Technologie06.01.2015

CES 2015: BMW toont nieuwe digitale diensten


360 graden veiligheid, de volgende stap in "Vision Zero

BMW heeft voor de nabije toekomst toonaangevende technologie en nieuwe digitale diensten op stapel staan. Stuk voor stuk leveren die een bijdrage aan de veiligheid en het comfort. BMW i Connected Mobility is een slimme mobiliteitsplanner. De Remote Valet Parking Assistant kan een auto zelfstandig, zonder bestuurder, van en naar een parkeerplek in de parkeergarage rijden. Een nieuw systeem met lasers en sensors bewaakt de omgeving van de auto en voorkomt aanrijdingen met obstakels. Het is een greep uit alle innovaties van BMW die als primeur zijn te zien op de Consumer Electronics Show CES in Las Vegas (6 – 9 januari 2015).

Agenda en routeplanner gekoppeld.
BMW i Connected Mobility is een verregaande doorontwikkeling van de aan het navigatiesysteem gekoppelde mobiliteitsplanner. Deze applicatie is eerder al in de BMW i3 geïntroduceerd. Via een koppeling met zijn smartphone kan de bestuurder zien hoe hij het snelst een bestemming kan bereiken, eventueel met gebruikmaking van openbaar vervoer. Doordat nu ook een connectie mogelijk is met de digitale agenda kan de app eveneens de optimale route en de benodigde reistijd berekenen tussen meerdere afspraken. Er is zelfs een reminder-functie beschikbaar, die de bestuurder waarschuwt als hij moet vertrekken om op tijd voor de volgende afspraak te zijn. Met de geïntegreerde carfinder app is de auto gemakkelijk terug te vinden in een grote parkeergarage. Bovendien is BMW i Connected Mobility te raadplegen via de aan internet gekoppelde smart tv, zodat ook thuis route is uit te stippelen en de reistijd te berekenen.

De BMW i Remote app koppelt de smartphone aan diverse voertuigfuncties. Ont- en vergrendelen van de portieren is dan automatisch mogelijk als de bestuurder met de smartphone in de buurt van de auto komt.

360 graden veiligheid – de volgende stap in “Vision Zero”.
BMW streeft al jaren naar het voorkomen van aanrijdingen. Voor dit “Vision Zero”-beleid is het al toegepaste Active Cruise Control met Stop & Go-functie het tastbare bewijs. In Las Vegas is de volgende fase te zien. Het is een lasersensorsysteem dat de volledige omgeving (360 graden) rond de auto monitort. Dreigt een aanrijding, dan krijgt de bestuurder een waarschuwing. Indien nodig remt de auto automatisch om tot op de centimeter nauwkeurig voor een obstakel tot stilstand te komen.

360_graden_veiligheid_BMW
360_graden_veiligheid_BMW
360_graden_veiligheid_BMW
360_graden_veiligheid_BMW
360_graden_veiligheid_BMW
360_graden_veiligheid_BMW
360_graden_veiligheid_BMW
360_graden_veiligheid_BMW

Autonoom parkeren – snel, veilig en zonder bestuurder.
Met behulp van lasertechniek is ook volledig autonoom parkeren in een grote parkeergarage mogelijk. BMW laat dat zien met de Remote Valet Parking Assistant in de BMW i3. Aan de hand van een digitale plattegrond van de garage kan de auto helemaal zelfstandig, dus zonder bestuurder, naar een vrije parkeerplaats rijden. En op afroep rijdt hij weer de garage uit, tot aan de slagboom. De bestuurder hoeft de auto dus niet zelf op te halen.

Autonoom_parkeren_BMW
Autonoom_parkeren_BMW
Autonoom_parkeren_BMW
Autonoom_parkeren_BMW
Autonoom_parkeren_BMW
Autonoom_parkeren_BMW

Bediening met gebaarherkenning.
In toekomstige BMW’s is bediening via een touchscreen mogelijk, naast de al beproefde iDrive-controller. Een volgende ontwikkeling is gebaarherkenning, waarvan BMW op de CES 2015 ook een voorbeeld toont. Een navigatiesysteem is dan bijvoorbeeld te activeren door met de vinger naar een adres op de display te wijzen.

