Nieuw08.02.2016

Performance-variant voor Audi RS Q3


Kippenvel standaard inbegrepen

Audi luidt de volgende fase van het nieuwe performance-label in met de introductie van de Audi RS Q3 performance. Met een vermogen van 270 kW/367 pk en 465 Newtonmeter aan trekkracht spreken de cijfers voor deze RS Q3 voor zich. De Audi RS Q3 performance springt in slechts 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u, en heeft hij een topsnelheid van 270 km/u.

Kippenvel standaard inbegrepen

Audi scherpt zijn sportieve imago verder aan met de lancering van een serie RS performance-uitvoeringen. Na eerder de RS 6 performance en RS 7 Sportback performance is de Audi RS Q3 performance nu het derde lid binnen de nieuwe performance-familie, die door quattro GmbH wordt ontwikkeld.

Het deel ‘performance’ in de modelaanduiding van de RS Q3 staat zowel voor meer vermogen als een exclusieve uitrusting waarmee het model zich nog nadrukkelijker van zijn modelgenoten wil onderscheiden. Niet in de laatste plaats door de vijfcilindermotor van Audi. Sinds 2010 heeft een internationale jury van autojournalisten de 2.5 TFSI zes jaar op rij uitgeroepen tot ‘International Engine of the Year’ in zijn categorie. Kippenvel is standaard inbegrepen dankzij zijn trekkracht, hoogtoerige karakter en natuurlijk de heerlijke sound.

audirsq3performance4
audirsq3performance4

Vermogensboost

Ten opzichte van de reguliere RS Q3 heeft Audi het vermogen van de 2.5 TFSI voor de performance-versie een extra ‘boost’ gegeven. De engineers hebben de koelcapaciteit van de hoofdradiateur verder vergroot en de brandstofpomp geoptimaliseerd, waardoor de vijfcilinder turbomotor in de RS Q3 performance 20 kW/27 pk meer power levert. Het maximumkoppel van 465 Nm is beschikbaar tussen 1.625-5.550 tpm. Het gecombineerde NEDC-verbruik bedraagt 8,6 liter op 100 km, wat overeenkomt met 203 gram CO2 per km.

De standaard 7-traps S tronic automaat is eveneens aangepast en afgestemd op sportiviteit. Hij biedt de keuze uit ofwel een extreem snel schakelende transmissie met dubbele koppeling die al het werk zelf doet, danwel de optie om zelf te schakelen via de schakelpaddels op het standaard multifunctionele RS-stuurwiel. In de ‘dynamic’ stand van het Audi drive select-systeem gaat elke gangwissel vergezeld van een ‘double-clutch’ beleving.

quattro gekoppeld aan ESC

De quattro permanente vierwielaandrijving brengt het motorvermogen over op het asfalt via een hydraulisch bediende, elektronisch gestuurde lamellenkoppeling. Het vermogen wordt automatisch tussen de voor- en achteras verdeeld, en zelfs selectief naar elk afzonderlijk wiel dankzij het gekoppelde Electronic Stabilization Control (ESC).

Het stijve RS sportonderstel onder de Audi RS Q3 performance vertaalt de dynamiek van de krachtbron perfect door naar de wielen en verlaagt de koets met 20 millimeter ten opzichte van de Audi Q3. Optioneel levert Audi ook het RS-sportonderstel plus met instelbare dempers. De dynamiek ervan kan worden aangepast via de instellingen ‘comfort’, ‘auto’ en ‘dynamic’ van het Audi drive select-systeem.

Mat-titanium accenten

Het typerende RS-design wordt uiterlijk verder aangezet door de sportief gestylde voorbumper met grote luchtinlaten en de onderscheidende diffuser in de achterbumper. Verder is de Audi RS Q3 performance te herkennen aan mat-titanium accenten die exclusief vzijn voorbehouden. Bovendien levert Audi voor dit topmodel de nieuwe carrosseriekleur Ascari-blauw metallic.

Blauwe highlights

De sportiviteit van het exterieur komt ook binnenin terug. De klokken zijn grijs uitgevoerd met witte wijzerplaten en rode naalden. Audi monteert naar wens sportstoelen in de kleurcombinatie zwart/blauw als onderdeel van het optionele RS performance design-pakket. Aanvullend krijgen elementen als het lederen RS sportstuur, de versnellingspook, de middenarmsteun en de vloermatten contrasterende blauwe stiksels. Koolstofvezelafwerking met blauwe ingeweven accenten ronden de exclusieve combinatie af.

De Audi RS Q3 performance beleeft zijn wereldprimeur op de Autosalon van Genève en is later deze maand te bestellen vanaf € 87.390*.

audirsq3performance2
audirsq3performance2
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Audi

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Audi heeft deze week verregaande ambities voor de toekomst van het automerk wereldkundig gemaakt. In een gesprek met de Süddeutsche Zeitung liet Audi weten dat het merk van plan is om vanaf 2026 geen modellen meer op de...

Electric18.06.2021

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Geen nieuwe benzine, diesel en hybride modellen meer over vijf jaar!
Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

Audi lanceert de nieuwe SQ2, het baby 'bad ass' broertje van de SQ5. Met een set (standaard) dynamische matrix LED koplampen, 4 zichtbare uitlaatdempers en een vermogen van 300 pk is deze nieuwe SQ2 zeker niet flauw te n...

Snelheid16.11.2020

Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Een tweedehands auto kopen is altijd een spannende zoektocht. Je wil er zeker van zijn dat je de auto bij een betrouwbare partij of consument vandaan komt. De kilometerstand van de auto moet kloppen, het onderhoud gedaan...

Shareables12.11.2020

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Met de nieuwe S3 sportback en S3 limousine brengt Audi de fun factor terug bij het compacte segment. Veel vermogen, slimme quattro aandrijving en een S tronic automaat staan gegarandeerd voor rijplezier in de nieuwe S3.

Snelheid01.09.2020

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Audi viert met een nieuwe en unieke R8 de tiende verjaardag van de V10-motor. Van de R8 V10 Decennium bouwt Audi wel slechts 222 individueel genummerde coupés die tegelijk met de verkooplancering van de nieuwe Audi R8 o...

Shareables28.02.2019

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

Audi introduceert de nieuwe SQ5 TDI, voorzien van een V6 TDI-motor, net als de voorganger van de eerste generatie. De zelfontbrander van de Audi is goed voor een verborgen van 244 kW/347 pk. Een elektrische compressor zo...

Nieuw21.02.2019

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder treden in de voetsporen van de Audi R8 LMS GT3. Eerder deze maand was er al het debuut op de autoshow van Parijs. De 2019 edities van de R8 krijgen niet alleen een sportiever design...

Design25.10.2018

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen

Zo'n 2 maanden voordat in Saoedi-Arabië het nieuwe seizoen van het FIA Formule E-kampioenschap begint, presenteert Audi de nieuw ontwikkelde Audi e-tron FE05. Coureurs Daniel Abt en Lucas di Grassi van het Audi Sport Ab...

Snelheid05.10.2018

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen