Nieuw12.08.2020

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten


Voor elke duizend euro heeft BMW een auto hebben ze ooit wel eens gezegd. Toen de BMW 2-serie uitkwam, veel het enthousiasme onder de beoogde doelgroep van BMW wat tegen. Toen er een coupé versie van de 2-serie uitkwam steeg het enthousiasme. Nu met de komst van de BMW 2-serie Gran Coupé is er een model bijgekomen dat nog meer mensen zal aanspreken.

BMW_2-serie_Gran_Coupe_Buildings_front
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Buildings_front
BMW_2-serie_Gran_Coupe_buildings
BMW_2-serie_Gran_Coupe_buildings

Coupé is hot!

De coupé daklijnen zijn niet meer weg te denken bij de auto’s van vandaag de dag. Van klein tot groot, van de kleine CLA van Mercedes tot de enorme X6 van BMW. De grote automerken weten hier slim op in te spelen en produceren op grote schaal modellen met een coupé daklijn. Zo kon een kleine middenklasse vierzitter bij BMW natuurlijk ook niet uitblijven. De BMW 2-serie Gran Coupé is een auto die het kleine gat op moet vullen tussen de 1-serie en de 3-serie sedan.

BMW_2-serie_Gran_Coupe_Side_Back
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Side_Back
BMW_2-serie_Gran_Coupe_seats
BMW_2-serie_Gran_Coupe_seats

De BMW 2-serie Gran Coupé is geen kleine auto

Wie denkt dat een 2-serie Grand Coupé een kleine auto is, heeft het mis. Welgeteld is de 3-serie in lengte 10 cm langer dan de 2-serie Grand Coupé en in hoogte en breedte scheelt het 1 cm dat de 2-serie Gran Coupé kleiner is. De coupé daklijn heeft echter vaak een nadeel op de achterbank, namelijk de hoofdruimte. Wat langere mensen hebben hier een issue.

Toch is het ruim genoeg in de BMW Gran Coupé. De stoelen zijn goed te verstellen, vooral voor lange mensen. Ook is het in deze BMW weer mogelijk om het stuur een flink stuk naar je toe te halen. Hierdoor is je houding veel beter en stuurt de 2-serie een stuk directer.

BMW_2-serie_Gran_Coupe_Interior
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Interior
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Half_Side
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Half_Side

Optisch is het een plaatje…

Ik kon de vele duimpjes op een gegeven moment niet meer op twee handen tellen die werden opgestoken naar deze BMW toen ik met deze auto op pad was. Veelal moesten mensen toch even twee keer kijken welke model het nu precies was. Unaniem waren de lovende reacties over het uiterlijk van de 2-serie Grand Coupé.

Strakke lijnen, een nieuw model achterlichten met een set boos kijkende koplampen zijn typerend in de nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé. De combinatie van de carrosseriekleur Alpinweiss 3 met pianolak zwarte accenten geven de Gran Coupé een zeer sportieve en luxe uitstraling.

In de 2-serie is het niet anders. De opzet van het nieuwe interieur (die in de meeste nieuwe modellen te vinden is), zit prachtig in elkaar. Het grote scherm in het midden, met het digitale instrumentarium zijn goed leesbaar en overzichtelijk. De temperatuurgegevens hebben een eigen scherm gekregen tussen de ventilatieroosters. Enigszins overbodig zijn de 8 knoppen voor de verlichting (ja acht) links naast het stuur. Want volgens mij heb je echt geen aparte knoppen voor je parkeerverlichting links en rechts nodig, om maar een voorbeeld te noemen.

BMW_2-serie_Gran_Coupe_wood
BMW_2-serie_Gran_Coupe_wood
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Screen
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Screen
BMW_2-serie_Gran_Coupe_schuifdak
BMW_2-serie_Gran_Coupe_schuifdak
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Vents
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Vents

Opties en gave gadgets

Een fantastische toevoeging aan de optielijst is het optionele Harman Kardon audiosysteem. Dit systeem is een mooie toevoeging aan je geluidsbeleving in de 2-serie. Ook is het High Executive pakket een aanrader om toe te voegen tijdens je configuratie. Selecteer dan de sportstoelen met M-accentlijnen die je dan ook terugvindt op de gordels, sleutel en zelfs op de matten. Ook krijg je dan blauwe M-remklauwen. Niet overdreven maar gelukkig heel subtiel.

