Nieuw22.06.2018

De Audi Q8 is het nieuwe topmodel in Audi’s SUV-lineup


In de herfst verkrijgbaar

De nieuwe Audi Q8 is vanaf de herfst leverbaar in Europa en dus wordt het tijd om te gaan kijken of dat het moeite van het wachten waard is. De Q8 is een soort hybride model, dat de ruimte van een SUV biedt gecombineerd met de sportieve carrosserielijn van een vierdeurs coupé. Het Europese model wordt een zuinige 50 TDI met 210 kW/286 pk.

De SUV-coupé van Audi wordt als Q8 50 TDI gelanceerd. De krachtige 3.0 TDI-motor produceert 210 kW/286 pk en 600 Nm koppel, waarmee hij in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en een top van 245 km/u haalt. Met de achttraps tiptronic-automaat is dat dus heerlijk en ongecompliceerd rijden. Volgend jaar krijg je meer keuze: dan breidt Audi het aanbod voor de Q8 uit met de Q8 45 TDI (170 kW/231 pk) en met de Q8 55 TFSI (250 kW/340 pk).

5F13D0F9-9661-400D-AD6B-B22D8D7BF19D
5F13D0F9-9661-400D-AD6B-B22D8D7BF19D

Slim en mooi

Er zit ook een 48 Volt-systeem in de Q8 met een lithium-ion batterij en een startmotor/generator. Als er geremd wordt kan het systeem tot 12 kW aan energie terugwinnen en die Mild Hybrid-technologie zorgt ervoor dat de Q8 over een relatief lange afstand kan ‘zeilen’ met losgekoppelde aandrijflijn. Het betekent ook dat het start/stop-systeem al bij 22 km/u begint te werken. Het resultaat is een brandstofbesparing tot maximaal 0,7 liter per 100 kilometer.

Dankzij een grondspeling van 25,4 centimeter, korte overhangen voor en achter, quattro permanente vierwielaandrijving en Hill Descent Control voelt de Q8 zich overal thuis, ook als het geplaveide asfalt ophoudt. Met de imposante, achthoekige Singleframe-grille is de Audi Q8 meteen het nieuwe gezicht van de Q-familie. Het uiterlijk van de grote auto kenmerkt zich door zijn elegant aflopende daklijn, forse wielkasten die qua design de onderhuidse quattro-aandrijving aanzetten, standaard LED-koplampen (HD matrix LED-verlichting is optioneel) en grote lichtmetalen velgen.

B3B450ED-102D-4AE1-AF0A-835AB0AC2208
B3B450ED-102D-4AE1-AF0A-835AB0AC2208
1A723853-4BA9-4260-8661-182F2C9A51B8
1A723853-4BA9-4260-8661-182F2C9A51B8

Ook mooi van binnen

De twee touchscreens van het MMI-systeem verdwijnen bijna volledig in het zwarte oppervlak van het dashboard als ze zijn uitgeschakeld. Het infotainment- en navigatiesysteem en de verwarming, airconditioning en andere comfortfuncties worden met die twee schermen bediend, maar je kunt ook stemcommando’s gebruiken. Ook heel gaaf: een heads-up display projecteert de belangrijkste informatie in de voorruit.

De Audi Q8 is (afhankelijk van de uitvoering) voorzien van tot wel vijf radarsensoren, zes camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner. Hij heeft onder meer Adaptive Cruise Assist, Efficiency Assist, Crossing Assist, Lane Change Warning, Curb Warning en een 360 graden-camera. Remote Garage Pilot volgt in 2019, waarmee de SUV, onder supervisie van de bestuurder, autonoom in en uit een garage kan rijden. Voor nog meer details over de Q8 kun je op het Audi-blog kijken.

[Afbeeldingen © Audi]

Jeroen

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.

Verder lezen over Audi

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Audi heeft deze week verregaande ambities voor de toekomst van het automerk wereldkundig gemaakt. In een gesprek met de Süddeutsche Zeitung liet Audi weten dat het merk van plan is om vanaf 2026 geen modellen meer op de...

Electric18.06.2021

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Geen nieuwe benzine, diesel en hybride modellen meer over vijf jaar!
Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

Audi lanceert de nieuwe SQ2, het baby 'bad ass' broertje van de SQ5. Met een set (standaard) dynamische matrix LED koplampen, 4 zichtbare uitlaatdempers en een vermogen van 300 pk is deze nieuwe SQ2 zeker niet flauw te n...

Snelheid16.11.2020

Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Een tweedehands auto kopen is altijd een spannende zoektocht. Je wil er zeker van zijn dat je de auto bij een betrouwbare partij of consument vandaan komt. De kilometerstand van de auto moet kloppen, het onderhoud gedaan...

Shareables12.11.2020

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Met de nieuwe S3 sportback en S3 limousine brengt Audi de fun factor terug bij het compacte segment. Veel vermogen, slimme quattro aandrijving en een S tronic automaat staan gegarandeerd voor rijplezier in de nieuwe S3.

Snelheid01.09.2020

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Audi viert met een nieuwe en unieke R8 de tiende verjaardag van de V10-motor. Van de R8 V10 Decennium bouwt Audi wel slechts 222 individueel genummerde coupés die tegelijk met de verkooplancering van de nieuwe Audi R8 o...

Shareables28.02.2019

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

Audi introduceert de nieuwe SQ5 TDI, voorzien van een V6 TDI-motor, net als de voorganger van de eerste generatie. De zelfontbrander van de Audi is goed voor een verborgen van 244 kW/347 pk. Een elektrische compressor zo...

Nieuw21.02.2019

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder treden in de voetsporen van de Audi R8 LMS GT3. Eerder deze maand was er al het debuut op de autoshow van Parijs. De 2019 edities van de R8 krijgen niet alleen een sportiever design...

Design25.10.2018

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen

Zo'n 2 maanden voordat in Saoedi-Arabië het nieuwe seizoen van het FIA Formule E-kampioenschap begint, presenteert Audi de nieuw ontwikkelde Audi e-tron FE05. Coureurs Daniel Abt en Lucas di Grassi van het Audi Sport Ab...

Snelheid05.10.2018

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen