10.09.2018

De nieuwe Mazda MX-5 is iconisch, sneller en nog leuker


Epic testdrive op de Transfagarasan Road

Hoe kun je een auto die alle credits en lovende woorden als meest iconische roadster van zo’n beetje alles en iedereen al heeft gekregen nog leuker maken? Want wees eerlijk: na de laatste generatie MX-5 kregen we als cadeautje van Mazda de MX-5 RF, met een heuse hardtop. Die hardtop ging viraal vanwege het hoge transformer-gehalte bij het openen en dicht gaan. Mazda slaagde er wederom in om de Jinba Ittai-factor (waarbij de bestuurder zich onder alle omstandigheden één moet voelen met zijn auto) volledig waar te maken.

En nu in september 2018 op misschien wel de meest iconische weg ter wereld, de Transfagarasan Road in Roemenië, maken we kennis met de vernieuwde Mazda MX-5. Kan het dan echt nog sneller en leuker? We willen het graag gaan meemaken, dat Jinba Ittai. De Mazda MX-5 is nog steeds de bestverkochte roadster ooit, en waarschijnlijk zal hij dat ook wel altijd blijven.

De meeste automerken richten zich tegenwoordig voornamelijk op hybride en elektrische auto’s, het liefst zo autonoom als de techniek en wetgeving toestaat. Mazda zal ongetwijfeld ergens in ontwikkelingscentra in Japan ook daar aan werken maar zeker weten doen we dat eerlijk gezegd niet. Wat we wel weten en zien is dat Mazda nog immer het rijplezier voor de berijder (en inzittenden) centraal stelt, en voor dat plezier ben je zelf verantwoordelijk. Die visie van je één voelen met een auto zit diep verweven in de DNA van Mazda. En van alle modellen die het merk op dit moment op de markt brengt – allen met hun eigen specificaties – blijft de MX-5, zeker wanneer het dak er af gaat, echt de allerleukste.

2019MX-5_Machine Grey (16)
2019MX-5_Machine Grey (16)

Wat is er allemaal nieuw bij de Mazda MX-5

Op het eerste gezicht ga je aan de buitenkant niet zien dat dit een vernieuwde versie is, of je moet toevallig tegenover een ‘Chairo ‘uitvoering staan, de nieuwe en gelimiteerde versie met donkerbruine softtop en een ‘Tan’ Nappaleder interieur. ‘Chairo’ is Japans voor een bruintint en verwijst naar de vaak donkere houtkleur van traditionele Japanse tempels.

Maar wie tegenover de meest populaire kleur (rood dus) staat moet de vernieuwing vooral zoeken onder de motorkap, bij de aandrijving en in de veiligheidssystemen. Hier moeten we het antwoord vinden of deze MX-5 nog sneller en leuker is. Om met het eerste te beginnen heeft Mazda de vernieuwde MX-5 voorzien van een aangepaste 1.5 en 2.0 liter SKYACTIV-G benzinemotor met verbeterde verbranding en een groter koppel. Dit moet ten gunste komen van een aanzienlijk verbeterde acceleratiecontrole (om de vertraging tussen gasklepbediening en de reactie daarop van de auto te minimaliseren). Dat klinkt een beetje technisch maar plat gezegd reageert de motor veel beter op de gaspedaal en dat draagt echt bij tot nog meer persoonlijke beleving.

Voor de MX-5 met een 2.0 liter motor is het maximaal toerental verhoogd van 6.800 naar 7.500 t/min en het vermogen is gegroeid van 160 naar 184 pk bij 7.000 t/min en dat betekent letterlijk meer power. Het maximumkoppel is licht gestegen naar 205 Nm bij 4.000 t/min (dat was 200 Nm). Deze uitvoering is verder te voorzien van een Spot-pack wat bestaat uit Recaro-sportstoelen, strut tower bar (voor verbetering van de handling bij acceleratie en remmen) en een Bilstein sportonderstel (dempers). De sportstoelen zijn als optie ook te krijgen in de 1.5 SKYACTIV-G, en als optie op de GT-M-uitvoering.

Achter het stuur ga je merken dat het stuur nu ook naast in de hoogte, standaard ook in de diepte verstelbaar is, en dat is voor iedereen die wel een met een MX-5 heeft gereden prettig om te horen, al vraag je je af waarom dat zolang heeft moeten duren.

Recaro sportstoelen
Recaro sportstoelen
De nieuwe MX-5, sneller en veiliger, best verkochte roadster ooit
De nieuwe MX-5, sneller en veiliger, best verkochte roadster ooit

Veiligheid Mazda MX-5

De vernieuwde MX-5 kent vijf nieuwe i-ACTIVSENSE veiligheidstechnologieën waaronder Smart City Brake Support dat is ontworpen om aanrijdingen te voorkomen, Smart City Brake Support Reverse, de naam zegt het al, idem voor als je achteruit rijdt, Driver Attention Alert, Traffic Sign Recognition System en een achteruitrijcamera. Al deze systemen zijn sowieso standaard op de GT-M-versie. Misschien is dit het enige minpuntje, al deze systemen maken het voor de bestuurder en alles rondom de auto nog veiliger. Op dat punt zouden deze verbeteringen standaard mogen zijn op iedere Mazda in welke uitvoering dan ook.

Transfagarasan Road

Mazda houdt er nu eenmaal van om je kennis te laten maken met hun modellen op locaties waar je volop de mogelijkheid krijgt deze op de meest intensieve manier te beleven. En zodra het dak er af mag, Mazda MX-5 only, betekent dit dat ze op zoek gaan naar de meest spectaculaire wegen. Bij de introductie van de Mazda MX-5 RF, die met het Transformer dak, reden we ‘Die kurven deines lebenover de meest avontuurlijke wegen in Noorwegen. Met deze vernieuwde Mazda MX-5 ligt de lat nog wat hoger en is gekozen voor de Transfagarasan Road in Roemenië, een van de meest spectaculaire wegen ter wereld hoog in de bergen. Hier is het smullen en brullen in de haarspeldbochten en met open dak is het in deze overweldigende natuur een lust om met deze pure roadster te kunnen rijden. Zelden hebben we zo genoten van de natuur, de wegen en onze Mazda MX-5. We hebben Jinba Ittai gevoeld, Mazda, waar we jullie oprecht dankbaar voor zijn.

Nog steeds prachtig om te zien, de metamorfose van de Mazda MX-5 RF
Nog steeds prachtig om te zien, de metamorfose van de Mazda MX-5 RF
`Alone on a hill` Mazda MX-5 meets the Transfagarasan
`Alone on a hill` Mazda MX-5 meets the Transfagarasan
Mazda MX-5 in het late avond licht op de Transfagarasan Road in Roemenie
Mazda MX-5 in het late avond licht op de Transfagarasan Road in Roemenie
Het indrukwekkende Fagarasan gebergte in Roemeniu00eb, testlocatie voor de vernieuwde MX-5
Het indrukwekkende Fagarasan gebergte in Roemeniu00eb, testlocatie voor de vernieuwde MX-5
De Transfagarasan Road, slingerend met bochten om van te dromen
De Transfagarasan Road, slingerend met bochten om van te dromen

Prijzen Mazda MX-5

De vernieuwde Mazda MX-5 is vanaf nu te koop. Prijzen in Nederland beginnen bij € 32.990,- voor de SKYACTIV-G 132. Voor de nieuwe SKYACTIV-G 184 (met evenveel Pk) beginnen de prijzen bij € 40.090,-. De meest luxe uitvoering de MX-5 RF SKYACTIV-G 184 met automatische transmissie heeft een prijs vanaf € 48.990,-.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.