Nieuw15.09.2015

De nieuwe Volkswagen Tiguan


Eerste SUV die gebruik maakt van het flexibele MQB-platform

Op de autotentoonstelling van Frankfurt presenteert Volkswagen de nieuwe Tiguan, de eerste SUV die gebruik maakt van het flexibele MQB-platform. Daardoor is hij 50 kg lichter en daarbij ruimer, zuiniger, veiliger en comfortabeler dan zijn voorganger. De nieuwe Tiguan komt begin 2016 op de markt.

De nieuwe Tiguan valt op door zijn scherpe, gestroomlijnde lijnvoering. Zowel in de lengte als in de breedte is hij gegroeid. Hij meet 4,49 meter in lengte (+6 cm) en is 1,84 meter breed (+ 3 cm). De hoogte is 3,3 cm afgenomen en bedraagt nu 1,63 m. Samen met de fors gegroeide wielbasis (nu 2,68 meter; +7,7 cm) zorgt dat voor krachtige proporties. Daarbij biedt de Tiguan duidelijk meer ruimte dan zijn voorganger, zowel in het passagiers- als bagagecompartiment.

Ruime motorenkeus, (trek)kracht in overvloed
De nieuwe Tiguan is er met TSI-benzinemotoren en TDI-diesels. Stuk voor stuk voldoen ze aan de Euro 6-emissienorm. Ze hebben directe injectie, turbotechnologie, een stop-start-systeem en accuregeneratie. Het vermogensspectrum van de TSI-motoren loopt van 92 kW/125 pk tot 162 kW/220 pk en bij de TDI’s van 85 kW/115 pk tot 176 kW/240 pk. Vergeleken met de vorige Tiguan Euro 5-modellen zijn de nieuwe motoren tot 24% zuiniger. Afgezet tegen de Euro 6-versies bedraagt de winst nog steeds maximaal 10%. De Tiguan kan aanhangers met een gewicht van maximaal 2.500 kg trekken.

01-Tiguan_1
01-Tiguan_1
06-Tiguan-R-Line_2
06-Tiguan-R-Line_2

Voorwielaandrijving of 4MOTION
De nieuwe Tiguan is er naar keuze met voorwielaandrijving of 4MOTION vierwielaandrijving met Haldex-koppeling. Deze zorgt ervoor dat de Tiguan doorgaans als een voorwielaandrijver functioneert, inclusief de gunstige verbruikscijfers die daarbij horen. Indien nodig worden automatisch de achterwielen ‘bijgeschakeld’. Dankzij het nieuwe 4MOTION Active Control heeft de bestuurder keuze uit verschillende rijmodi, zoals Snow, Onroad en diverse offroad-instellingen.

Innovatief interieur
De nieuwe Tiguan wordt leverbaar met het Active Info Display, het 12,3-inch interactieve digitale instrumentarium. Ook zijn er veel online mogelijkheden voor diverse infotainmentsystemen. De Tiguan is via App Connect te koppelen met zowel Android- als Apple-telefoons. CarPlay (Apple) en Android Auto zijn ook geïntegreerd. De Volkswagen online service Guide & Inform is eveneens leverbaar. Dit biedt handige diensten zoals verkeersinfo en informatie over de nabijheid van tankstations, parkeergarages, etc. Nieuw is de online dienst Security & Service die het mogelijk maakt om onder bepaalde omstandigheden hulp te vragen. In de nieuwe interface box zijn telefoons draadloos te laden. Met de Media Control app zijn infotainmentfuncties ook via een tablet te bedienen. Nieuw is een klimaatbeheersingssysteem met drie zones en de Tiguan is er ook met een groot panoramisch schuif-/kanteldak. Een verwarmd stuur en meervoudig verstelbare ergoActive stoelen met massagefunctie zijn eveneens voorhanden.

Veiligheid voor iedereen: slimme assistentie
De Tiguan heeft standaard Front Assist met City Emergency Braking en Pedestrian Monitoring, Lane Assist en het Post Collision remsysteem. Ook standaard is de actieve motorkap. Deze komt bij een aanrijding met een voetganger omhoog. Zo creëert hij meer ruimte voor de impact en vermindert hij de kans op (ernstig) letsel. De Tiguan Highline heeft ook de adaptieve cruise control ACC. Deze houdt met hulp van radartechnologie automatisch afstand tot voorliggers. Bij de uitvoering met DSG-transmissie is ook de file-assistent inbegrepen. Andere leverbare assistentiesystemen zijn Side Assist (rijbaanassistent), Pre Crash, de vooruitziende veiligheidsassistent, vermoeidheidsherkenning en Area View dat de omgeving van de auto zichtbaar maakt.

