Een nieuwe telg in de Audi-familie: Q8

Een nieuwe telg in de Audi-familie: Q8

Vorig artikel Volgend artikel

Het concept zagen we al voorbij komen op de NAIAS eind 2016. En een maand later was deze voor het eerst te zien op de Detroit Motor Show. Gevolgd door ook de Autosalon van Geneve. We hebben het over de nieuwe Audi Q8, die de elegantie van een luxe vierdeurs coupé combineert met al het praktische van een grote SUV. Hij is rijk uitgerust, sterk genoeg voor het terrein en voorzien van uitgebreide connectiviteitsmogelijkheden. In Q3 van dit jaar zal de Audi Q8 beschikbaar komen voor de Europese markt.

Korter, breder en lager

Audi’s SUV-coupé is 4,99 meter lang, 2,00 meter breed en 1,71 meter hoog. Daarmee is hij dus korter, breder en lager dan zijn voorganger, de Q7. Zijn wielbasis van bijna 3,00 meter staat garant voor een interieur dat ruimer is dan dat van zijn directe concurrenten, vooral in de lengte en wat hoofdruimte betreft. Achterin biedt de Audi Q8 plaats aan drie personen. De bank kan in de lengterichting worden verplaatst en in delen worden neergeklapt. Er ontstaat dan een bagageruimte van bijna 1.800 liter.

Standaard met adaptieve dempers

Zoals het een Audi betaamt, is de Q8 uitgerust met quattro-vierwielaandrijving. Dat stuurt normaal gesproken 40% van de aandrijfkrachten naar de voorwielen en 60% naar de achterwielen. Als het nodig is, zorgt een mechanisch sperdifferentieel ervoor dat het merendeel van de krachten naar de as met de meeste grip gaat. Daarbij heeft de Q8 ruim 25 centimeter aan grondspeling, korte overhangen voor en achter en hill descent control. Een wielophanging met instelbare dempers is standaard, optioneel levert Audi de Q8 met adaptieve luchtvering en vierwielsturing.

Het 48 Volt-systeem van de SUV-coupé combineert een lithium-ion batterij met een startmotor/generator. Bij een rem-actie kan de Audi Q8 tot wel 12 kW aan energie terugwinnen en in de batterij opslaan. De mild hybrid-technologie zorgt er voor dat de Audi Q8 relatief lang kan ‘zeilen’ met de aandrijflijn losgekoppeld van de motor, waarbij het start/stop-systeem al vanaf 22 km/h kan worden ingeschakeld.

q8-01900386-ab28
q8-01900387-ab28
q8-01900388-ab28
q8-01900390-ab28
q8-01900391-ab28
q8-01900392-ab28

Informatie in het blikveld

Vrijwel alle functies van de Audi Q8 kunnen worden bediend via de twee MMI-schermen op de middenconsole. Het bovenste display is 10,1 inch groot en wordt gebruikt voor het infotainment- en navigatiesysteem. Het onderste scherm meet 8,6 inch en is voor de verwarming en airconditioning, diverse andere comfortfuncties en het invoeren van tekst. Daarbij luistert de Audi naar gesproken vragen en instructies. Zeg tegen de Q8 ‘Ik heb honger’ en hij zoekt de dichtstbijzijnde restaurants op.

Het instrumentenpaneel wordt weergegeven in de optionele, volledig digitale Audi virtual cockpit, waarvan het 12,3 inch grote hoge-resolutie display via knoppen op het multifunctionele stuurwiel kan worden ingesteld. Een optioneel head-up display projecteert de belangrijkste informatie ook in de voorruit.

Q8 is leverbaar met

De Audi Q8 wordt onder meer leverbaar met geventileerde stoelen met massagefunctie, automatische airconditioning met vier zones, een Bang & Olufsen Advanced Sound System, lichtmetalen velgen tot 22 inch (20 inch standaard) en HD Matrix LED-verlichting (LED is standaard). MMI navigation plus voegt onder meer een wifi-hotspot toe en ondersteuning voor online services via onder meer de myAudi-app.

Op het gebied van comfort en veiligheid is de Audi Q8 te voorzien van adaptieve cruise control, Efficiency Assist, Crossing Assist, Lane Change Warning, Curb Warning en een 360-graden camera.

Remote Garage Pilot

Begin 2019 wordt Remote Garage Pilot beschikbaar, waarmee de SUV zichzelf in en uit een garage kan rijden. Desgewenst houdt de Q8 zijn omgeving in de gaten met tot wel 5 radarsensoren, 6 camera’s, 12 ultrasone sensoren en een laserscanner.

Prijzen en andere specs

De Europese lancering staat gepland voor het Q3 van 2018. Meer informatie over en prijzen van de Audi Q8 worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies