Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
De vernieuwde Audi RS 3 is sportiever dan ooit. De legendarische vijfcilinder Audi-motor met zijn indrukwekkende sound is goed voor een vermogen van 294 kW/400 pk. Daarmee, én met een aangescherpte set-up van het onderstel, heeft de RS 3 recent een nieuw record voor compacte modellen op de Nordschleife van de Nürburgring neergezet. Bovendien oogt de vernieuwde Audi RS 3 – die wederom leverbaar wordt als Sportback en Limousine – nog sportiever, waarbij ook het kwalitatief hoogwaardige interieur focust op pure dynamiek.
De vernieuwde Audi RS 3 heeft een unieke motor: de veelvuldig onderscheiden 2.5 TFSI vijfcilinder. Deze is standaard gekoppeld aan de automatische S-tronic transmissie en goed voor een vermogen van 294 kW/400 pk en een koppel van 500 Nm.
De acceleratie van 0-100 km/u vergt mede dankzij de grip van quattro vierwielaandrijving slechts 3,8 seconden, terwijl de topsnelheid maximaal 290 km/u bedraagt. De vijfcilindermotor kenmerkt zich ook door zijn unieke sound. Deze wordt nog intenser door de Dynamic-, RS Performance- of RS Torque Rear-modus te selecteren.
Optioneel is het RS Sport uitlaatsysteem beschikbaar. Op de 20,832 kilometer lange Nürburgring Nordschleife heeft de vernieuwde Audi RS 3 recent een tijd van 7:33.123 minuten laten noteren. Daarmee is het de snelste compacte auto op dit toch veeleisende circuit.
Puur rijplezier
In de Audi RS 3 staat geavanceerde ondersteltechnologie volledig in dienst van rijplezier. De torque splitter, die een volledig variabele verdeling van de aandrijfkracht tussen de achterwielen mogelijk maakt, gaat daarvoor een slim samenspel aan met wheel-selective torque control en de adaptieve dempers van het RS sportonderstel. De centrale aansturing maakt gebruik van een verder verbeterd algoritme, waardoor de reacties nu nog scherper en preciezer zijn. Optimale stabiliteit is daarbij altijd gegarandeerd. Uiteraard kan de bestuurder via Audi drive select voor elke rit een specifieke set-up selecteren.
Hoge bochtsnelheden
Door de centrale aansturing van alle onderstelsystemen stuurt de vernieuwde Audi RS 3 scherp in en volgt hij de lijn van de bocht buitengewoon nauwkeurig. Dat maakt hem zeer precies te plaatsen, waardoor de bestuurder sneller weer kan accelereren, met hogere bochtsnelheden als resultaat. Voor gebruik op het circuit zijn deze eigenschappen nog intenser te beleven door de RS Performance-modus te selecteren en het ESC stabiliteitscontrolesysteem volledig uit te schakelen. Door het aangepaste algoritme is overstuur nu zelfs met stuurbewegingen op te roepen. Daarmee wordt de gewenste drifthoek nog sneller bereikt. Als optie biedt Audi speciaal voor de RS 3 ontwikkelde Pirelli P Zero semi-slick banden aan.
Audi RS 3 Limousine & Sportback
Het design van de vernieuwde Audi RS 3 onderstreept zijn nog sportievere karakter. Vergeleken met zijn voorganger is de Singleframe-grille met ruitpatroon duidelijk lager gepositioneerd en breder qua formaat. Net als de diffuser achter heeft de grille standaard een hoogglansafwerking. De functionele luchtopeningen aan weerszijden zijn afgewerkt met zwarte, verticale blades. De splitter beslaat nu de hele breedte van de auto, waarbij de drie openingen erboven een verwijzing zijn naar de Audi Sport quattro S1 Pikes Peak (1987). Ook de digitale geblokte-vlag lichtsignatuur van de dagrijverlichting is een specifiek RS 3-element. Met de optionele matrix LED-koplampen is er zelfs keuze uit drie digitale lichtsignaturen.
