Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.
De BMW GS modellen zoals we ze kennen zijn sinds 1999 op de markt en zijn sindsdien niet meer weg te denken. Menig motorliefhebber weet dat dit een motor is voor elk terrein en zonder grote problemen blijft rijden. Legio voorbeelden zijn er te vinden over de GS 1200 met enorme kilometerstanden boven de 200.000 kilometer. Sinds 2019 is daar de R1250 GS bijgekomen en nu ook met het gave optiepakket HP.


De BMW R1250 GS
De BMW R1250 GS is een motor die gemaakt is voor elk terrein. De GS modellen van BMW waren altijd al bijzonder goed op beide terreinen, zowel onverhard als asfalt. En buiten het feit dat de GS een gigantisch robuust voorkomen heeft, zit de GS ook gewoon heel erg goed in elkaar. Het grote spatbord onder de koplamp, de valbeugels rond de cilinders van het dikke boxerblok zijn allemaal kenmerken die thuishoren op een echte offroad motor ofwel de GS. De koplamp heeft een upgrade gekregen en heeft nu nog meer lichtopbrengst en een kenmerkende U-vormige LED dagrijverlichting in de koplamp. Voeg hier de optionele mistverlichting aan toe en je hebt een gegarandeerde vrije linker baan.





HP onderdelen
De motor die wij mee kregen is helemaal voorzien van HP onderdelen. Van cilinderkappen tot de gepolijste spiegels. Optisch gezien is het een nog dikkere fiets geworden door het HP pakket dan het al was. Ook de kleurstelling van het HP pakket, blauw met wit en rode accenten is een mooie toevoeging aan de GS.
Met de toevoeging van het dynamic pakket krijgt de GS er twee rijmodi bij: dynamic en enduro. In de dynamic modus is de GS harder en sportiever, doordat de aanpassing van de vering en gasresponse. Zet je de GS in enduro modus? Dan is de GS een echte ‘offroader’ met een soepelere vering en verfijnde gasresponse. Met 80 km/u over crossen over zandpaden is ineens mogelijk. Zelfs met een machine die ruim 268 kilo weegt.








Het hart van de nieuwe GS
De nieuwe 1250 boxermotor is verfijnder dan ooit. De boxermotoren stonden een beetje bekend om het bokkerige karakter maar daar heeft deze nieuwe 1250 helemaal geen last meer van. Door de krachtoverbrenging met een cadan as is de vermogensafgifte soepel en vloeiend te noemen. De nieuwe boxermotor die we sinds 2019 in de GS vinden, beschikt over een maximaal vermogen van 136 pk met een koppel van 143 nm.


Rijgedrag en prijzen van de R1250 GS
De R1250 GS is gewoon een goede motor op alle vlakken: motorisch, besturing en rijeigenschappen. Dit is ook de reden dat dit wederom de beste verkochte motorfiets was van 2019 in Nederland. De rechte zitpositie in combinatie met de handmatig verstelbare kuipruit en een soepele vermogensafgifte zorgen voor een comfortabele rit.
Goedkoop is de nieuwe R1250GS niet, want met een vanaf prijs van € 20.000 is de GS niet heel goedkoop. De versie die wij reden inclusief alle opties kost € 29.169,48.

Verder lezen over BMW

Design02.09.2024
BMW: deze modellen zijn meesterwerken van design en techniek

Technologie29.09.2021
Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Hybrid25.01.2021
Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

Nieuw13.01.2021
BMW X2: de alleskunner

Snelheid17.11.2020
Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

Motoren26.09.2020
BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

Motoren16.08.2020
De BMW R18 redesigned tot Dragster

Nieuw12.08.2020