Snelheid05.10.2018

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen


Zo’n 2 maanden voordat in Saoedi-Arabië het nieuwe seizoen van het FIA Formule E-kampioenschap begint, presenteert Audi de nieuw ontwikkelde Audi e-tron FE05. Coureurs Daniel Abt en Lucas di Grassi van het Audi Sport Abt Schaeffler Formule E-team mikken hiermee opnieuw op overwinningen en een nieuwe titel.

Groter actieradius

Dankzij de grotere actieradius van de nieuwe auto’s hoeft er vanaf het seizoen, dat op 15 december van start gaat, tijdens de races niet meer van auto te worden gewisseld. De capaciteit van het batterijpakket is inmiddels voldoende om de volledige raceduur van 45 minuten uit te rijden.

Audi heeft zich nauwkeurig voorbereid op de nieuwe technische en strategische uitdagingen, in het bijzonder met de aandrijflijn, die bestaat uit de motor, inverter, transmissie, delen van de achteras en de bijbehorende software. Omdat de rest van de auto voor alle teams gelijk is, kunnen teams bij de aandrijflijn hun technische kwaliteiten bewijzen.

Afgelopen seizoen was de Audi e-tron FE04 al geregeld de meest efficiënte auto, waardoor het Audi Sport Team Abt Schaeffler ook het teamkampioenschap won. De Audi e-tron FE05 is als opvolger de doorontwikkeling van dit succesmodel.

Aandrijflijn: 95% componenten is nieuw

Audi en technologiepartner Schaeffler hebben de motor-generator-unit onder de naam Audi Schaeffler MGU03 gezamenlijk ontwikkeld. Daarbij lag de nadruk op het verder verbeteren van de efficiëntie. 95% van alle componenten van de aandrijflijn is nieuw, terwijl een gewichtsreductie van 10% kon worden gerealiseerd.

<i>Daniel Abt en Lucas di Grassi bij de nieuwe FE05.</i>
Daniel Abt en Lucas di Grassi bij de nieuwe FE05.

Formule E seizoen 2018/2019

In alweer het vijfde seizoen van de Formule E mag de motor in de kwalificatie een maximumvermogen van 250 kW (340 pk) leveren. In de race is het vermogen begrensd tot 200 kW (272 pk).

Nieuw voor het komende seizoen zijn de zogeheten activatiezones (vergelijkbaar met DRS in de Formule 1), een baangedeelte waarop het vermogen tijdelijk naar 225 kW (306 pk) verhoogd wordt. De ‘fan-boost’ tijdelijk tot 250 kW (340 pk) vermogen voor de rijders met de meeste stemmen uit de online-selectie wordt gehandhaafd.

Het minimumgewicht inclusief rijder bedraagt 900 kg. De acceleratie van 0-100 km/u vergt 3,1 seconden, de topsnelheid ligt rond de 240 km/u.

Geen achtervleugel

Alle Formule E-teams maken gebruik van een identieke 374 kg zware accu van McLaren met een capaciteit van 52 kWh, die in 45 minuten kan worden opgeladen. Nieuw is het halo-systeem dat voor extra bescherming van de rijder zorgt.

Opmerkelijk is te noemen dat de nieuwe formulewagen geen achtervleugel heeft. In plaats daarvan zorgt de grote diffusor aan de achterzijde voor de nodige neerwaartse druk.

audie-tronfe053
audie-tronfe053

13 races

In het komende seizoen staan er 13 races in twaalf metropolen op het programma. Naast optredens in onder andere Mexico, Hongkong en New York rijdt de Formule E ook in de Europese steden Rome, Parijs, Monaco en Berlijn.

Coureurs Daniel Abt en Lucas di Grassi komen ook in het seizoen 2018/2019 weer voor het Audi Sport Abt Schaeffler Formule E-team in actie. Daarnaast zet ook het Britse team Virgin Racing twee Audi e-tron FE05’s in.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Audi

Dit is de vernieuwde Audi RS 3

De vernieuwde Audi RS 3 is sportiever dan ooit. De legendarische vijfcilinder Audi-motor met zijn indrukwekkende sound is goed voor een vermogen van 294 kW/400 pk.

Verwondering20.08.2024

Dit is de vernieuwde Audi RS 3

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Audi heeft deze week verregaande ambities voor de toekomst van het automerk wereldkundig gemaakt. In een gesprek met de Süddeutsche Zeitung liet Audi weten dat het merk van plan is om vanaf 2026 geen modellen meer op de...

Electric18.06.2021

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Geen nieuwe benzine, diesel en hybride modellen meer over vijf jaar!
Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

Audi lanceert de nieuwe SQ2, het baby 'bad ass' broertje van de SQ5. Met een set (standaard) dynamische matrix LED koplampen, 4 zichtbare uitlaatdempers en een vermogen van 300 pk is deze nieuwe SQ2 zeker niet flauw te n...

Snelheid16.11.2020

Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Een tweedehands auto kopen is altijd een spannende zoektocht. Je wil er zeker van zijn dat je de auto bij een betrouwbare partij of consument vandaan komt. De kilometerstand van de auto moet kloppen, het onderhoud gedaan...

Shareables12.11.2020

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Met de nieuwe S3 sportback en S3 limousine brengt Audi de fun factor terug bij het compacte segment. Veel vermogen, slimme quattro aandrijving en een S tronic automaat staan gegarandeerd voor rijplezier in de nieuwe S3.

Snelheid01.09.2020

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Audi viert met een nieuwe en unieke R8 de tiende verjaardag van de V10-motor. Van de R8 V10 Decennium bouwt Audi wel slechts 222 individueel genummerde coupés die tegelijk met de verkooplancering van de nieuwe Audi R8 o...

Shareables28.02.2019

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

Audi introduceert de nieuwe SQ5 TDI, voorzien van een V6 TDI-motor, net als de voorganger van de eerste generatie. De zelfontbrander van de Audi is goed voor een verborgen van 244 kW/347 pk. Een elektrische compressor zo...

Nieuw21.02.2019

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder treden in de voetsporen van de Audi R8 LMS GT3. Eerder deze maand was er al het debuut op de autoshow van Parijs. De 2019 edities van de R8 krijgen niet alleen een sportiever design...

Design25.10.2018

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019