22.01.2018

Audi Smart Energy Network: thuisbatterijen als energiebuffer voor auto en netwerkbeheer


Hoe Audi gaat samenwerken met het elektriciteitsnet

Je eigen energienetwerk, hoe leuk, nuttig en efficiënt kan dat zijn. Tesla heeft het, Mercedes heeft plannen, Nissan doet het en die laatste voorziet zelf de Amsterdam ArenA van reservestroom als daar ooit het licht uitvalt. En nu dus Audi die met haar Audi Smart Energy Network een drie-eenheid wil vormen met auto, huis en energieleverancier. Samen moeten zij een intelligent energienetwerk gaan vormen.

Dit alles gebeurd nu nog in een pilot-project met een aantal huishoudens in het Duitse Ingolstadt en Zürich. Bij dit project zorgen zonnepanelen van verschillend formaat en zijn er vaste batterijen voor de opslag van groene stroom. De software verdeelt de zonne-energie op een slimme manier op basis van de huidige of geplande vraag van de auto, het huishouden en het verwarmingssysteem waardoor er interactie met het elektriciteitsnet plaatsvindt. Via een geïntegreerde communicatie-interface zijn alle systemen met elkaar verbonden en vormen zo een soort van virtuele krachtcentrale in het energienetwerk.

De onderling verbonden thuisbatterijen zorgen voor de juiste balans tussen energieopwekking en -consumptie door tijdelijk kleine hoeveelheden elektriciteit op te slaan in de vaste batterijen.

Bij het streven naar emissievrije mobiliteit zoekt Audi ook naar diensten die verder gaan dan de auto zelf. Een belangrijk aspect daarbij is de onderlinge verbondenheid van alle zaken waarin de auto een rol kan spelen. Reden genoeg voor de Duitse autofabrikant om zich focussen op diensten waarbij de interactie tussen auto en omgeving centraal staat.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.