Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
De hagelwitte vloer van de Kia fabriek in Zilina, Slowakije, blinkt me tegemoet. Ik ben uitgenodigd voor een exclusief bezoek om de productie van de miljoenste Kia Cee’d met eigen ogen te bekijken. Ik mag er zelfs aan meewerken, is me beloofd. Voordat ik de productievloer betreed word ik eerst in een rode overal gestoken en krijgen ik schoenen met stalen neuzen aan.
In hartje Slowakije staat de enige Europese assemblagelijn van het Koreaanse merk waar jaarlijks zo’n slordige 300.000 auto’s van de band af rollen. De Kia Sportage is met 55% van de productie ruim in de meerderheid. De Cee’d bedraagt zo’n 36% en de Venga grofweg 9% van alle in Slowakije gemaakte Kia’s. En hoewel je zou denken dat deze bolides voornamelijk door robots in elkaar worden gezet, werken er toch nog zo’n 3800 mensen op de vloer.
Uiteraard is het grootste deel van het productieproces geautomatiseerd. Carrosseriedelen worden op maat gestanst in de ‘Press Shop’, waar meer dan 70 verschillende onderdelen worden geproduceerd. Binnen 20 seconde is een stuk staal plots een deur, dak of motorkap geworden. Het meest indrukwekkende gedeelte om te zien vindt plaats in de ‘Body Shop’. Hier worden de onderkant en zijkanten aan elkaar gelast door 342 robots die tegelijkertijd aan het werk zijn.
Wat je hierboven ziet is veelal de Sportage die gelast wordt, maar er kunnen wel 8 verschillende modellen tegelijkertijd door deze productielijn gaan. Als we alleen al naar de Kia Cee’d kijken wordt dit model op bijna 6000 verschillende plekken aan elkaar gelast. Wat je zojuist hebt gezien zijn nog maar 2400 laspunten. Wat opvalt is dat alle carrosseriedelen volledig geschuurd staan te wachten op een laatste check. Voordat deze Kia’s eindelijk naar de ‘Paint Shop’ gaan, wordt elke auto met de hand gecontroleerd om te zien of er nog oneffenheden zijn. Is dat het geval, dan neemt men letterlijk een schuurpapiertje ter hand. De beschermende zinkcoating, tegen roest, wordt aangebracht voordat, in dit geval, de witte kleur erop wordt gezet.
Telkens als je naar boven kijkt, zie je een transportsysteem wat in beweging is en waar honderden auto’s van het ene naar het andere punt in de fabriek worden gebracht.
In de ‘Engine Shop’ worden de 1.4l en 1.6l benzinemotoren als ook de 1.4l, 1.6l, 1.7l en 2.0l dieselmotoren in elkaar gezet door zo’n 250 onderdelen samen te brengen. Dit proces vindt echter achter gesloten deuren plaats. Pas in de ‘Assembly Shop’ ben ik weer uitgenodigd en zie ik hoe monteurs de motor, aandrijflijn en achteras in de auto ophangen. Voordat ze aan de montage beginnen, worden de deuren er tijdelijk uitgehaald zodat de monteurs er beter bij kunnen komen.
En dan is het nu onze beurt. Uit heel Europa zijn er twee autojournalisten per land meegevraagd om te werken aan de productie van de miljoenste Kia Cee’d. Maar niet gevreesd, want doordat zo’n 10% van alle medewerkers is aangenomen voor kwaliteitchecks, ben ik er zeker van dat het luchthuisfilter wat ik erin heb gezet nog eens goed is nagekeken op stabiliteit. Op de ‘Work Process Sheet’ staat in codetaal aangegeven welk soort airbags, filters, rubbers, stoelen en bumpers moeten worden aangebracht. Om ons heen staan stellingen met daarin verschillende bouten, moeren om alles met een enkele ‘zzzooeffff’-beweging vast te zetten, want ook daar zijn natuurlijk bloedsnelle accuboren voor gemaakt. Binnen no time zijn de stoelrails dan ook aangedraaid. Het echte handwerk blijkt hem in de rubbers van de deursponning te zitten en gaat me niet al te best af. Mocht de kwaliteitscontrole daar nou net even hebben gefaald, beste trotse eigenaar van de miljoenste Cee’d, bel mij of mijn collega autojournalisten dan even…
Verder lezen over Kia
Electric11.09.2024
Kia EV3 zet in op next level elektrisch rijden
Hybrid07.10.2020
De nieuwe Stonic standaard met Mild-Hybrid technologie
Snelheid25.09.2020
De Kia Stinger is in een nieuw jasje gestoken
Electric09.07.2020
De Kia e-Soul met een nieuwe motor en cargo uitvoering
Technologie24.06.2020
Kia onthult een nieuwe transmissie systeem ‘clutch-by-wire’
Intelligent Manual Transmission omdat we graag blijven schakelenElectric08.04.2020
Kia geeft een flinke subsidie op Plug-in Hybrides
Nieuw18.03.2020
De nieuwe KIA Sorento ruim, stijlvol en elektrisch!
Technologie08.05.2018