De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Audi introduceert de nieuwe SQ5 TDI, voorzien van een V6 TDI-motor, net als de voorganger van de eerste generatie. De zelfontbrander van de Audi is goed voor een verborgen van 244 kW/347 pk. Een elektrische compressor zorgt ervoor dat het maximale koppel net boven stationair toerental beschikbaar is.
48 Volt systeem
Het aandrijfconcept van de full-time SQ7 TDI is systematisch verfijnd en afgestemd op de nieuwe SQ5 TDI. Het systeem omvat een elektrische compressor en mild-hybride systeem. De energie wordt opgeslagen onder de bagageruimte geplaatste lithium-ion batterij met een elektrisch vermogen van 10 ah.
Elektrische compressor assisteert de turbo
De elektrisch aangedreven compressor is assistent voor de turbo. De EPC biedt uitkomst wanneer de uitlaatgasstroom te weinig energie verschaft om de turbo aan te drijven. Het vroeg aanspreekbare koppel houdt het toerental en brandstofverbruik laag bij alledaagse rijsituaties.
Sportief
Een vijflinkse ophanging aan de voor- en achterzijde legt de basis voor de sportieve rijeigenschappen. De optionele dynamic steking past de overbrengingsverhouding van de besturing aan, waarbij rekening wordt gehouden met de gereden snelheid en stuurhoek.
De Audi SQ5 TDI is vanaf midden maart te bestellen.
Verder lezen over Audi
Verwondering20.08.2024
Dit is de vernieuwde Audi RS 3
Electric18.06.2021
Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren
Geen nieuwe benzine, diesel en hybride modellen meer over vijf jaar!Snelheid16.11.2020
Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2
Shareables12.11.2020
Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten
Snelheid01.09.2020
Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3
Shareables28.02.2019
Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium
Design25.10.2018
De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019
Snelheid05.10.2018