Technologie05.05.2021

Baidu stuurt eerste écht zelfrijdende taxi’s de straten van Beijing in


De 'veiligheidschauffeur' zit nog wel op de passagiersstoel

De Chinese techgigant Baidu heeft afgelopen weekend de eerste écht zelfrijdende Apollo taxi’s de straten van Beijing in gestuurd. Tot nu toe waren de zelfrijdende taxi’s wel al meerdere keren getest, maar dan zat er altijd nog een chauffeur achter het stuur die, mocht dat nodig zijn, in kon grijpen. Die chauffeur is er overigens nog steeds, maar in de tien taxi’s die nu in gebruik genomen zijn, zitten zij op de passagiersstoel.

Bereik van drie vierkante kilometer

De zelfrijdende taxi’s van Apollo opereren nog wel in een zeer beperkt gebied van amper drie vierkante kilometer, in het Shougang Park. Daar zijn acht passagiershaltes waar passagiers kunnen worden opgepikt en afgezet. Feitelijk is het dus niet veel meer dan een zeer lokale busdienst, maar dan met auto’s en zonder chauffeur. Elk ritje heeft een vast tarief van 30 Yuan, ongeveer 4 euro. Passagiers mogen niet jonger zijn dan 18 en niet ouder dan 60.

Het park waar de zelfrijdende taxi’s opereren is een toeristische trekpleister en daarom relatief druk, zeker in de weekenden. Het feit dat daar veel mensen kriskras rondlopen en de straat oversteken, ook op plekken waar geen zebrapaden liggen, is een extra uitdaging voor de zelfrijdende taxi’s, meldt AP.

Baidu heeft tien van deze zelfrijdende taxi`s de weg op gestuurd.
Baidu heeft tien van deze zelfrijdende taxi`s de weg op gestuurd.

Gordel verplicht!

Een zelfrijdende taxi te ‘roepen’ gaat via de Apollo Go app. Langs de weg staan, je hand omhoog zwaaien en heel hard ‘TAXIIII’ roepen werkt dus niet. Als de taxi arriveert, dan wordt de identiteit van de passagier gecontroleerd en mag hij instappen. De taxi begint pas te rijden wanneer de passagier de veiligheidsgordel om gedaan heeft.

Hoewel de zelfrijdende Apollo taxi’s van Baidu nu dus nog in een beperkte omgeving opereren, is het bedrijf voornemens het aantal taxi’s en steden in de toekomst verder uit te breiden. “We willen het publiek toegang geven tot groenere, CO2-arme en handige reisdiensten. En tegelijkertijd de service en gebruikerservaring van zelfrijdende vervoersdiensten verbeteren”, aldus de verantwoordelijk manager van Baidu’s zelfrijdende taxidienst.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Geen radar sensoren meer aan de voorzijde van de Tesla Model 3 en Y

Bij Tesla geldt al vanaf het begin de stelregel ‘What Elon says, goes!’. Onlangs sprak de multimiljardair zich uit over het gebruik van radar sensoren aan de voorzijde van de auto’s als ondersteuning, samen met cam...

Technologie26.05.2021

Geen radar sensoren meer aan de voorzijde van de Tesla Model 3 en Y

Tesla wil Autopilot volledig afhankelijk maken van camera's en AI-software
Tesla rijdt ook zelf als je niet achter het stuur zit

In de VS heeft Consumer Reports aangetoond dat je op een relatief eenvoudige manier het Autopilot systeem van Tesla zo kunt manipuleren dat de auto zelf rijdt, ook wanneer er geen niemand op de bestuurdersstoel zit. Cons...

Verwondering23.04.2021

Tesla rijdt ook zelf als je niet achter het stuur zit

Het is kinderlijk eenvoudig om Autopilot voor de gek te houden
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS

Ford heeft bekendgemaakt dat de autofabrikant haar systeem voor zelfrijdende voertuigen, of advanced driver assist system (ADAS), BlueCruise genaamd, de komende maanden in de VS gaat uitrollen. Via een software update zu...

Technologie15.04.2021

Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS

Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickup
​Welke innovaties kunnen we in de toekomst verwachten in de autowereld?

De geschiedenis van de automobiel loopt een heel eind synchroon met de geschiedenis van de techniek. De auto is zo’n groot onderdeel van het bestaan van veel mensen geworden, dat we de gemakken die we gewend zijn in on...

Technologie25.07.2019

​Welke innovaties kunnen we in de toekomst verwachten in de autowereld?

Porsche test autonoom rijden

Vandaag de dag is men nog steeds bezig met hoe men zich via een autonome rijfunctie van A naar B verplaatst op een betrouwbare manier. Porsche test momenteel in een samenwerking met innovatieplatform Autobahn een nieuwe...

Technologie21.02.2019

Porsche test autonoom rijden

Hoe moeten zelfrijdende auto’s beslissen over leven en dood?

Het is de discussie die steeds maar weer terugkomt als je praat over zelfrijdende auto's en andere voertuigen. The Trolley Problem, zoals de theoretische schets van wat te doen bij een onvermijdbaar ongeluk heet, wordt e...

Technologie31.10.2018

Hoe moeten zelfrijdende auto’s beslissen over leven en dood?

Fascinerend onderzoek laat zien dat het uitmaakt wie (en waar) je dat vraagt
De Peugeot E-Legend Concept: Unboring the Future

Peugeot introduceert dit jaar op de Autosalon Parijs een verrassende nieuwe concept: de e-Legend. Het studiemodel laat zien hoe een volledig autonome en elektrische auto er volgens Peugeot uit zou gaan zien. De buitenkan...

Design20.09.2018

De Peugeot E-Legend Concept: Unboring the Future

Mooie buitenkant, maar vooral slimme binnenkant
Mercedes-Benz laat modulair zelfrijdend autoconcept zien

Bizar is het zeker, de VISION Urbanetics die Mercedes-Benz gepresenteerd heeft. De concept car is zelfrijdend (natuurlijk), elektrisch (natuurlijk) maar daar houdt het op met de dingen die je zou verwachten. Het belangri...

Technologie11.09.2018

Mercedes-Benz laat modulair zelfrijdend autoconcept zien

Goed idee, maar nog ver weg