28.10.2014

De nieuwe Opel Corsa gaat z’n fans niet teleur stellen


De vijfde generatie van Opel's grootste succesnummer ooit

De Opel Corsa gaat al weer wat jaartjes mee, inmiddels zijn er meer dan twaalf miljoen van verkocht. Daarmee is het de succesvolste Opel ooit. De eerste Corsa kwam al in 1982 bij Zaragozza (Spanje) de fabriek uitrijden. De compacte auto van toen heeft bijna net zoveel namen als dat er uitvoeringen zijn geweest. Zo is er een Vauxhall Corsa, Chevrolet Corsa, Sail en Barina in Azie en rijdt hij in Japan rond als Opel Vita. In 2011 bracht Opel een Corsa OPC op de markt kwam met een 210 pk krachtbron. De wagen werd geproduceerd in een gelimiteerde productie van 500 exemplaren en kreeg de naam ‘Nurburgring Edition’.

Vandaag in Frankfurt zijn we bij de lancering van de vijfde generatie Corsa. Nieuwe looks, nieuwe motor en zeg maar gerust een heel nieuwe Corsa, al hebben de desingers duidelijk getracht het populaire silhouet van de vierde generatie te behouden. Ondanks dat is alles wel zo’n beetje nieuw aan deze auto en blijft hij als je hem ziet nog steeds wel een échte Opel Corsa. De nieuwe Corsa is vooral veel ruimer, rijdt voordeliger en heeft duidelijk een nieuw elan. Het is ook een auto met veel technische innovaties die je in 2015 mag verwachten en het lijkt er op dat het ‘Corsaatje’ van vroeger inmiddels een Corsa is geworden. 

opel_corsa_1
opel_corsa_1
opel_corsa_2
opel_corsa_2
opel_corsa_3
opel_corsa_3
opel_corsa_4
opel_corsa_4
opel_corsa_5
opel_corsa_5
opel_corsa_9
opel_corsa_9
opel_corsa_10
opel_corsa_10
Opel_Corsa_remlicht
Opel_Corsa_remlicht
Opel_Corsa_merk_emotie
Opel_Corsa_merk_emotie

Eigenlijk zijn er 2 nieuwe Corsa’s want de uiterlijke verschillen tussen een rode 3-deurs OPC line en een met veel luxe grijze 5 –deurs versie zijn nogal groot. Van sportief en uitdagend naar een elegant ogende compacte middenklasser. Opel lijkt daarmee een auto te hebben ontwikkeld voor een heel breed publiek en die keuze is wel te begrijpen als je inzet op een herhaling van je eigen verkoopsucces. 

Kleur en uitvoering doen heel veel bij deze auto. Zo zijn er heel nieuwe kleuren als mintgroen en een bijzondere lichtgele kleur waarmee Opel duidelijk ook inzet op een meer vrouwelijke doelgroep. Voor de liefhebbers van een sportieve uitvoering naar een ruime 4,02 meter lange gezinsauto en een knipoog naar vrouwen die willen opvallen met een bijzonder gekleurde en meer gestylde Corsa.

De Opel Corsa 5 deurs tegenover de sportieve 3-deurs Corsa OPC line
De Opel Corsa 5 deurs tegenover de sportieve 3-deurs Corsa OPC line
Opel_Corsa_kleuren
Opel_Corsa_kleuren
Het pareleffect van de groene lak geeft de Corsa telkens een andere kleur
Het pareleffect van de groene lak geeft de Corsa telkens een andere kleur
Opel_Corsa_gray
Opel_Corsa_gray

Nieuwe turbomotor

In Nederland komt de Corsa op de markt met de nieuwe 3-cylinder 1.0 benzinemotor. Deze 1.0 ‘direct injection turbo’ motor vinden we ook terug in de Opel ADAM en wordt geleverd in twee varianten, een 90 pk (66kW) en 115 pk (85kW) uitvoering. Het normverbruik is slechts 4,3 l/100km. Tijdens onze proefritjes in de omgeving van Frankfurt waarbij zowel in de stad, op de snelweg en op binnenwegen werd gereden lag het gemiddeld gebruik rond de 6,6 l/100km. De speciale atmosferische 1.4 liter met een gerobotiseerde vijfversnellingsbak komt voorlopig niet op de Nederlandse markt.

Voor Nederland komt er wel speciaal een 1.3 CDTI versie op de markt. Kort na de marktintroductie gaat er ook een nog zuinigere dieselvariant komen met een bijtellingspercentage van 14%. Dit onder voorbehoud dat de Opel-engineers er in slagen de vereiste CO2 limiet te realiseren van 82-gram, een puur Nederlands fenomeen en voor de auto-industrie de absolute verdubbelaar als het om verkochte aantallen gaat. 

Rijeigenschappen

Rijden met de nieuwe Corsa voelt eigenlijk heel vertrouwd. Het stuur voelt goed aan, de stoelen zitten lekker stevig. De versnellingsbak schakelt soepel en rijden door het Duitse heuvelland bevalt prima. Onderin bij lage toeren moet je wel terug schakelen bij wat stevige klimmetjes, maar in welke vergelijkbare auto moet je dat niet. Je merkt aan alles dat dit Duitse kwaliteit is en dat de eerste proefmodellen waarschijnlijk al 3 keer de wereld rond zijn geweest voordat wij hier aan onze testritjes beginnen.

