Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.
Een van de populairste modellen van Peugeot is geëlektrificeerd. De e-208 is de elektrische variant van de super hippe stadsauto van Peugeot. Dezelfde gave looks van de Peugeot 208 maar dan zonder uitstoot en voorzien van een stekker.
De Peugeot e-208
Al eerder waren we op pad met de nieuwe Peugeot 208 en ook die beviel ons zeer goed. De e-208 is daar geen uitzondering op. Ze zijn ook nagenoeg hetzelfde. Zelfs de kleur was hetzelfde.
Als het gaat om de opties dan zie je kleine verschillen. De e-208 heeft hier en daar een groen gekleurde ‘e’ opgeplakt gekregen om te laten zien dat het een elektrische versie betreft. Van binnen is ook weinig verschil te merken. Het is gewoon een hele leuke stadsauto zonder verbrandingsmotor.
Je merkt wel dat de e-208 wat vaster op de weg ligt dan de “normale” Peugeot 208. Dit heeft te maken met het accupakket wat op de bodem is gemonteerd tussen de assen in. En met 136 pk in de sport modus is het een dynamisch karretje te noemen.
De actieradius van de e-208
Bij iedere elektrische auto komt altijd hetzelfde onderwerp aan bod, de actieradius. Ook de e-208 moet er aan geloven en dat is wel een dingetje. De WLTP opgave van de e-208 is 340 kilometer en dat komt niet echt in de buurt van de daadwerkelijke actieradius in de wintermaanden. Dingen die meespelen zoals de lage buitentemperatuur (in combinatie met gebruik van de kachel) van de afgelopen weken hebben een forse impact op de daadwerkelijke actieradius. In praktijk en bij relatief veel kilometers op de snelweg kan het bereik zo maar halveren tot maximaal 170 km. Bij gebruik in de stad (lagere snelheid met het regenereren van energie bij het afremmen) is de actieradius aanzienlijk beter en schommelt deze rond de 200 km.
Op de Peugeot website vind je een handige rekentool waar je de gewenste snelheid, rijstijl en huidige temperatuur in kunt geven om te zien wat je actieradius kan zijn. Besef dat elektrisch rijden door een wisselende weersituaties zich moeilijk laat vergelijken met een Peugeot 208 op fossiele brandstof. Je levert altijd range in maar krijgt door het elektrisch rijden wel een andere mindset. Die keuze is echt aan jou.
Snelladen langs de snelweg gaat gelukkig wel lekker vlot. Binnen een half uurtje is tot 80% laden prima te doen. Dan maar wat vaker een kop koffie langs de snelweg.
Unboring The Future
De boodschap is duidelijk. Met – Unboring The Future – wil Peugeot duidelijk maken dat zij zich meer en meer op elektrisch rijden wil inzetten en dat is lang niet alleen meer met een auto. In een toekomst waarin alles elektrisch lijkt te gaan worden is er ruimte voor e-steps, e-bike en ander nog te ontwikkelen mobiliteits toepassingen.
Het was lezers natuurlijk allang opgevallen dat bij de foto’s ook een oranje (geen toeval) Fat bike naast de e-208 te zien is van het Franse merk. Peugeot heeft inmiddels een gave lijn van elektrische urban citybikes en indrukwekkende mountainbikes geproduceerd voor de Europese markt, alleen ontworpen worden door het Peugeot Designlab in Parijs. Deze Fat bike (typenaam eFB01) is de meest krachtige uitvoering voor het overwinnen van ruig terrein. Wanneer deze fietsen beschikbaar komen op de Nederlandse markt en in Vlaanderen is nog niet bekend.
Verder lezen over Peugeot
Algemeen12.05.2022
Welke verschillende typen auto’s zijn er?
Hybrid19.12.2021
Drie weken met de Peugeot 3008 HYbrid
Nieuw31.08.2020
Peugeot onthult de vernieuwde 3008
Verwondering09.08.2020
Een kijkje in het creatieve design lab van Peugeot in Parijs
Hybrid17.06.2020
Peugeot 508 SW: hybrid, comfort en power gecombineerd
Nieuw05.06.2020
Unboring the future: de nieuwe Peugeot 2008
Hybrid20.05.2020
De Peugeot 3008 dubbeltest
Peugeot 3008 Hybrid vs. Hybrid4Nieuw06.05.2020