De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
De Peugeot Société Anonyme beter bekend als PSA en Fiat Crysler Automobiles (FCA) hebben een definitief akkoord bereikt over de voorgestelde fusie. Het resultaat is dat na de fusie het nieuwe automobielbedrijf direct een van de grootste autoconcerns ter wereld is. Alleen het Volkswagen concern en Toyota zijn groter.
Het aantal automerken wat binnen het portfolio van het nieuwe bedrijf valt is imposant. Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Maserati, Lancia, Dodge, Peugeot, Citroën, DS Automobiles en niet te vergeten Opel en Vauxhall. Het betekent dat de combinatie PSA/FCA/Opel in vrijwel alle markten over de gehele wereld een sterke footprint gaat krijgen.
Het is voor beide partijen een logische stap als je kijkt hoe op dit moment de machtsblokken in automotive zijn verdeeld. En tel daar nog maar eens bij op de naderende concurrentie uit China die zeker op het gebied van elektrische auto’s op langere termijn mee gaat spelen. Het ontwikkelen van nieuwe auto’s is sowieso zeer kostbaar. Winnaar op voorhand is FCA omdat zij direct kunnen profiteren van de ontwikkeling en kennis op het gebied van elektrische auto’s. Juist PSA heeft hierin de afgelopen jaren enorme stappen gemaakt. Verder lijkt hiermee ook de toekomst voor merken als Alfa Romeo en Maserati veilig te zijn gesteld. Wat er gebeurt met het strategisch beheer van de licentie van Tesla (in bezit van FCA) is onduidelijk.
Fusie PSA en FCA
Belangrijkste punten uit het persbericht:
- De fusie combineert de mogelijkheden van beide bedrijven om de uitdaging aan te gaan om duurzame mobiliteit in de toekomst vorm te geven.
- Het nieuwe bedrijf wordt de op drie na grootste wereldwijde OEM qua volume en de op drie na grootste op basis van omzet. Dit betekent een jaarlijkse omzet van 8,7 miljoen eenheden en een gecombineerde omzet van bijna € 170 miljard.
- Creëert een gediversifieerde onderneming met een van de hoogste marges in haar kernmarkten Europa, Noord-Amerika en Latijns-Amerika en de mogelijkheid om de strategie in andere regio’s te hervormen.
- Fusie levert ongeveer € 3,7 miljard geschatte jaarlijkse run-rate synergieën op zonder fabriekssluitingen als gevolg van de transactie.
- Gecombineerd bedrijf zal investeringen op grotere schaal benutten om innovatieve mobiliteitsoplossingen en geavanceerde technologieën in nieuwe energievoertuigen, autonoom rijden en connectiviteit te ontwikkelen.
- Breed portfolio van gerenommeerde iconische merken die best-in-class producten aanbieden voor belangrijke marktsegmenten bestrijken en een hogere klanttevredenheid leveren.
Headerfoto: Peugeot e-2008.
Verder lezen over Fiat
Electric14.12.2020
De stad in met het nieuwe elektrische icoon van Fiat: 500e
een rondje straatkunst in AmsterdamShareables06.08.2020
De grote broer van de Fiat 500: de 500X
Snelheid15.07.2020
De snelste Fiat 500: de 595 Abarth competizione
Technologie05.05.2017
Fiat test: 80.000 km op groen gas/CNG gemaakt van afvalwater
Design20.04.2017
Fiat 500 Riva, Italian lifestyle zonder boot
Nieuw18.12.2016
Fiat Tipo Hatchback en Tipo Stationwagen, de value for money modellen
Shareables21.11.2016
Amazon gaat nu ook auto’s online verkopen!
Eerst in Italië en in samenwerking met Fiat ChryslerNieuw05.07.2016
Fiat 500 Riva, partnership van 2 Italiaanse iconen Fiat en Riva.
The smallest yacht in the worldVerder lezen over Peugeot
Algemeen12.05.2022
Welke verschillende typen auto’s zijn er?
Hybrid19.12.2021
Drie weken met de Peugeot 3008 HYbrid
Electric02.01.2021
De Peugeot 208 maar dan elektrisch
e-208 Unboring The FutureNieuw31.08.2020
Peugeot onthult de vernieuwde 3008
Verwondering09.08.2020
Een kijkje in het creatieve design lab van Peugeot in Parijs
Hybrid17.06.2020
Peugeot 508 SW: hybrid, comfort en power gecombineerd
Nieuw05.06.2020
Unboring the future: de nieuwe Peugeot 2008
Hybrid20.05.2020