Touch Command.
BMW koppelt gangbare consumentenelektronica aan de auto. Daarvoor heeft het Touch Command ontwikkeld. Een tablet, in dit geval van Samsung, kan via een interface draadloos met systemen in de auto communiceren. De achterpassagiers krijgen hiermee de mogelijkheid met hun eigen apparatuur het infotainmentsysteem van de auto te bedienen.

ParkNow.
Nog een innovatie is de ParkNow app. De bestuurder kan hiermee snel een vrije parkeerplek traceren. Dit is handig in parkeergarages met meerdere verdiepingen. De app maakt gebruik van een innovatieve interface, genaamd A4A (Apps for Automotive). In samenwerking met Parkmobile kan met ParkNow ook heel gemakkelijk het parkeergeld worden afgerekend. Een parkeerticket halen en betalen bij een parkeerautomaat is dan niet meer nodig. Het is zelfs mogelijk om een reminder in te stellen. De bestuurder krijgt een waarschuwing als de parkeertijd bij een (digitale) parkeermeter bijna is verstreken.

Multifunctionele BMW Mastercard.
Een nieuwe generatie Mastercard van de BMW Group vereenvoudigt het gebruik van DriveNow, het deelautoproject van BMW. De creditcard bevat een chip die communiceert met Near Field Communication (NFC). Dit is de nieuwe standaard voor draadloze datatransmissie voor korte afstand. Daardoor is de creditcard ook te gebruiken als afstandsbediening om een auto uit de BMW DriveNow vloot te ontgrendelen en te activeren. Betaling verloopt automatisch over de door de card geregistreerde gebruiksperiode.

Inductieladen thuis.
Zonder stekker en snoer opladen van de batterij van een elektrisch aangedreven auto is mogelijk met inductieladen. BMW presenteert een systeem waarmee dat thuis in de eigen garage kan. Het systeem bestaat uit twee magneetspoelen. De ene zit in de garagevloer en de andere aan de onderkant van de auto. De overdracht van stroom (met een laadsnelheid van 3,3 kWh) geschiedt via een afwisselend magnetisch veld. Het opladen van een lege batterij van de BMW i8 duurt ongeveer twee uur en dat is gelijk aan de tijd voor opladen met het snoer. Het laden start bovendien helemaal automatisch, zodra het voertuig boven de magnetische spoel is geparkeerd. De elektromagnetische straling rond de auto is zeer beperkt, zelfs minder dan die van een inductieplaat van een fornuis.

Inductive_laden_BMW
Inductive_laden_BMW
Inductive_laden_thuis_BMW
Inductive_laden_thuis_BMW
Inductive_laden_thuis_BMW
Inductive_laden_thuis_BMW

BMW i ChargeForward Program: lagere energiekosten door slim laden.
Door te laden met elektriciteit van het lagere daltarief (nachtstroom) zijn de kosten van elektrisch rijden nog verder te reduceren. BMW heeft daarvoor het BMW i ChargeForward Program ontwikkeld. Medio 2015 start in Californië een pilot met honderd BMW i3 gebruikers. Gedurende achttien maanden onderzoekt BMW het laad- en rijgedrag van de deelnemers om dit slimme laadprogramma te testen en verder te ontwikkelen.
Automatisch kiest het systeem voor de goedkopere stroom. De BMW i3 rijder kan ook zelf een laadperiode instellen. Als wordt gebruikgemaakt van groene stroom, afkomstig van bijvoorbeeld de zonnepanelen op een BMW carport, dan is het mogelijk deze elektriciteit prioriteit te geven. Binnen het BMW i ChargeForward Program wordt onderzocht in hoeverre de batterijen van gebruikte elektrische BMW’s en MINI’s zijn in te zetten als buffer voor opslag van bijvoorbeeld zonne-energie. De groene stroom is dan in de avond en nacht te benutten voor aanvullende elektriciteitsvoorziening in huis.

BMWi_Charge_Forward_Program
BMWi_Charge_Forward_Program

Online update voor navigatie.
In Las Vegas is de nieuwste generatie van het BMW navigatiesysteem Professional te zien. Het is het eerste systeem dat updates online binnenhaalt. Het systeem maakt gebruik van een smartphone-verbinding via de SIM-kaart die is geïntegreerd in de auto.