De Lane Assist in de Gran Coupé werkt wat minder fijn in deze auto. Deze reageert heftig bij het naderen van een markeringslijn, waardoor het opletten geblazen is. De wit geblokte lijnen langs landwegen waar de snelheid 60 km/u is laten de auto soms denken dat de weg heel breed is. Soms stuurt de auto flink weg van een van de markeringslijnen tijdens bijvoorbeeld het inhalen van een fietser.

BMW_2-serie_Gran_Coupe_Front_Side_sun
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Front_Side_sun
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Awesome_Back
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Awesome_Back
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Middenconsole
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Middenconsole
BMW_2-serie_Gran_Coupe_teller
BMW_2-serie_Gran_Coupe_teller
BMW_2-serie_Gran_Coupe_spiegel
BMW_2-serie_Gran_Coupe_spiegel
BMW_2-serie_Gran_Coupe_door
BMW_2-serie_Gran_Coupe_door
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Harman_Kardon
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Harman_Kardon
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Remklauw
BMW_2-serie_Gran_Coupe_Remklauw

Wat kost de BMW 2-serie Gran Coupé?

De nieuwe Gran Coupé is verkrijgbaar vanaf € 36.305. Voor wie de 2-serie precies wilt zoals wij hem reden moet je € 55.105 afrekenen bij de dealer.

Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.

Verder lezen over BMW

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Technologie29.09.2021

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

Het is natuurlijk geen toeval dat wij deze twee topmodellen van BMW naast elkaar gezet hebben tijdens onze test. Zowel de De BMW 7-serie 45 Le X-drive als de BMW X5 45e van BMW worden niet voor niets veelvuldig gebruikt...

Hybrid25.01.2021

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

BMW X2: de alleskunner

SUV's zijn te groot, sedans hebben een kleine kofferbak, hatchbacks zijn te laag. Geen probleem vond BMW die een paar jaar geleden het perfecte tussenmodel uitbracht: de BMW X2.

Nieuw13.01.2021

BMW X2: de alleskunner

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

Hij is sneller dan een Ferrari 458 en luxueuzer dan een de gemiddelde business sedan, de BMW M8 Gran Coupé. Combineer het beste van niet twee maar drie werelden in één auto. Een sportauto, luxueuze zakensedan met een...

Snelheid17.11.2020

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

BMW introduceert de eerste M performance motorfiets ooit, de BMW M 1000 RR. Aan de basis staat de S 1000 RR voor deze machine. Met een een vermogen van 212 pk bij 14.500 toeren en een gewicht van 192 kilo is de vermogens...

Motoren26.09.2020

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

De BMW R18 redesigned tot Dragster

De wereldberoemde Roland Sands is helemaal losgegaan op de nieuwe R18 chopper van BMW. Roland heeft zijn eigen interpretatie de vrije hand gegeven om, samen met zijn team, een straight line dragracer te bouwen van de R18...

Motoren16.08.2020

De BMW R18 redesigned tot Dragster

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

In 1923 ontwikkelde BMW het boxer motorblok voor motorfietsen en BMW past dit model nog steeds toe op diverse modellen. De term caféracer is ontstaan in de jaren '60 en de term weerspiegelde de snelle motorfietsen die w...

Motoren21.07.2020

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

Offroad met de nieuwe BMW R1250 GS HP

De BMW GS modellen zoals we ze kennen zijn sinds 1999 op de markt en zijn sindsdien niet meer weg te denken. Menig motorliefhebber weet dat dit een motor is voor elk terrein en zonder grote problemen blijft rijden. Legio...

Motoren03.07.2020

Offroad met de nieuwe BMW R1250 GS HP