Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
De Mercedes G is zo’n auto die een ongekend fanatisme losmaakt bij de mensen die er eentje hebben en fans waren dus reikhalzend uit aan het kijken naar de onthulling van de auto, gepland voor 15 januari.
Een aantal van de foto’s die Mercedes vermoedelijk geprepareerd heeft voor die lancering zijn echter al in handen gekomen van AutoWeek en gaan nu rond. Het laat zien dat de puristen onder de fans opgelucht adem kunnen halen: er is niet veel veranderd aan de goeie ouwe G.
Bekend van buiten
De grotendeels vierkante bak is in stand gehouden en wat er vernieuwd is aan de buitenkant is voornamelijk op detailniveau. Zo blijft het al veertig jaar onaangetaste uiterlijk dus helemaal intact en zal het grootste verschil zijn dat het gewicht van de nieuwe G lager zal liggen dan de voorgaande modellen vanwege het ladderchassis.
Ook krijgt de auto een starre achteras en onafhankelijke ophanging aan de voorkant. Een speciale functie die ‘G-mode’ heet start automatisch als de auto in lage gearing gaat, waarbij de demping en stuurinrichting zich automatisch aanpassen aan offroad rijden. Zo kunnen de aanrijhoeken van 31 graden en waterpret tot 70 centimeter diep nog makkelijker gehaald worden. De camera’s die rondom in de nieuwe G komen zullen daar allicht ook bij helpen…
Nieuw van binnen
De binnenkant is echter een heel ander verhaal. In de cockpit komt volgens AutoWeek een breed digitaal display bestaande uit twee 12,3 inch schermen. De beenruimte achterin wordt een stuk beter, want de stoelen zijn verder naar achteren geplaatst en zo komt er vijftien centimeter ruimte vrij.
De differentieelknoppen komen tussen de ventilatieroosters in te zitten en de bijrijder krijgt nog steeds een handgreep op het dashboard. Zo heeft de nieuwe G alle gemak van de technische vooruitgang zonder zijn eigen stijl te verliezen.
Mooie bak dus, die nieuwe terreinauto van Mercedes. Je moet er van houden, maar áls je er van houdt, dan kun je er ook niet over ophouden. Die trend lijkt met de nieuwe G doorgezet te worden, dus Mercedes kan tevreden zijn.
[Afbeeldingen © Mercedes via AutoWeek]
Verder lezen over Mercedes-Benz
Hybrid02.02.2021
Aan de stekker met de Mercedes-Benz A-klasse
Hybrid25.01.2021
Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive
Verwondering21.01.2021
Meest badass ‘schildpad’ ooit: Mercedes-Benz GLE coupé
Snelheid05.01.2021
Toys for boys: Mercedes-benz GLC43 AMG
Nieuw16.11.2020
Een echte Mercedes-Benz, de nieuwe E-Klasse
Oldtimers23.01.2020
Mercedes: de populairste klassieker van Nederland
Dit waren de klassieke autotrends van 2019Technologie11.09.2018
Mercedes-Benz laat modulair zelfrijdend autoconcept zien
Goed idee, maar nog ver wegVerwondering18.05.2018