Over-the-air-updates
Over-the-air-updates

BMW M4 Concept Iconic Ligths met laser- en OLED-verlichting.
BMW introduceerde in juni 2014 als eerste autofabrikant laserverlichting, op de BMW i8. Op de CES 2015 is een experimentele BMW M4 te zien met intelligent laserlicht en met op OLED-techniek gebaseerd BMW Organic Light. Bij snelheden vanaf 70 km/u treedt het laserlicht in werking, als aanvulling op de led-koplampen. Groot licht heeft een bereik van maar liefst 600 meter. Dimmen voor tegenliggers en voorliggers gebeurt geheel automatisch. Door een koppeling met data van het navigatiesysteem anticipeert de laserlichttechniek op bochten en op de breedte van de weg. Dynamic Light Spot detecteert mensen en dieren op of naast de weg op een afstand tot honderd meter en waarschuwt de bestuurder met korte lichtflitsen voor het potentiële gevaar.

BMW Organic Light maakt gebruik van ultradunne semigeleiders (1,4 mm) van organisch materiaal. De achterlichtunits van het studiemodel BMW M4 Concept Iconic Lights zijn hiervan gemaakt. De OLED’s kunnen dienen als achterlichten en als richtingaanwijzer. Dat opent een heel arsenaal aan mogelijkheden en maakt de techniek op niet al te lange termijn toepasbaar op productiemodellen. BMW Organic Light debuteert binnen vijftien maanden op een nieuw model van BMW.

BMW M4_Concept_Iconic_Ligths
BMW M4_Concept_Iconic_Ligths
BMW_M4_Concept_Iconic_Ligths
BMW_M4_Concept_Iconic_Ligths
BMW_M4_Concept_Iconic_Ligths
BMW_M4_Concept_Iconic_Ligths
BMW_M4_Concept_Iconic_Ligths
BMW_M4_Concept_Iconic_Ligths

Contactsleutel met display.
Tot slot presenteert BMW een contactsleutel met een 2,2-inch lcd-display. Hierop is op afstand te zien of de portieren en de ruiten zijn gesloten. Ook de laadstatus van de batterij van een elektrisch aangedreven BMW i model is te checken, zoals bijvoorbeeld bij de BMW i3.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over BMW

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Technologie29.09.2021

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

Het is natuurlijk geen toeval dat wij deze twee topmodellen van BMW naast elkaar gezet hebben tijdens onze test. Zowel de De BMW 7-serie 45 Le X-drive als de BMW X5 45e van BMW worden niet voor niets veelvuldig gebruikt...

Hybrid25.01.2021

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

BMW X2: de alleskunner

SUV's zijn te groot, sedans hebben een kleine kofferbak, hatchbacks zijn te laag. Geen probleem vond BMW die een paar jaar geleden het perfecte tussenmodel uitbracht: de BMW X2.

Nieuw13.01.2021

BMW X2: de alleskunner

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

Hij is sneller dan een Ferrari 458 en luxueuzer dan een de gemiddelde business sedan, de BMW M8 Gran Coupé. Combineer het beste van niet twee maar drie werelden in één auto. Een sportauto, luxueuze zakensedan met een...

Snelheid17.11.2020

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

BMW introduceert de eerste M performance motorfiets ooit, de BMW M 1000 RR. Aan de basis staat de S 1000 RR voor deze machine. Met een een vermogen van 212 pk bij 14.500 toeren en een gewicht van 192 kilo is de vermogens...

Motoren26.09.2020

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

De BMW R18 redesigned tot Dragster

De wereldberoemde Roland Sands is helemaal losgegaan op de nieuwe R18 chopper van BMW. Roland heeft zijn eigen interpretatie de vrije hand gegeven om, samen met zijn team, een straight line dragracer te bouwen van de R18...

Motoren16.08.2020

De BMW R18 redesigned tot Dragster

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Voor elke duizend euro heeft BMW een auto hebben ze ooit wel eens gezegd. Toen de BMW 2-serie uitkwam, veel het enthousiasme onder de beoogde doelgroep van BMW wat tegen. Toen er een coupé versie van de 2-serie uitkwam...

Nieuw12.08.2020

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

In 1923 ontwikkelde BMW het boxer motorblok voor motorfietsen en BMW past dit model nog steeds toe op diverse modellen. De term caféracer is ontstaan in de jaren '60 en de term weerspiegelde de snelle motorfietsen die w...

Motoren21.07.2020

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT