Motoren21.07.2020

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT


In 1923 ontwikkelde BMW het boxer motorblok voor motorfietsen en BMW past dit model nog steeds toe op diverse modellen. De term caféracer is ontstaan in de jaren ’60 en de term weerspiegelde de snelle motorfietsen die werden gebruikt om tussen cafés te “racen”. Tegenwoordig is de caféracer uitgegroeid tot een subcultuur onder de motorrijders. Ook merken zoals BMW spelen in op de vraag naar caferacers.

BMW_R_Nine_T_Side
BMW_R_Nine_T_Side

De caféracers van toen

Caféracers werden vroeger zo licht mogelijk gemaakt. Ze werden aangepast naar een minimalistisch design en werden vooral gebouwd om snel te zijn. Wie denkt aan caféracers denkt al snel BMW en het boxer motorblok. Dit iconische motorblok, dat dus dateert uit 1923, heeft al heel wat vernieuwingen doorstaan, maar heeft altijd de klassieke uitstraling behouden. Wel is de afgelopen jaren de inhoud van de cilinders aanzienlijk gegroeid.

BMW bracht in 2014 de R nineT op de markt: een icoon keerde terug, maar met de aanpassingen die passen bij de huidige tijd. De vernieuwde R nineT is voorzien van nieuwe features waarbij het klassieke design is behouden.

BMW_R_Nine_T_Style
BMW_R_Nine_T_Style
BMW_R_Nine_T_Speedo
BMW_R_Nine_T_Speedo

Het design van de BMW R nineT

De BMW R nineT is uiteraard voorzien van een boxer motorblok met een inhoud van 1170 cc. Het vermogen is ook iets meer geworden, want deze nieuwe R nineT heeft 110 pk. Topsnelheid is hoger dan dat jij op de motor kan blijven zitten.

Het is een echte caféracer en de motor is dus ook redelijk spartaans. Het zadel ligt nagenoeg gelijk met de tank, waardoor je echt op de motor zit en de R nineT is op geen enkele manier voorzien van enige vorm van windbescherming. Als je boven de 100/120 km/u rijdt is het werken geblazen om op de motor te blijven zitten. Over spartaans gesproken, het boxer blok heeft nog wel wat streken van vroeger. Zo hort, stoot en bokt de boxermotor af en toe bij een te laag toerental of bij het te snel optrekken. Het is soms een beetje werken, maar dat hoort er ook wel weer bij.

BMW_R_Nine_T_Side_Ramp
BMW_R_Nine_T_Side_Ramp

Authentieke touch van de BMW R nineT

BMW heeft veel authentieke zaken terug laten komen bij de R nineT. Zo heeft de nieuwe motor wederom klassieke spaakwielen. De klassieke grote halogeen koplamp is nieuw maar heeft nagenoeg bijna geen aanpassingen gekregen.

De caféracer van nu is voorzien van zes versnellingen en ik vraag mij toch echt af waarom. Op land- en binnenwegen blijf je vaak in de 4e of 5e versnelling “hangen”. Tijdens het rijden op de snelweg rijd je in de 5e versnelling mis je de 6e versnelling niet. Overbodig lijkt mij, tenzij je lange ritten maakt op hogere snelheid. Maar dat houd je toch niet lang vol.

BMW_R_Nine_T_Flowers
BMW_R_Nine_T_Flowers
BMW_R_Nine_T_Air_Intake
BMW_R_Nine_T_Air_Intake
BMW_R_Nine_T_Buttons
BMW_R_Nine_T_Buttons
BMW_R_Nine_T_Headlight
BMW_R_Nine_T_Headlight

Doen waar de R nineT goed in is

Waar deze stijlicoon zich wel goed voor leent is ontspannen cruisen. Heerlijk die slingerwegen en landwegen afrijden met snelheden rond de 80 km/u: daar is de BMW R nineT goed in.

Het boxer motorblok heeft een laag zwaartepunt op de motorfiets en dat zorgt voor een soepel bochtenwerk. De voor- en achter schokdempers zijn handmatig instelbaar naar je eigen rijstijl. De R nineT heeft een actieve zitpositie zonder dat je hinderlijk op de polsen moet leunen. Ook ritten van 200 kilometer zijn moeiteloos te doen op de R nineT.

Voor extra stopkracht monteert BMW op de R nineT Brembo remklauwen aan de voorzijde met standaard stalen remleidingen.

Tijdens een ritje in de nazomer of laat op de avond kan het flink afkoelen. Deze R nineT is voorzien van handvatverwarming met twee standen. Ook is deze motor uiteraard uitgerust met ABS welke ook eventueel uit te schakelen is.

BMW_R_Nine_T_Brakes
BMW_R_Nine_T_Brakes
BMW_R_Nine_T_Springs
BMW_R_Nine_T_Springs

Akrapovic sportuitlaat voor de R nineT

Dan mijn favoriete optie, en deze raad ik iedereen aan die deze motor aanschaft, klik bij het bestellen deze optie aan of zoek een exemplaar uit die er al mee voorzien is: een Akrapovic sportuitlaat voor de R nineT.

Buiten het feit dat deze uitlaat er heel goed uitziet, klinkt hij ook echt fantastisch. Tussen de 2.000 en 3.000 toeren klinkt hij het beste, dan bromt de uitlaat geweldig. En bij bochten naar links hoor je de uitlaat nog beter, dan is de ruimte tussen de motor en het asfat kleiner waardoor de uitlaat nog beter klinkt.

BMW_R_Nine_T_Exhaust
BMW_R_Nine_T_Exhaust

Wat kost dit stijlicoon?

De BMW R nineT is in vier standaard uitvoeringen verkrijgbaar waarvan de goedkoopste € 14.900 kost. De R nineT kun je bijna eindeloos customizen door de vele optionele onderdelen. De R nineT zoals wij hem gereden hebben kost € 19.016.

BMW_R_Nine_T_Half_Front
BMW_R_Nine_T_Half_Front
BMW_R_Nine_T_Up
BMW_R_Nine_T_Up
Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.

Verder lezen over BMW

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Technologie29.09.2021

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

Het is natuurlijk geen toeval dat wij deze twee topmodellen van BMW naast elkaar gezet hebben tijdens onze test. Zowel de De BMW 7-serie 45 Le X-drive als de BMW X5 45e van BMW worden niet voor niets veelvuldig gebruikt...

Hybrid25.01.2021

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

BMW X2: de alleskunner

SUV's zijn te groot, sedans hebben een kleine kofferbak, hatchbacks zijn te laag. Geen probleem vond BMW die een paar jaar geleden het perfecte tussenmodel uitbracht: de BMW X2.

Nieuw13.01.2021

BMW X2: de alleskunner

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

Hij is sneller dan een Ferrari 458 en luxueuzer dan een de gemiddelde business sedan, de BMW M8 Gran Coupé. Combineer het beste van niet twee maar drie werelden in één auto. Een sportauto, luxueuze zakensedan met een...

Snelheid17.11.2020

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

BMW introduceert de eerste M performance motorfiets ooit, de BMW M 1000 RR. Aan de basis staat de S 1000 RR voor deze machine. Met een een vermogen van 212 pk bij 14.500 toeren en een gewicht van 192 kilo is de vermogens...

Motoren26.09.2020

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

De BMW R18 redesigned tot Dragster

De wereldberoemde Roland Sands is helemaal losgegaan op de nieuwe R18 chopper van BMW. Roland heeft zijn eigen interpretatie de vrije hand gegeven om, samen met zijn team, een straight line dragracer te bouwen van de R18...

Motoren16.08.2020

De BMW R18 redesigned tot Dragster

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Voor elke duizend euro heeft BMW een auto hebben ze ooit wel eens gezegd. Toen de BMW 2-serie uitkwam, veel het enthousiasme onder de beoogde doelgroep van BMW wat tegen. Toen er een coupé versie van de 2-serie uitkwam...

Nieuw12.08.2020

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Offroad met de nieuwe BMW R1250 GS HP

De BMW GS modellen zoals we ze kennen zijn sinds 1999 op de markt en zijn sindsdien niet meer weg te denken. Menig motorliefhebber weet dat dit een motor is voor elk terrein en zonder grote problemen blijft rijden. Legio...

Motoren03.07.2020

Offroad met de nieuwe BMW R1250 GS HP