunten van de Discovery Sport eens op een rij te zetten. Het feit dat hij voorwielaangedreven heeft namelijk wel een gunstige bijkomstigheid: de extra ruimte onder de bagageruimte, waar ik alle spullen voor mijn weekend in kwijt kon. De Land Rover Discovery Sport is bovenal een fijne en comfortabele reisgezel, maar met wat opties wordt de auto nog een stuk beter. Zo moet je eigenlijk altijd een audiosysteem van Meridian aanvinken , staan de luxere bumpers hem ook een stuk beter en ogen de standaard halogeenlampen wat karig. Het voelt voor mij alsof Land Rover de basisversie te uitgekleed levert, ook al kom je nauwelijks iets tekort.

Ondanks de extra bagageruimte zou ik persoonlijk altijd een vierwielaangedreven versie nemen. Naast dat je het uiteindelijk in je restwaarde terug zal blijven zien, past het ook veel beter bij het karakter van de auto. De investering meer dan waard. Bovendien kun je dan ook serieus het terrein in, op plekken komen waar je anders niet komt en dus nóg meer meemaken, al was dat in dit overvolle weekend nauwelijks mogelijk geweest.

Land Rover Discovery Sport -15- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -15- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -16- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -16- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -18- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Land Rover Discovery Sport -18- CarRepublic - Wouter Spanjaart
Wouter Spanjaart

Wouter schrijft over auto’s en gadgets, fotografeert en luistert bluesmuziek. Ook houdt hij van Engeland en Australië. Hij schreef dit zelf in de derde persoon enkelvoud.

Verder lezen over Land Rover

De Defender opnieuw uitgevonden

Land Rover is een merk waarbij de meeste mensen denken aan de Britse off-road topper. De Land Rover Defender komt uit de vroege jaren negentig en werd weggezet als een serieuze terreinauto voor extremen omstandigheden. D...

Verwondering26.07.2020

De Defender opnieuw uitgevonden

Een trektocht door Himalaya met klassieke Land Rovers

Land Rover tilde de viering van het 70-jarig jubileum naar een nog iets grotere hoogte. Het bracht een bezoek aan een kleine gemeenschap in West-Bengalen. Een dorp dat voor in de strijd om het bestaan volledig vertrouwt...

Shareables08.08.2018

Een trektocht door Himalaya met klassieke Land Rovers

Vergeet wat je allemaal denkt te weten: dít is pas een Land Rover

Als je ongeveer 55.000 tot 70.000 euro over hebt en een auto wilt hebben waar iedereen voor opzij gaat heb ik goed nieuws voor je: je hoeft niet verder te zoeken. Bonhams gaat namelijk binnenkort een wel heel unieke Land...

Oldtimers17.07.2017

Vergeet wat je allemaal denkt te weten: dít is pas een Land Rover

Kopen?
Land Rover viert mijlpaal met speciale Range Rover Evoque Landmark

De Land Rover-fabriek in het Britse Halewood heeft een nieuwe mijlpaal bereikt met de productie van de 600.000ste Range Rover Evoque. Dat wordt gevierd met een speciale Landmark-uitvoering die zich onderscheid met een ex...

Shareables09.05.2017

Land Rover viert mijlpaal met speciale Range Rover Evoque Landmark

Icon: het officiële boek over de Land Rover Series en Defender

Precies 69 jaar geleden, op de AutoRAI in Amsterdam, werd een legende geboren: de eerste Land Rover. Op 30 april 2018 viert deze iconische 4x4 dus zijn 70-jarige bestaan. Land Rover blikt vooruit op dit bijzondere moment...

Verwondering01.05.2017

Icon: het officiële boek over de Land Rover Series en Defender

‘Design Your Evoque’ is terug met nieuwe editie

Land Rover start voor de tweede keer met de wedstrijd 'Design Your Evoque', waardoor heel Nederland zijn of haar eigen Range Rover Evoque kan ontwerpen. Na onder andere Victoria Beckham en Piet Boon, is het nu opnieuw aa...

Design22.10.2015

‘Design Your Evoque’ is terug met nieuwe editie

Land Rover Discovery Sport efficiënter en dynamischer

Land Rover versterkt met de introductie van de Discovery Sport Dynamic op de IAA in Frankfurt de visuele aantrekkingskracht en de uitrusting van zijn nieuwste premium compacte SUV. Opvallend ontwerp De Land Rover Discove...

Technologie15.09.2015

Land Rover Discovery Sport efficiënter en dynamischer

Heel gaaf: Land Rover Defender trapauto

Een poosje geleden maakte Land Rover bekend dat de productie van de Defender zich in de laatste fase bevindt. En zo'n iconische auto verdient een eerbetoon! Deze gedetailleerde, op schaal gemaakte Defender is een echt co...

Gadgets15.09.2015

Heel gaaf: Land Rover Defender trapauto