De diffuser achter heeft duidelijke autosportinvloeden. Zo vallen de behuizingen voor de ovale uitlaatpijpen en de centraal geplaatste rode reflector op. De achterlichten springen in het oog door dynamische afslagverlichting in pijlvorm. De Audi RS 3 wordt standaard geleverd met matzwarte 19 inch lichtmetalen velgen in 5-Y-spaak design. Optioneel zijn velgen in een kruisspaak autosportdesign leverbaar. Verder is er keuze uit diverse exclusieve exterieurkleuren (waaronder Kyalamigroen en Kemoragrijs metallic) en met stijlvolle designpakketten als het carbon- en hoogglanspakket is de vernieuwde ‘hot hatch’ nog verder naar eigen wens samen te stellen.
Hoogwaardige sportiviteit
In het sportieve interieur zetten donkere tinten de toon, waarin RS sport- of kuipstoelen, carbon afwerkingsaccenten en sportieve displays de eyecatchers zijn. Het met geperforeerd leder beklede RS sportstuur springt in het oog doordat het zowel boven als onder is afgevlakt. Optioneel is het stuur te leveren met Dinamica-bekleding, inclusief een 12-uursaanduiding in accentkleur. Contour- en ambienteverlichting in het interieur is standaard. Daarmee worden onder meer nieuwe elementen als de opbergruimte voor de compacte schakelselector, de middenconsole met bekerhouders en de portieren verlicht. De zogenaamde planar-verlichting zorgt bij het openen en afsluiten van de auto vooral in het donker voor bijzondere effecten door de deurpanelen van achteren te laten oplichten met honderden ruitpatronen in diverse formaten. Voor een nog persoonlijkere touch in het interieur zijn diverse (kleurrijke) designpakketten leverbaar.
RS-displays
De vernieuwde Audi RS 3 heeft een Virtual cockpit plus waarbij de bestuurder kan kiezen voor de Sport-, Performance- en Runway-weergave. Nieuw daarbij is de centrale weergave van de toerenteller. Daarnaast worden ook het vermogen en koppel, de g-krachten plus acceleratie- en rondetijden getoond. Als de handmatige modus van de S tronic-transmissie is geactiveerd, geeft een schakelindicator met de kleuren groen, oranje en rood in de toerenteller de ideale schakelmomenten aan. Uiteraard geeft de Virtual cockpit ook de temperaturen van diverse vloeistoffen weer, waaronder die van de motorolie en koelvloeistof. In het infotainmentsysteem is nu bovendien een app-store geïntegreerd. Na het downloaden van de gewenste app is die via het centrale display direct te gebruiken.
Sportieve historie
De eerste Audi RS 3 verscheen in 2011. Hij was er uitsluitend in vijfdeursuitvoering. De tweede generatie (2015-2020) was er ook als Limousine. In 2021 verscheen de derde generatie (Sportback en Limousine), waarin de torque splitter debuteerde. Alle RS 3-modellen hebben één ding gemeen: ze beschikken over de unieke vijfcilinder TFSI-motor van Audi. Tot nu toe heeft Audi al zo’n 80.000 RS 3-modellen verkocht.
De vernieuwde Audi RS 3 Sportback en Limousine zijn vanaf 22 augustus te configureren via Audi.nl. Voor al die sportiviteit moet je wel even de portemonnee trekken, de vanafprijs bedraagt namelijk € 107.990.
Gerelateerde artikelen
Electric18.06.2021
Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren
Geen nieuwe benzine, diesel en hybride modellen meer over vijf jaar!Shareables12.11.2020
Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten
Snelheid01.09.2020
Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3
Shareables28.02.2019
Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium
Verwondering15.12.2017
De nieuwe Audi RS 4 Avant, vierde generatie!
Snelheid30.09.2016
Het nieuwe racemonster van Audi: RS 3 LMS
Nieuw08.02.2016