Technologie09.05.2014

Bridgestone’s testen op Francorchamps


Nieuwe banden kies je niet alleen op prijs

Wanneer je bolide aan nieuwe banden toe is dan valt de keuze in de meeste gevallen op een aanbieding. Herkenbaar? Voor mij wel in ieder geval. Vroeger, toen ik mijn eerste autootje gekocht had, een snelle Golf I, zweerde ik bij Goodyear Eagle’s. Niet de goedkoopste keuze, maar ik werkte als bijbaantje naast mijn studie in een garagebedrijf waar ik als personeelslid onderdelen, ook banden dus, tegen inkoopprijs kreeg. 

Tegenwoordig heb ik ook nog wel een voorkeur voor bepaalde merken, maar vaak is uiteindelijk de prijs de bepalende factor. Inmiddels weet ik ook dat ik daardoor ook niet altijd de beste keuze maak, maar banden vergelijken is nauwelijks mogelijk. Je kunt niet naar de Kwik Fit, Euro Master of enig andere leverancier gaan en zeggen: ‘Mag ik die Conti’s, Goodyear’s of Bridgestone’s even een paar dagen uitproberen voordat ik beslis?’ Nou ja, je kunt het proberen, maar het antwoord is vooraf al bekend.

De banden die getest werden
De banden die getest werden

Welnu, onlangs was ik wel in de gelegenheid om op één dag vijf verschillende banden te testen. Bridgestone had daarvoor een evenement georganiseerd op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. Daar mochten we achtereenvolgens drie nieuwe Turanza banden testen; een comfortabele band, een model met extra veel grip en een energiezuinige (brandstof besparend). Verder had Bridgestone ook een 4×4 band, de Dueler meegenomen en een nieuwe generatie runflat; ofwel een band waarmee je ook zonder lucht gewoon door kunt rijden. En eerlijk gezegd was ik verbaasd over de verschillen in prestaties en weggedrag van de diverse Bridgstone’s. Iets waar veel autorijders volgens mij nauwelijks rekening mee houden als ze nieuwe banden nodig hebben.

Comfortabel, zuinig of sportief?
Zoals gezegd kiezen heel veel autorijders hun nieuwe banden aan de hand van prijs en aanbiedingen. Ik ben er op Spa-Francorchamps achter gekomen dat de verschillen tussen de diverse banden veel groter zijn dan ik, en met mij velen, dacht. Bij de eerste test reden we achtereenvolgens met een energiezuinige, een comfortabele en een high-performance band. Het parcours was zo uitgezet dat met alle banden flink wat bochten, ook op hoge snelheid, genomen konden worden. Uiteindelijk zijn dat de momenten waarop je het verschil tussen de diverse banden ook echt merkt. Letwel, al deze banden zijn prima geschikt om onder elke auto gemonteerd te worden, maar waar Bridgestone iedereen van wil doordringen is het feit dat je juist die banden moet kiezen die het beste bij jouw rijgedrag horen. Ben je een sportieve rijder, kies dan niet de energiezuinige band want die presteert in snelle bochten gewoon iets minder. Heb je een chauffeursauto? Dan is de keuze voor een comfortabele band, die onder andere minder geluid produceert, de meest verstandige. En met de huidige brandstofprijzen denk ik dat de keuze voor een energiezuinige band ook veel autorijders zal plezieren.

Bridgestone had vier identieke Mercedes bolides uitgerust met vier verschillende Turanza banden
Bridgestone had vier identieke Mercedes bolides uitgerust met vier verschillende Turanza banden

Off-road

Omdat tegenwoordig het leeuwendeel van de SUV en 4×4 eigenaren nooit off road gaan is het onzin om van die Wrangler achtige banden, met tractorbanden profiel, onder je Land Rover, Audi A7, Hyundai IX35 of BMW X5 te ‘schroeven. Bridgestone heeft een speciale 4×4 band die prima presteert in het veld of wanneer je door de modder baggert, maar waarmee je ook op de verharde weg bijzonder comfortabel rond kunt rijden. Tijdens de test mochten we dat aan den lijve ervaren in een Range Rover. De versterkte band had geen enkel probleem om hobbels te nemen waarbij een of twee wielen los van de grond kwamen en ook met 120 km/h over de provinciale weg had je niet het idee dat je in een tractor reed 😉

De Range Rover ging letterlijk off road, zonder de grip echt te verliezen
De Range Rover ging letterlijk off road, zonder de grip echt te verliezen

Lekke band? Geen probleem met een runflat.

