De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Het Goodwood Festival of Speed is een jaarlijks autosport evenement op het privé landgoed van Lord March. Charles Gordon-Lennox, Earl of March en Kinrara (1955) oftewel Lord March is de eigenaar van en bewoner van het Goodwood House midden op het landgoed waar het Festival of Speed sinds 1993 plaats vindt en dit jaar rond de 200.000 bezoekers mocht verwelkomen.
Dit jaar werd voormalig Formule 1 impresariaat Bernie Ecclestone geëerd voor zijn verdiensten voor de autosport en in het bijzonder de Engelse autosport. Een groot kunstwerk voor het Goodwood house, veel vuurwerk en nog meer sterren uit de Formule 1 waren daarvoor aangerukt.
In tegenstelling tot diezelfde Formule 1, waar de coureurs niet te benaderen zijn en de auto’s op grote afstand van het publiek worden gehouden, is het Festival of Speed heel intiem. Diversen coureurs van naam zoals Allan McNish, Nick Heidfeld, Damon Hill, Nico Rosberg, Jackie Stewart, Valtteri Bottas liepen vaak gewoon over het terrein en waren vaak in voor een praatje, handtekening of foto.
De Hillclimb tijdens Goodwood Festival of Speed
De belangrijkste attractie van het Goodwood Festival of Speed is de Hillclimb, deze weg over het landgoed is 1.86 km lang, heeft 9 bochten en het hoogteverschil van start tot finish is 92.7 meter. In 1999 zetten Nick Heidfeld in zijn McLaren MP4/13 Formule 1 bolide de snelste tijd neer, namelijk 41.6 seconde en een top snelheid van 161.554 km/h.
Deze tijd zal vermoedelijk niet snel verbeterd gaan worden want wegens veiligheidsredenen mogen de Formule 1 auto’s niet meer met vol vermogen de weg op. Het is meer een demonstratie geworden dan een echte race.
Tijdens de dagen dat ik op het festival aanwezig mocht zijn, kwamen er een tal van bijzonder auto’s over de Hillclimb voorbij. Teveel om ze allemaal op te noemen maar een paar zijn het benoemen meer dan waard.
De hillclimb had meerdere categorieën waarvan de drifting zichtbaar het spectaculairst was. Met veel rook en geluid kwamen auto’s als de Mustang RTR, Mazda MX5 en Nissan 370z Nismo over het parcours driften.
Elektrische auto’s op de hillclimb
De stilste categorie tijdens de hillclimb competitie was die van de ev’s (electronic vehikels). Verschillende fabrikanten hadden hun elektrisch aangedreven auto’s naar Engeland gehaald om daar stilletjes de 1.86 km lange privé weg van Lord March over te sjezen.
Auto historie
Ondanks alle toegankelijkheid van het festival is de commercie ook toegeslagen, bijna elk evenement of paviljoen is wel aan een merk gekoppeld. Zo was er een Martini Drivers Club, Vauxhall creche, de Sky Sports F1 pitlane het Porsche café Le Mans de Supercar Paddock van Michelin en de Cartier ‘Style et Luxe’ met daarin een schitterende collectie historische of exclusieve auto’s.
70 jaar Ferrari en elektrisch rijden Nissan
Tijdens de 2017 editie van het Goodwood Festival of Speed werd ook het bekendste sportwagen merk van de wereld gefeliciteerd met hun 70 jarige bestaan, een speciale Ferrari hillclimb en een collectie auto’s voor het Goodwood house en natuurlijk de Ferrari LaFerrari Aperta.
Een wat minder bekende verjaardag maar toch één om te benoemen was de 70e verjaardag voor Nissan’s EV progamma, precies 70 jaar geleden kwam de fabrikant met hun eerste elektrische auto de Tama. Zoals eerder beschreven reed Nissan met hun elektrische sportauto de Bladeglider de hillclimb en stond de auto op de Supercar Paddock waar bezoekers de auto van dichtbij bekijken.
In een apart artikel zal ik verder ingaan op de visie van Nissan wat betreft elektrische rijden en een speciaal evenement wat de Japanse fabrikant op zondag organiseerde op het Goodwood Motor Circuit.
Disclaimer: Ik ben op uitnodiging van Nissan Nederland naar het Goodwood Festival of Speed geweest.