De snelste Fiat 500: de 595 Abarth competizione

De snelste Fiat 500: de 595 Abarth competizione

Vorig artikel Volgend artikel

De Fiat 500, het legendarische model dat al sinds 1957 op de markt is. We hebben in de loop der jaren verschillende modellen op de markt gezien. Van klassieke uitstralingen tot mini mpv’s de 500L. Wist je dat Abarth de Fiat 500 onder handen heeft genomen en de auto heeft omgetoverd tot een ware race auto? Lees er alles over in dit blog.

Fiat_595_Abarth_Metal
Fiat_595_Abarth_Back_side

De Fiat 595 Abarth Competizione

Abarth is welbekend als de 'huis tuner' van Fiat en maakt al jaren snelle versie’s van Fiat modellen. Ook deze Fiat 500 die wij mogen testen is flink onderhanden genomen. Het vriendelijke en klassieke karakter is helemaal verdwenen bij deze groene gifkikker. Ook zijn de cijfers 500 aangepast naar 595.

Werkelijk alles is aangepast bij deze Fiat “500”. Zo is de 595 Competizione verlaagd en heeft de auto een nieuwe sportieve bumperset gekregen. Ook zijn er 17 inch sportvelgen onder de 595 gemonteerd voor een sportievere rijervaring.

De 1.4 benzinemotor heeft een flinke oppepper gehad en produceert nu 180 pk en 250 nm koppel. Die nette klassieke 500 stoelen zijn verdwenen en ze hebben ruimte gemaakt voor stevige kuipstoelen. In de 595 is er een overvloed aan carbon, alcantara en Abarth logo’s te vinden. Tevens is deze Fiat 595 Abarth Competizione voorzien van een Monza uitlaat met vier einddempers voor de echte sportieve beleving. Zeker met het cabrio dak open kan je de uitlaat pas echt horen brullen.

Fiat_595_Abarth_Turn_Floor
Fiat_595_Abarth_Lights
Fiat_595_Abarth_Engine
Ook onder de motorkap heeft Abarth zich flink uitgeleefd.
Fiat_595_Abarth_Logo_nose
Het Fiat logo is veranderd in de schorpioen van Abarth.
Fun fact: het is belangrijk om de stoel vooraf goed in te stellen. Want als de deur eenmaal dicht is kun je niet meer bij de rugleuning verstelling.
Fiat_595_Abarth_Seats_Adjustment
Zelfs de stoelverstelling heeft een Abarth logo gekregen.
Fiat_595_Abarth_Seats
Bij het sluiten van de deur is de rugverstelling niet meer bereikbaar.

Racen met de 595 Abarth

Op het dashboard zit de sportknop en bij het indrukken van de knop gaan de kleppen open in die Monza uitlaat. Ook veranderd je teller in een G-meter bij het inschakelen van de sportmodus. Het geluid dat dan ontstaat is heerlijk om te horen. Zet de versnellingsbak in de eerste versnelling en gas er op. Je schiet werkelijk waar vooruit. Want de 100 km/u bereik je in 6,7 seconden. Het geluid wat uit die sportuitlaat komt is fenomenaal. Het klappert het gromt en backfired als een malle.

Het is zonnig en hebben het cabriodak helemaal naar beneden wanneer we bij een tunnel aankomen, yes! Voor de tunnel schakelen we een versnelling terug en bij het ingaan van de tunnel gaat het gas er op. Je ziet mensen omkijken en verwachten een Ferrari of een Porsche maar nee. Het is een hele kleine groene gifkikker.

Doordat de makers deze 595 Abarth een stukje hebben laten zakken, een sportonderstel met sportdempers hebben gemonteerd en dit hebben gecombineerd met 17 inch velgen rij je met de 595 net zoals hij klinkt. Heel stug, met een zeer strakke wegligging en een bochten gedrag van een kart.

Fiat_595_Abarth_Front_lights
Fiat_595_Abarth_Monza_exhaust
Die Monza sportuitlaat met 3 einddempers zorgt voor een fenomenaal geluid.
Fiat_595_Abarth_Gearbox
De conventionele versnellingspook is verdwenen en heeft ruimte gemaakt voor 4 knoppen om de versnellingsbak mee te bedienen.
Fiat_595_Abarth_Turbo_presure
In de sportmodus veranderd je display in een g-meter. Rechts zie je de turbodruk meter.
Fiat_595_Abarth_Brembo_Brakes

Het interieur van de 595 Abarth

Van binnen is de 595 Abarth vergelijkbaar met de Fiat 500 op de wijziging van de materialen na. Zo is het dashboard voorzien van carbon en schorpioen logo’s. Het multimediascherm werkt net zo goed als in de 500. Ook de Apple CarPlay is een uitkomst. De kuipstoelen zijn stug met een carbon achterzijde. Om de stoel naar voren te doen, zit er een rode trekhendel op de stoel die zo uit een vliegtuig lijkt te komen. Een nadeel van deze kuipstoelen is dat ze niet echt gemaakt zijn voor afstanden, daar zijn ze net te hard voor. Ook zijn ze niet in hoogte verstelbaar en staan ze naar mijn mening iets te hoog. Maargoed met een lengte van 1.95m in een Fiat is het altijd wat passen en weten.

De positie waar normaliter de versnellingspook zat, zitten nu vier knoppen. Met deze knoppen zet je de Fiat 595 Abarth in de eerste versnelling, achteruit, neutraal of manueel/automaat. Ook het stuur heeft carbon accenten gekregen, zoals het bekende racestreepje boven aan het stuur. Links naast het stuur kan je de turbodruk in de gaten houden tijdens het rijden.

Fiat_595_Abarth_Interior
Fiat_595_Abarth_Display
Fiat_595_Abarth_Logo_Door
Fiat_595_Abarth_Roof_Down

Wat kost een kleine racewagen als de Abarth 595?

De Fiat Abarth 595 is al verkrijgbaar vanaf € 30.414 voor de 145 pk uitvoering. Voor wie het allemaal wat extremer mag, kan kiezen voor de snelste 595 Competizione met 180 pk en moet € 40.832 afrekenen bij de dealer.

Fiat_595_Abarth_Competizione
Fiat_595_Abarth_Logo_70
Tim van Osta

Tim is een real petrolhead in hart en nieren. Groot autoliefhebber, motorrijder en natuur gek.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies