Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
Polestar heeft zijn luxe elektrische SUV, de Polestar 3, voorzien van een forse hardware-upgrade voor modeljaar 2026. De nieuwe versie krijgt een 800 Volt-architectuur, een sterkere aandrijflijn en een veel krachtigere kerncomputer. Daarmee belooft het merk niet alleen snellere laadtijden, maar ook betere prestaties en meer slimme functies aan boord.
Supersnel laden met 800 Volt
De grootste verandering is de overstap naar een 800 Volt-systeem. Dit maakt DC-laden tot 350 kW mogelijk. In de praktijk betekent dit dat de accu in slechts 22 minuten van 10 tot 80 procent kan worden opgeladen – ruim een kwart sneller dan voorheen. Ook wordt de efficiëntie van het aandrijfsysteem verbeterd met zo’n 6%, waardoor de Polestar 3 meer bereik haalt uit dezelfde accucapaciteit.
Klanten kunnen kiezen uit twee nieuwe accupakketten: een 92 kWh-versie voor de Rear motor-variant en een 106 kWh-batterij voor de Dual motor en Performance-modellen. Samen met de hogere efficiëntie maakt dit de Polestar 3 extra geschikt voor lange ritten.
Nieuwe motor met 500 kW vermogen
Alle uitvoeringen krijgen een nieuwe, in eigen huis ontwikkelde synchrone achterste motor met permanente magneet. In de Performance-uitvoering levert de aandrijflijn nu tot 500 kW totaal vermogen. De voorste motor kan zichzelf uitschakelen wanneer dat efficiënter is – een truc die we al kennen van de Polestar 2.
De vermogensbalans is daarbij meer naar de achteras verschoven, wat zorgt voor een dynamischer rijgevoel. In combinatie met aangepaste stabilisatorstangen en nieuwe software voor de besturing belooft Polestar een merkbaar betere rijkwaliteit.
Acht keer zoveel rekenkracht
Niet alleen de hardware onder de motorkap, ook de digitale basis krijgt een forse upgrade. De Polestar 3 maakt de overstap van de huidige NVIDIA Xavier-chip naar de NVIDIA DRIVE AGX Orin-processor. Daarmee stijgt de rekenkracht van 30 naar maar liefst 254 biljoen bewerkingen per seconde.
Die extra power komt ten goede aan de actieve veiligheidssystemen, de energiemanagementsoftware en de verwerking van sensordata. Opvallend detail: ook bestaande Polestar 3-rijders krijgen deze processor gratis ingebouwd bij een servicebezoek. Zo blijft elke Polestar 3 bij de tijd.
Nieuwe line-up en opties
Voor modeljaar 2026 zijn er drie uitvoeringen: Rear motor, Dual motor en Performance. De verschillen zijn duidelijker aangezet, onder meer in accugrootte en uitrusting. Ook introduceert Polestar nieuwe pakketten, waaronder het Climate pack (met verwarmde achterstoelen, stuur en wisserbladen) en het Prime pack, waarin alle luxeopties gecombineerd worden.
Het interieur krijgt standaard Bio-attributed MicroTech-bekleding in Charcoal, gecombineerd met gerecycled aluminium. Buiten valt de nieuwe kleur Storm op, die de tint Thunder vervangt.
Nederlandse markt
Volgens Willem Baudewijns, Managing Director van Polestar Nederland, zijn de verbeteringen niet alleen een teken van technologische vooruitgang, maar ook een kans voor klanten: “De Polestar 3 modeljaar 2025 is direct leverbaar met 0% Financial Lease. Alle modellen krijgen bovendien de gratis NVIDIA-upgrade, waardoor ze net zo toekomstbestendig zijn als de nieuwe versie.”
De verkoop van de Polestar 3 modeljaar 2026 start later dit jaar. De prijzen voor de Nederlandse markt worden in aanloop naar die introductie bekendgemaakt.