De Tiguan is er als Trendline, Comfortline en Highline. Ook de populaire R-Line-uitvoeringen zijn weer leverbaar. Deze focussen op dynamiek met een extra sportieve aankleding van in- en exterieur. De 20-inch lichtmetalen velgen zijn bijvoorbeeld echte blikvangers.

De Tiguan GTE
Volkswagen laat in Frankfurt ook het Tiguan GTE studiemodel zien. Deze plug-in hybride met een systeemvermogen van 160 kW/218 pk kan 50 kilometer volledig elektrisch en dus lokaal emissievrij rijden. Uniek is de solarmodule in het dak. Deze laadt de lithium-ion accu bij. Afhankelijk van de zonintensiteit wekt deze module per jaar een hoeveelheid energie op die goed is voor maximaal 1.000 km. De Tiguan GTE heeft een topsnelheid van 200 km/u en sprint in 8,1 seconden van 0-100 km/u. Zijn gemiddelde fabrieksverbruik bedraagt 1,9 l/100 km.

09-Tiguan-GTE-Concept_4
09-Tiguan-GTE-Concept_4
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Volkswagen

Volkswagen lanceert haar tweede elektrische auto: de ID.4

Na de lancering van de ID.3 komt Volkswagen kort daarop met de ID.4. De volledig elektrische SUV van Volkswagen heeft een maximaal bereik van 520 kilometer, krijgt 8 jaar garantie op de hoogvoltage accu en onderhoud zit...

Electric26.09.2020

Volkswagen lanceert haar tweede elektrische auto: de ID.4

Dit zijn de zeven voorgangers van de Golf 8

De Volkswagen Golf heeft imposante cijfers. In 45 jaar werden er maar liefst 35 miljoen exemplaren gebouwd. Daarmee is de Golf een van de populairste auto’s ooit en mag hij terecht een icoon worden genoemd. Sinds zijn...

Shareables23.10.2019

Dit zijn de zeven voorgangers van de Golf 8

Elektrische Volkswagen verbreekt Formule 1 record

De 500kw/670pk elektrische ID.R van Volkswagen heeft een record gezet op het Goodwood Festival of Speed. Coureur Romain Dumas reed de 1,86 kilometer lange heuvelklim in het zuiden van Engeland in 39,9 seconden. Daarmee v...

Snelheid10.07.2019

Elektrische Volkswagen verbreekt Formule 1 record

Volkswagen start in Hamburg met het testen van autonome auto’s

Volkswagen is in Hamburg (Duitsland) begonnen met het testen van level 4 autonome auto’s. Deze tests vinden plaats op een traject van 3 kilometer lang en worden uitgevoerd met 5 speciale e-Golfs. De wagens zijn onder m...

Technologie03.04.2019

Volkswagen start in Hamburg met het testen van autonome auto’s

De Volkswagen Touareg V8 TDI komt eraan

De Volkswagen Touareg V8 is binnenkort te verkrijgen in Nederland. De Volkswagen Touareg V8 is voor het eerst te zien op de Genève international motorshow. Vermogen De Volkswagen Touareg V8 TDI heeft een vermogen van...

Nieuw28.02.2019

De Volkswagen Touareg V8 TDI komt eraan

Apple partnert met Volkswagen voor zelfrijdende busjes op campus

Het is nog niet zo lang geleden dat we ons nog afvroegen wat Apple's plannen waren in de zelfrijdende autobranche en of het project nog wel echt een toekomst heeft. Nu blijkt dat Apple in elk geval op de eigen campus aan...

Technologie24.05.2018

Apple partnert met Volkswagen voor zelfrijdende busjes op campus

Apple's autoplannen flink teruggeschroefd
De Volkswagen California bestaat 30 jaar

Het is alweer dertig jaar geleden dat de Volkswagen California werd gepresenteerd en dat betekent dat die originele versie inmiddels een klassieker is. De eerste California werd gebouwd op de basis van een T3 met de moto...

Oldtimers23.04.2018

De Volkswagen California bestaat 30 jaar

Klassieke status
Volkswagen wil met de I.D. R het Pikes Peak elektrorecord breken

Volkswagen komt met een volledig elektrische racewagen met 500 kW aan power in een pakketje dat minder dan 1100 kilo weegt. Dat gaat hard, heel hard, zo kun je je voorstellen, want met een koppel van 650 Nm trekt de auto...

Snelheid23.04.2018

Volkswagen wil met de I.D. R het Pikes Peak elektrorecord breken

20 kilometer bergop binnen 8,5 minuten