Offroad met de nieuwe BMW R1250 GS HP

Offroad met de nieuwe BMW R1250 GS HP

Vorig artikel Volgend artikel

De BMW GS modellen zoals we ze kennen zijn sinds 1999 op de markt en zijn sindsdien niet meer weg te denken. Menig motorliefhebber weet dat dit een motor is voor elk terrein en zonder grote problemen blijft rijden. Legio voorbeelden zijn er te vinden over de GS 1200 met enorme kilometerstanden boven de 200.000 kilometer. Sinds 2019 is daar de R1250 GS bijgekomen en nu ook met het gave optiepakket HP.

BMW_R1250GS_HP_model
BMW_R1250GS_HP_Hill_Climb

De BMW R1250 GS

De BMW R1250 GS is een motor die gemaakt is voor elk terrein. De GS modellen van BMW waren altijd al bijzonder goed op beide terreinen, zowel onverhard als asfalt. En buiten het feit dat de GS een gigantisch robuust voorkomen heeft, zit de GS ook gewoon heel erg goed in elkaar. Het grote spatbord onder de koplamp, de valbeugels rond de cilinders van het dikke boxerblok zijn allemaal kenmerken die thuishoren op een echte offroad motor ofwel de GS. De koplamp heeft een upgrade gekregen en heeft nu nog meer lichtopbrengst en een kenmerkende U-vormige LED dagrijverlichting in de koplamp. Voeg hier de optionele mistverlichting aan toe en je hebt een gegarandeerde vrije linker baan.

BMW_R1250GS_HP_Forrest
BMW_R1250GS_HP_Headlights
BMW_R1250GS_HP_Foglights
BMW_R1250GS_HP_Top_Hill
Fun fact: De letters GS van het model staan voor gelände/straße wat letterlijk wil zeggen: onverharde weg en asfalt.
BMW_R1250GS_HP_Hill_Top

HP onderdelen

De motor die wij mee kregen is helemaal voorzien van HP onderdelen. Van cilinderkappen tot de gepolijste spiegels. Optisch gezien is het een nog dikkere fiets geworden door het HP pakket dan het al was. Ook de kleurstelling van het HP pakket, blauw met wit en rode accenten is een mooie toevoeging aan de GS.

Met de toevoeging van het dynamic pakket krijgt de GS er twee rijmodi bij: dynamic en enduro. In de dynamic modus is de GS harder en sportiever, doordat de aanpassing van de vering en gasresponse. Zet je de GS in enduro modus? Dan is de GS een echte 'offroader' met een soepelere vering en verfijnde gasresponse. Met 80 km/u over crossen over zandpaden is ineens mogelijk. Zelfs met een machine die ruim 268 kilo weegt.

BMW_R1250GS_HP_Gastank
BMW_R1250GS_HP_pedaal
BMW_R1250GS_HP_Kuipruit
BMW_R1250GS_HP_Nose
BMW_R1250GS_HP_TFTscreen
BMW_R1250GS_HP_Wheel
BMW_R1250GS_HP_Koppeling
BMW_R1250GS_HP_Tank

Het hart van de nieuwe GS

De nieuwe 1250 boxermotor is verfijnder dan ooit. De boxermotoren stonden een beetje bekend om het bokkerige karakter maar daar heeft deze nieuwe 1250 helemaal geen last meer van. Door de krachtoverbrenging met een cadan as is de vermogensafgifte soepel en vloeiend te noemen. De nieuwe boxermotor die we sinds 2019 in de GS vinden, beschikt over een maximaal vermogen van 136 pk met een koppel van 143 nm.

BMW_R1250GS_HP_Forrest_Speed
BMW_R1250GS_HP_Forrest_Front

Rijgedrag en prijzen van de R1250 GS

De R1250 GS is gewoon een goede motor op alle vlakken: motorisch, besturing en rijeigenschappen. Dit is ook de reden dat dit wederom de beste verkochte motorfiets was van 2019 in Nederland. De rechte zitpositie in combinatie met de handmatig verstelbare kuipruit en een soepele vermogensafgifte zorgen voor een comfortabele rit.

Goedkoop is de nieuwe R1250GS niet, want met een vanaf prijs van € 20.000 is de GS niet heel goedkoop. De versie die wij reden inclusief alle opties kost € 29.169,48.

BMW_R1250GS_HP_Sun_back
Tim van Osta

Tim is een real petrolhead in hart en nieren. Groot autoliefhebber, motorrijder en natuur gek.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies