Motoren03.07.2020

Offroad met de nieuwe BMW R1250 GS HP


De BMW GS modellen zoals we ze kennen zijn sinds 1999 op de markt en zijn sindsdien niet meer weg te denken. Menig motorliefhebber weet dat dit een motor is voor elk terrein en zonder grote problemen blijft rijden. Legio voorbeelden zijn er te vinden over de GS 1200 met enorme kilometerstanden boven de 200.000 kilometer. Sinds 2019 is daar de R1250 GS bijgekomen en nu ook met het gave optiepakket HP.

BMW_R1250GS_HP_model
BMW_R1250GS_HP_model
BMW_R1250GS_HP_Hill_Climb
BMW_R1250GS_HP_Hill_Climb

De BMW R1250 GS

De BMW R1250 GS is een motor die gemaakt is voor elk terrein. De GS modellen van BMW waren altijd al bijzonder goed op beide terreinen, zowel onverhard als asfalt. En buiten het feit dat de GS een gigantisch robuust voorkomen heeft, zit de GS ook gewoon heel erg goed in elkaar. Het grote spatbord onder de koplamp, de valbeugels rond de cilinders van het dikke boxerblok zijn allemaal kenmerken die thuishoren op een echte offroad motor ofwel de GS. De koplamp heeft een upgrade gekregen en heeft nu nog meer lichtopbrengst en een kenmerkende U-vormige LED dagrijverlichting in de koplamp. Voeg hier de optionele mistverlichting aan toe en je hebt een gegarandeerde vrije linker baan.

BMW_R1250GS_HP_Forrest
BMW_R1250GS_HP_Forrest
BMW_R1250GS_HP_Headlights
BMW_R1250GS_HP_Headlights
BMW_R1250GS_HP_Foglights
BMW_R1250GS_HP_Foglights
BMW_R1250GS_HP_Top_Hill
BMW_R1250GS_HP_Top_Hill
BMW_R1250GS_HP_Hill_Top
BMW_R1250GS_HP_Hill_Top

HP onderdelen

De motor die wij mee kregen is helemaal voorzien van HP onderdelen. Van cilinderkappen tot de gepolijste spiegels. Optisch gezien is het een nog dikkere fiets geworden door het HP pakket dan het al was. Ook de kleurstelling van het HP pakket, blauw met wit en rode accenten is een mooie toevoeging aan de GS.

Met de toevoeging van het dynamic pakket krijgt de GS er twee rijmodi bij: dynamic en enduro. In de dynamic modus is de GS harder en sportiever, doordat de aanpassing van de vering en gasresponse. Zet je de GS in enduro modus? Dan is de GS een echte ‘offroader’ met een soepelere vering en verfijnde gasresponse. Met 80 km/u over crossen over zandpaden is ineens mogelijk. Zelfs met een machine die ruim 268 kilo weegt.

BMW_R1250GS_HP_Gastank
BMW_R1250GS_HP_Gastank
BMW_R1250GS_HP_pedaal
BMW_R1250GS_HP_pedaal
BMW_R1250GS_HP_Kuipruit
BMW_R1250GS_HP_Kuipruit
BMW_R1250GS_HP_Nose
BMW_R1250GS_HP_Nose
BMW_R1250GS_HP_TFTscreen
BMW_R1250GS_HP_TFTscreen
BMW_R1250GS_HP_Wheel
BMW_R1250GS_HP_Wheel
BMW_R1250GS_HP_Koppeling
BMW_R1250GS_HP_Koppeling
BMW_R1250GS_HP_Tank
BMW_R1250GS_HP_Tank

Het hart van de nieuwe GS

De nieuwe 1250 boxermotor is verfijnder dan ooit. De boxermotoren stonden een beetje bekend om het bokkerige karakter maar daar heeft deze nieuwe 1250 helemaal geen last meer van. Door de krachtoverbrenging met een cadan as is de vermogensafgifte soepel en vloeiend te noemen. De nieuwe boxermotor die we sinds 2019 in de GS vinden, beschikt over een maximaal vermogen van 136 pk met een koppel van 143 nm.

BMW_R1250GS_HP_Forrest_Speed
BMW_R1250GS_HP_Forrest_Speed
BMW_R1250GS_HP_Forrest_Front
BMW_R1250GS_HP_Forrest_Front

Rijgedrag en prijzen van de R1250 GS

De R1250 GS is gewoon een goede motor op alle vlakken: motorisch, besturing en rijeigenschappen. Dit is ook de reden dat dit wederom de beste verkochte motorfiets was van 2019 in Nederland. De rechte zitpositie in combinatie met de handmatig verstelbare kuipruit en een soepele vermogensafgifte zorgen voor een comfortabele rit.

Goedkoop is de nieuwe R1250GS niet, want met een vanaf prijs van € 20.000 is de GS niet heel goedkoop. De versie die wij reden inclusief alle opties kost € 29.169,48.

BMW_R1250GS_HP_Sun_back
BMW_R1250GS_HP_Sun_back
Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.

Verder lezen over BMW

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Technologie29.09.2021

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

Het is natuurlijk geen toeval dat wij deze twee topmodellen van BMW naast elkaar gezet hebben tijdens onze test. Zowel de De BMW 7-serie 45 Le X-drive als de BMW X5 45e van BMW worden niet voor niets veelvuldig gebruikt...

Hybrid25.01.2021

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

BMW X2: de alleskunner

SUV's zijn te groot, sedans hebben een kleine kofferbak, hatchbacks zijn te laag. Geen probleem vond BMW die een paar jaar geleden het perfecte tussenmodel uitbracht: de BMW X2.

Nieuw13.01.2021

BMW X2: de alleskunner

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

Hij is sneller dan een Ferrari 458 en luxueuzer dan een de gemiddelde business sedan, de BMW M8 Gran Coupé. Combineer het beste van niet twee maar drie werelden in één auto. Een sportauto, luxueuze zakensedan met een...

Snelheid17.11.2020

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

BMW introduceert de eerste M performance motorfiets ooit, de BMW M 1000 RR. Aan de basis staat de S 1000 RR voor deze machine. Met een een vermogen van 212 pk bij 14.500 toeren en een gewicht van 192 kilo is de vermogens...

Motoren26.09.2020

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

De BMW R18 redesigned tot Dragster

De wereldberoemde Roland Sands is helemaal losgegaan op de nieuwe R18 chopper van BMW. Roland heeft zijn eigen interpretatie de vrije hand gegeven om, samen met zijn team, een straight line dragracer te bouwen van de R18...

Motoren16.08.2020

De BMW R18 redesigned tot Dragster

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Voor elke duizend euro heeft BMW een auto hebben ze ooit wel eens gezegd. Toen de BMW 2-serie uitkwam, veel het enthousiasme onder de beoogde doelgroep van BMW wat tegen. Toen er een coupé versie van de 2-serie uitkwam...

Nieuw12.08.2020

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

In 1923 ontwikkelde BMW het boxer motorblok voor motorfietsen en BMW past dit model nog steeds toe op diverse modellen. De term caféracer is ontstaan in de jaren '60 en de term weerspiegelde de snelle motorfietsen die w...

Motoren21.07.2020

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT