De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
De Chinese techgigant Baidu heeft afgelopen weekend de eerste écht zelfrijdende Apollo taxi’s de straten van Beijing in gestuurd. Tot nu toe waren de zelfrijdende taxi’s wel al meerdere keren getest, maar dan zat er altijd nog een chauffeur achter het stuur die, mocht dat nodig zijn, in kon grijpen. Die chauffeur is er overigens nog steeds, maar in de tien taxi’s die nu in gebruik genomen zijn, zitten zij op de passagiersstoel.
Bereik van drie vierkante kilometer
De zelfrijdende taxi’s van Apollo opereren nog wel in een zeer beperkt gebied van amper drie vierkante kilometer, in het Shougang Park. Daar zijn acht passagiershaltes waar passagiers kunnen worden opgepikt en afgezet. Feitelijk is het dus niet veel meer dan een zeer lokale busdienst, maar dan met auto’s en zonder chauffeur. Elk ritje heeft een vast tarief van 30 Yuan, ongeveer 4 euro. Passagiers mogen niet jonger zijn dan 18 en niet ouder dan 60.
Het park waar de zelfrijdende taxi’s opereren is een toeristische trekpleister en daarom relatief druk, zeker in de weekenden. Het feit dat daar veel mensen kriskras rondlopen en de straat oversteken, ook op plekken waar geen zebrapaden liggen, is een extra uitdaging voor de zelfrijdende taxi’s, meldt AP.
Gordel verplicht!
Een zelfrijdende taxi te ‘roepen’ gaat via de Apollo Go app. Langs de weg staan, je hand omhoog zwaaien en heel hard ‘TAXIIII’ roepen werkt dus niet. Als de taxi arriveert, dan wordt de identiteit van de passagier gecontroleerd en mag hij instappen. De taxi begint pas te rijden wanneer de passagier de veiligheidsgordel om gedaan heeft.
Hoewel de zelfrijdende Apollo taxi’s van Baidu nu dus nog in een beperkte omgeving opereren, is het bedrijf voornemens het aantal taxi’s en steden in de toekomst verder uit te breiden. “We willen het publiek toegang geven tot groenere, CO2-arme en handige reisdiensten. En tegelijkertijd de service en gebruikerservaring van zelfrijdende vervoersdiensten verbeteren”, aldus de verantwoordelijk manager van Baidu’s zelfrijdende taxidienst.
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Technologie26.05.2021
Geen radar sensoren meer aan de voorzijde van de Tesla Model 3 en Y
Tesla wil Autopilot volledig afhankelijk maken van camera's en AI-softwareVerwondering23.04.2021
Tesla rijdt ook zelf als je niet achter het stuur zit
Het is kinderlijk eenvoudig om Autopilot voor de gek te houdenTechnologie15.04.2021
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS
Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickupTechnologie25.07.2019
Welke innovaties kunnen we in de toekomst verwachten in de autowereld?
Technologie21.02.2019
Porsche test autonoom rijden
Technologie31.10.2018
Hoe moeten zelfrijdende auto’s beslissen over leven en dood?
Fascinerend onderzoek laat zien dat het uitmaakt wie (en waar) je dat vraagtDesign20.09.2018
De Peugeot E-Legend Concept: Unboring the Future
Mooie buitenkant, maar vooral slimme binnenkantTechnologie11.09.2018