Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
Het is nog niet zo lang geleden dat we ons nog afvroegen wat Apple’s plannen waren in de zelfrijdende autobranche en of het project nog wel echt een toekomst heeft. Nu blijkt dat Apple in elk geval op de eigen campus aan het testen is met Volkswagenbusjes om die te gebruiken als autonome shuttles. Apple kreeg eerder geen overeenkomst geregeld met BMW en Mercedes-Benz, blijkbaar omdat Apple de data en het ontwerp wilde controleren.
Volgens de NYT (alternatieve link) is het hele auto-team bij Apple druk bezig om de zelfrijdende shuttles aan de praat te krijgen en ligt het al flink achter op het interne schema. Het gaat sowieso niet lekker bij het auto-team van Apple, want honderden werknemers zouden inmiddels al weggegaan zijn nadat het project twee jaar geleden nog 1000 personen had om mee te werken. De motivatie is flink gezakt, zo zeggen de bronnen. Dat komt wellicht ook doordat Apple geen commerciële plannen voor de zelfrijdende auto’s heeft op de korte termijn en iedereen dus maar dit project aan het doen is zonder zicht op een groter plan.
Partnerproblemen
Het partnerschap met Volkswagen laat wel zien dat er zeker partijen geïnteresseerd zijn om met Apple samen te werken, maar of dat ook concreet iets gaat opleveren op de openbare weg in de toekomst valt nog te bezien. Zoals we al zeiden, er zijn te veel partijen bezig met zelfrijdende auto’s voor een derde partij die ook mee wil doen. Als Apple op een (veel) later tijdstip de markt betreedt met het vers opnieuw uitgevonden wiel is het nog maar de vraag wie daar op zit te wachten.
Het is in elk geval niet BMW, Mercedes-Benz, McLaren, Lexus, Nissan en BYD, want die zijn allemaal al afgevallen als potentiële partner. Wellicht dat Volkswagen op de kans gesprongen is om zich te distantiëren van het ‘sjoemel’-label en te partneren met een van de meest gerespecteerde merken ter wereld. Of dat ook echt gaat resulteren in een iVolkswagen, dat weten we over een paar jaar pas.
[Afbeeldingen © Diego Cervo – Adobe Stock]
Verder lezen over Volkswagen
Shareables06.09.2024
Leer op hennep-basis voor een duurzame toekomst
Electric26.09.2020
Volkswagen lanceert haar tweede elektrische auto: de ID.4
Shareables23.10.2019
Dit zijn de zeven voorgangers van de Golf 8
Snelheid10.07.2019
Elektrische Volkswagen verbreekt Formule 1 record
Technologie03.04.2019
Volkswagen start in Hamburg met het testen van autonome auto’s
Nieuw28.02.2019
De Volkswagen Touareg V8 TDI komt eraan
Oldtimers23.04.2018
De Volkswagen California bestaat 30 jaar
Klassieke statusSnelheid23.04.2018
Volkswagen wil met de I.D. R het Pikes Peak elektrorecord breken
20 kilometer bergop binnen 8,5 minutenVerder lezen over Zelfrijdende auto
Technologie26.05.2021
Geen radar sensoren meer aan de voorzijde van de Tesla Model 3 en Y
Tesla wil Autopilot volledig afhankelijk maken van camera's en AI-softwareTechnologie05.05.2021
Baidu stuurt eerste écht zelfrijdende taxi’s de straten van Beijing in
De 'veiligheidschauffeur' zit nog wel op de passagiersstoelVerwondering23.04.2021
Tesla rijdt ook zelf als je niet achter het stuur zit
Het is kinderlijk eenvoudig om Autopilot voor de gek te houdenTechnologie15.04.2021
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS
Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickupTechnologie25.07.2019
Welke innovaties kunnen we in de toekomst verwachten in de autowereld?
Technologie21.02.2019
Porsche test autonoom rijden
Technologie31.10.2018
Hoe moeten zelfrijdende auto’s beslissen over leven en dood?
Fascinerend onderzoek laat zien dat het uitmaakt wie (en waar) je dat vraagtDesign20.09.2018