Design24.10.2017

Audi Design Center innoveert het designproces


Audi luidt dit jaar een nieuw designtijdperk in, dat doen ze ondermeer met de recent geïntroduceerde nieuwe A8 en A7 Sportback.

Aan de basis van de styling van deze nieuwe modellen ligt namelijk een innovatief, nieuw designproces dat ontwikkeld is in het nieuwe Audi Design Center in Ingolstadt: ‘digital design manufactory’. Deze nieuwe designwijze combineert moderne CAD-technologie en 3D-visualisatie met traditionele handgemaakte schaalmodellen.

<i>Nieuwe Audi A8.</i>
Nieuwe Audi A8.
<i>Nieuwe Audi A7 Sportback.</i>
Nieuwe Audi A7 Sportback.

Design

Audi introduceert met grote regelmaat nieuwe modellen en technologieën. Ontwerpers moeten dus in steeds minder tijd steeds meer studiemodellen doorvertalen naar seriemodellen. De design afdeling van Audi Design, waar inmiddels ruim 400 mensen werken, heeft nu dan ook meer dan twee keer zoveel medewerkers als in 2000.

Ter vergelijking met datzelfde jaar houdt Audi Design zich nu bezig met 5 keer zoveel projecten, die technisch gezien ook nog eens veel uitdagender zijn. Daarom is er een nieuw designproces ontwikkeld. Een proces dat CAD (computer-aided design) combineert met 3D-visualisatie en traditionele schaal- en kleimodellen.

Designproces: 5 stappen

Het designproces bestaat uit 5 stappen: de portfoliofase, eerste designfase, conceptfase, digitale designfase en de productieontwerpfase.

In de portfoliofase wordt in grote lijnen gewerkt aan een mogelijke modelreeks en alle varianten daarvan. Daarna volgt de eerste designfase. Hierin gaan de ontwerpers overleggen met hun collega’s van Technical Vehicle Development om af te stemmen wat er qua design mogelijk is. Ze kijken bijvoorbeeld naar de technische vereisten, zoals waar de radarsensoren moeten komen, en vergelijken die met de designvoorstellen om te zien of de concepten haalbaar zijn. De eerste designfase dient als stevige basis voor de drie laatste stappen.

Vervolgens vindt in de conceptfase het daadwerkelijke schetsen van het uiterlijke en interieurdesign plaats. Teams van exterieur- en interieurontwerpers gaan hier gedurende zo’n 2 maanden als het ware een vriendschappelijke competitie met elkaar aan om al schetsend tot het beste ontwerp te komen.

audidesigncenter5
audidesigncenter5
audidesigncenter6
audidesigncenter6
audidesigncenter8
audidesigncenter8

Fotorealistisch

Het nieuwe ontwerpproces komt vooral tot uiting in de digitale designfase, ook wel het C3-proces genoemd (CAD, Concept, Clay milling). Het CAD-model uit de eerste designfase wordt als basis gebruikt voor het verdere proces. Het wordt op ware grootte en fotorealistisch op enorme LED-schermen getoond (5,5 meter hoog en 11 meter breed). Zo kan het ontwerp worden gecheckt op onregelmatigheden en eenvoudig worden omgezet naar een fysiek model.

De visualisatiesoftware van Audi kan een ontwerp fotorealistisch laten zien en is in staat om alle lichtomstandigheden te simuleren. Bovendien geeft de software ontwerpers de mogelijkheid om modellen in real time te wijzigen en ze zelfs virtueel in beweging te zetten, bijvoorbeeld op het Audi-testcircuit in Neuburg. Uiteindelijk wordt een freesmachine gebruikt om het CAD-model om te zetten naar een fysiek model. De machines (in totaal staan er twintig) zijn sneller dan een mens, tot op een tiende van een millimeter nauwkeurig en hebben nooit een pauze nodig.

audidesigncenter7
audidesigncenter7

Virtual reality

En tot slot speelt ook Virtual Reality (VR) een steeds belangrijkere rol in het designproces. Ontwerpers kunnen ‘head-mounted displays’ (HMD’s) gebruiken om een digitale voorstelling vanuit alle hoeken en van dichtbij te bekijken. Deze technologie is nu vooral nuttig voor de interieurontwerpers. Maar de verwachting is dat VR binnen 3 tot 5 jaar een van de belangrijkste tools in het ontwerpproces zal zijn.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Audi

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Audi heeft deze week verregaande ambities voor de toekomst van het automerk wereldkundig gemaakt. In een gesprek met de Süddeutsche Zeitung liet Audi weten dat het merk van plan is om vanaf 2026 geen modellen meer op de...

Electric18.06.2021

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Geen nieuwe benzine, diesel en hybride modellen meer over vijf jaar!
Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

Audi lanceert de nieuwe SQ2, het baby 'bad ass' broertje van de SQ5. Met een set (standaard) dynamische matrix LED koplampen, 4 zichtbare uitlaatdempers en een vermogen van 300 pk is deze nieuwe SQ2 zeker niet flauw te n...

Snelheid16.11.2020

Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Een tweedehands auto kopen is altijd een spannende zoektocht. Je wil er zeker van zijn dat je de auto bij een betrouwbare partij of consument vandaan komt. De kilometerstand van de auto moet kloppen, het onderhoud gedaan...

Shareables12.11.2020

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Met de nieuwe S3 sportback en S3 limousine brengt Audi de fun factor terug bij het compacte segment. Veel vermogen, slimme quattro aandrijving en een S tronic automaat staan gegarandeerd voor rijplezier in de nieuwe S3.

Snelheid01.09.2020

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Audi viert met een nieuwe en unieke R8 de tiende verjaardag van de V10-motor. Van de R8 V10 Decennium bouwt Audi wel slechts 222 individueel genummerde coupés die tegelijk met de verkooplancering van de nieuwe Audi R8 o...

Shareables28.02.2019

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

Audi introduceert de nieuwe SQ5 TDI, voorzien van een V6 TDI-motor, net als de voorganger van de eerste generatie. De zelfontbrander van de Audi is goed voor een verborgen van 244 kW/347 pk. Een elektrische compressor zo...

Nieuw21.02.2019

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder treden in de voetsporen van de Audi R8 LMS GT3. Eerder deze maand was er al het debuut op de autoshow van Parijs. De 2019 edities van de R8 krijgen niet alleen een sportiever design...

Design25.10.2018

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen

Zo'n 2 maanden voordat in Saoedi-Arabië het nieuwe seizoen van het FIA Formule E-kampioenschap begint, presenteert Audi de nieuw ontwikkelde Audi e-tron FE05. Coureurs Daniel Abt en Lucas di Grassi van het Audi Sport Ab...

Snelheid05.10.2018

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen