Audi introduceert de nieuwe SQ5 TDI, voorzien van een V6 TDI-motor, net als de voorganger van de eerste generatie. De zelfontbrander van de Audi is goed voor een verborgen van 244 kW/347 pk. Een elektrische compressor zorgt ervoor dat het maximale koppel net boven stationair toerental beschikbaar is.
48 Volt systeem
Het aandrijfconcept van de full-time SQ7 TDI is systematisch verfijnd en afgestemd op de nieuwe SQ5 TDI. Het systeem omvat een elektrische compressor en mild-hybride systeem. De energie wordt opgeslagen onder de bagageruimte geplaatste lithium-ion batterij met een elektrisch vermogen van 10 ah.
Elektrische compressor assisteert de turbo
De elektrisch aangedreven compressor is assistent voor de turbo. De EPC biedt uitkomst wanneer de uitlaatgasstroom te weinig energie verschaft om de turbo aan te drijven. Het vroeg aanspreekbare koppel houdt het toerental en brandstofverbruik laag bij alledaagse rijsituaties.



Sportief
Een vijflinkse ophanging aan de voor- en achterzijde legt de basis voor de sportieve rijeigenschappen. De optionele dynamic steking past de overbrengingsverhouding van de besturing aan, waarbij rekening wordt gehouden met de gereden snelheid en stuurhoek.
De Audi SQ5 TDI is vanaf midden maart te bestellen.

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.