De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Audi luidt de volgende fase van het nieuwe performance-label in met de introductie van de Audi RS Q3 performance. Met een vermogen van 270 kW/367 pk en 465 Newtonmeter aan trekkracht spreken de cijfers voor deze RS Q3 voor zich. De Audi RS Q3 performance springt in slechts 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u, en heeft hij een topsnelheid van 270 km/u.
Kippenvel standaard inbegrepen
Audi scherpt zijn sportieve imago verder aan met de lancering van een serie RS performance-uitvoeringen. Na eerder de RS 6 performance en RS 7 Sportback performance is de Audi RS Q3 performance nu het derde lid binnen de nieuwe performance-familie, die door quattro GmbH wordt ontwikkeld.
Het deel ‘performance’ in de modelaanduiding van de RS Q3 staat zowel voor meer vermogen als een exclusieve uitrusting waarmee het model zich nog nadrukkelijker van zijn modelgenoten wil onderscheiden. Niet in de laatste plaats door de vijfcilindermotor van Audi. Sinds 2010 heeft een internationale jury van autojournalisten de 2.5 TFSI zes jaar op rij uitgeroepen tot ‘International Engine of the Year’ in zijn categorie. Kippenvel is standaard inbegrepen dankzij zijn trekkracht, hoogtoerige karakter en natuurlijk de heerlijke sound.
Vermogensboost
Ten opzichte van de reguliere RS Q3 heeft Audi het vermogen van de 2.5 TFSI voor de performance-versie een extra ‘boost’ gegeven. De engineers hebben de koelcapaciteit van de hoofdradiateur verder vergroot en de brandstofpomp geoptimaliseerd, waardoor de vijfcilinder turbomotor in de RS Q3 performance 20 kW/27 pk meer power levert. Het maximumkoppel van 465 Nm is beschikbaar tussen 1.625-5.550 tpm. Het gecombineerde NEDC-verbruik bedraagt 8,6 liter op 100 km, wat overeenkomt met 203 gram CO2 per km.
De standaard 7-traps S tronic automaat is eveneens aangepast en afgestemd op sportiviteit. Hij biedt de keuze uit ofwel een extreem snel schakelende transmissie met dubbele koppeling die al het werk zelf doet, danwel de optie om zelf te schakelen via de schakelpaddels op het standaard multifunctionele RS-stuurwiel. In de ‘dynamic’ stand van het Audi drive select-systeem gaat elke gangwissel vergezeld van een ‘double-clutch’ beleving.
quattro gekoppeld aan ESC
De quattro permanente vierwielaandrijving brengt het motorvermogen over op het asfalt via een hydraulisch bediende, elektronisch gestuurde lamellenkoppeling. Het vermogen wordt automatisch tussen de voor- en achteras verdeeld, en zelfs selectief naar elk afzonderlijk wiel dankzij het gekoppelde Electronic Stabilization Control (ESC).
Het stijve RS sportonderstel onder de Audi RS Q3 performance vertaalt de dynamiek van de krachtbron perfect door naar de wielen en verlaagt de koets met 20 millimeter ten opzichte van de Audi Q3. Optioneel levert Audi ook het RS-sportonderstel plus met instelbare dempers. De dynamiek ervan kan worden aangepast via de instellingen ‘comfort’, ‘auto’ en ‘dynamic’ van het Audi drive select-systeem.
Mat-titanium accenten
Het typerende RS-design wordt uiterlijk verder aangezet door de sportief gestylde voorbumper met grote luchtinlaten en de onderscheidende diffuser in de achterbumper. Verder is de Audi RS Q3 performance te herkennen aan mat-titanium accenten die exclusief vzijn voorbehouden. Bovendien levert Audi voor dit topmodel de nieuwe carrosseriekleur Ascari-blauw metallic.
Blauwe highlights
De sportiviteit van het exterieur komt ook binnenin terug. De klokken zijn grijs uitgevoerd met witte wijzerplaten en rode naalden. Audi monteert naar wens sportstoelen in de kleurcombinatie zwart/blauw als onderdeel van het optionele RS performance design-pakket. Aanvullend krijgen elementen als het lederen RS sportstuur, de versnellingspook, de middenarmsteun en de vloermatten contrasterende blauwe stiksels. Koolstofvezelafwerking met blauwe ingeweven accenten ronden de exclusieve combinatie af.
De Audi RS Q3 performance beleeft zijn wereldprimeur op de Autosalon van Genève en is later deze maand te bestellen vanaf € 87.390*.
Verder lezen over Audi
Verwondering20.08.2024
Dit is de vernieuwde Audi RS 3
Electric18.06.2021
Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren
Geen nieuwe benzine, diesel en hybride modellen meer over vijf jaar!Snelheid16.11.2020
Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2
Shareables12.11.2020
Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten
Snelheid01.09.2020
Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3
Shareables28.02.2019
Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium
Nieuw21.02.2019
Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI
Design25.10.2018