Op de snelweg trekt de 1.0 liter flink door in z’n derde en vierde versnelling en hebben we er nog twee over. Wie denkt dat je met 1 liter 3-cylinder niet lekker kan rijden moet eigenlijk maar gelijk een proefritje alvast gaan plannen. Deze auto is heel belangrijk voor Opel en dat vind je in alles terug. De afwerking van de auto is voor zijn klasse echt uitzonderlijk. 

Opel_Corsa_5deurs_rood
Opel_Corsa_5deurs_rood

Interieur

Het interieur van de Corsa heeft een flinke face-lift gekregen. Het bovenste dashboardpaneel is wat Opel noemt wing-vormig. Het nieuwe stuurwiel voelt prettig aan waarbij de meest voor de hand liggende schakelaars zijn geïntegreerd. Dorst hoef je sowieso nooit meer te hebben in deze auto want er zijn drie bekerhouders te vinden in het middenconsole. Heel duidelijk is ook te zien dat Opel een nieuwe designstyle heeft gekozen die we ook al hebben gezien in de de Opel ADAM, een combinatie van moderne elementen met nog steeds de kwalitatieve uitstraling van een Duitse auto. Over alles is nagedacht bij deze nieuwe Corsa.

De Opel Corsa bestaat uit vijf uitvoeringen, Selection, Edition, Color Edition, Business+ en Cosmo en heeft nogal wat interieuropties. Zo kun je in de speciale Uplevel- uitvoeringen de gegalvaniseerde panelen in het dashboard de kleur van de carrosserie mee geven. 

IntelliLink

In onze Corsa hadden we de beschikking over het IntelliLink-infotainmentsysteem met een 7-inch touchscreen, dat volledig is te personaliseren en uiterst gebruiksvriendelijkheid is en praat met je smartphone. Er zijn verschillende functies beschikbaar via apps, waaronder BringGo voor navigatie en Stitcher en TuneIn voor internetradio. IntelliLink is compatibel met Apple en Android. Uiteraard zijn er USB- en Bluetooth-aansluitingen en ook Siri Eyes Free behoort tot de mogelijkheden. Bovenop het dashboard is een speciale houder gemaakt waar je je smartphone in kunt pluggen voor gebruik van navigatie.

Veligheid

Opel heeft een breed pakket van extra’s beschikbaar voor de Corsa. Zo is er een Opel Eye-camera (tweede generatie) aan de voorzijde van de Corsa gemonteerd. Deze zorgt voor verkeersbord-, rijstrook- en grootlichtassistentie, afstandsindicatie en heeft een waarschuwingssysteem voor dreigende aanrijdingen. Verder heb je optie voor een achteruitrijcamera, een geavanceerde parkeerassistent met automatische besturing en dodehoekwaarschuwing, standaard Hill Start Assist (wegrijhulp voor hellingen) en City-modus voor minder stuurinspanning bij lage snelheden. Wie meer luxe wil kan ook nog kiezen voor stuur- en stoelverwarming voor, bi-xenonkoplampen met bochtverlichting en dagrijverlichtin een panoramisch zonnedak (aanrader) en speciale FlexFix-fietsendrager van Opel.

Gadgets

Moderne auto’s zijn vandaag uitgerust met voldoende gadgets die het autorijden nog leuker maken. Niet iedereen is het daarmee eens tot dat je je begint af te vragen waarom je je Spotify playlisten niet kunt beluisteren in de auto. Opel moet hebben bedacht dat er meer is dan Spotify alleen.


Stitcher is een handige wereldwijde internetradio-app met podcasts, waarmee gebruikers live-uitzendingen of reeds uitgezonden programma’s kunnen beluisteren. Zodra Stitcher gedownload is op hun smartphone, heb je als Corsa-rijder via het aanraakscherm van IntelliLink toegang tot meer dan 10.000 podcasts, radioprogramma’s en live radiozenders.

Tune-In biedt toegang tot een wereldwijd netwerk van 70.000 radiozenders. Wanneer Apple iOS-toestellen in IntelliLink worden geïntegreerd, is ook stembediening met SIRI EYES FREE mogelijk. Daarmee kan de bestuurder ontvangen sms-berichten laten voorlezen en sms-berichten en e-mails dicteren terwijl hij de handen aan het stuur en de ogen op de weg houdt. 

opel_corsa_7
opel_corsa_7
Smartphone ondersteuning voor iPhone en Android
Smartphone ondersteuning voor iPhone en Android
Het panoramisch (open) dak in de OPC-line
Het panoramisch (open) dak in de OPC-line

De nieuwe Opel Corsa rolt vanaf eind dit jaar van de productieband in Eisenach en Zaragoza (in deze laatstgenoemde productiefaciliteit rolt ook de Opel ADAM van de band) en staat vanaf december in de showroom voor een prijs vanaf 13.995 euro. De meest luxe Cosmo-uitvoering kost exclusief afleverkosten 19.095 euro. Tijdens de introductie van de nieuwe Corsa krijg je het IntelliLinkpakket er gratis bij met o.a. het Intellilink BOYM systeem, achteruitrijcamera, dode hoek sensoren, DAB en elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels.

Opel is er in geslaagd door te bouwen op het succes van de huidige Opel Corsa. Daarvoor moest een nieuwe auto worden ontwikkeld die zowel een link heeft naar het verleden als op het gebied van innovatie en past bij het heden. Daarin lijkt Opel met de introductie van de nieuwe Corsa zeker geslaagd. Deze Corsa zal heel wat bestaande Corsa-rijders blij maken en meer dan waarschijnlijk gaan er weer heel veel van verkocht worden. 

Opel_Corsa_gray
Opel_Corsa_gray
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.