Met de nieuwe runflat band van Bridgestone zou je, zo zegt de fabrikant, zonder probleem nog 80 kilometer door kunnen rijden. Je moet je snelheid wel een beetje aanpassen, maximaal 80 km/h, maar dan kun je gewoon naar huis, of een veilige plek, rijden zonder dat je het reservewiel hoeft te gebruiken. En dat is bij veel moderne auto’s sowieso een probleem. Steeds meer fabrikanten stoppen hooguit een thuisbrengertje in of onder de kofferbak en er zijn ook al veel auto’s die helemaal geen reservewiel meer hebben. Een spuitbusje met lekdichtende vloeistof en ‘n kleine compressor om de band weer op te pompen is dan alles wat in de kofferbak bij de krik ligt. Uit ervaring weet ik dat vooral die laatste oplossing vrijwel nooit uitkomst biedt. Ik heb het afgelopen jaar twee lekke banden gereden met mijn VW Touran en beide keren was het gat te groot om met het spuitbusje, tijdelijk, de dichten. Kortom, tot twee keer toe moest ik iemand bellen die een reservewiel kwam brengen; ik heb gelukkig wel een set winter-, of ahankelijk van het seizoen zomerbanden thuis in de garage liggen, maar het koste telkens wel veel tijd en ergernis.

Bij de nieuwe generatie runflat banden zie je bijna niet meer dat er geen lucht in zit
Bij de nieuwe generatie runflat banden zie je bijna niet meer dat er geen lucht in zit
Dezelfde runflat band, maar dan volledig opgepompt.
Dezelfde runflat band, maar dan volledig opgepompt.

Het moge duidelijk zijn dat ik de volgende keer dat ik nieuwe banden nodig heb de runflat’s zeker in overweging zal nemen. Ik was ook zeer onder de indruk van de nieuwe runflat van Bridgstone op Spa Francorchamps. Voor de test was een parcours uitgezet waarin zowel scherpe- als flauwe bochten opgenomen waren en aan het eind mochten we ook een noodstop maken. De lekke band hield zich, ook nadat tientallen testers het parcours meerdere keren gereden hadden, uitermate goed. Feitelijk merkte je nauwelijks verschil in het rij- en bochtengedrag of de remweg tussen een goede band en de Bridgestone runflat. Indrukwekkend! En als je dan bedenkt dat het prijsverschil tussen de normale band en de runflat maar één tot twee tientjes is, dan is het zeker raadzaam om de keuze voor runflat’s te overwegen. Zeker als je in een auto rijdt die, net zoals die van mij, helemaal geen reservewiel meer heeft.

Zelf racen

Aan het eind van de testdag had Bridgestone nog een leuke verrassing voor alle aanwezige bandentesters. We mochten met KTM’s zelf op Spa Francorcamps racen. Uiteraard op speciale racebanden van de fabrikant, maar die zal niemand onder zijn of haar auto leggen. Na vier race sessie’s, in totaal ca 25 rondjes, waren de meeste banden wel zo ongeveer op. Ofwel, banden die je dus na zo’n 200 kilometer alweer mag vervangen. Letwel, race kilometers en ik kan jullie verzekeren dat je heel goed merkt dat de racebanden van Bridgestone gemaakt zijn om de auto’s óp het circuit te houden. Je hoorde dan ook bijna het zuigende geluid van het rubber aan het asfalt. Ow, en zelf racen op Spa Francorchamps, compleet met de blinde bocht van de helling naar Au Rouge is een ervaring die niemand snel zal vergeten.

Zelf racen op Spa Francorchamps is iets dat iedereen eigenlijk u00e9u00e9n keer zou moeten doen
Zelf racen op Spa Francorchamps is iets dat iedereen eigenlijk u00e9u00e9n keer zou moeten doen
De KTM`s waren voorzien van Bridgestone Potenza banden. Veel grip, weinig kilometers ;-)
De KTM`s waren voorzien van Bridgestone Potenza banden. Veel grip, weinig kilometers ;-)
Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!