Het nieuwe vlaggenschip van DS: de DS9

Het nieuwe vlaggenschip van DS: de DS9

Vorig artikel Volgend artikel

DS Automobiles is de sportieve lijn naast Citroën en maakt sinds 2015 hun eigen modellen. De DS3 was het eerste sportieve model (met nog wel Citroën er voor). Hierna volgden de eigen modellen DS4, 5 en 7. Nu is daar het vlaggenschip van het merk: de DS9. Uitgebracht als een D-segment auto maar volgens DS een echte E-segment auto.

DS9_Back_Side_

De DS9 is een grote auto

Dit is de eerste keer dat wij niet direct voorin, maar achterin een auto plaatsnemen. DS wilt de concurrentie aangaan met de "grote" jongens en hebben daarom de achterbank veel aandacht aangeven. Ruimte en comfort staan centraal bij deze DS.

Op de achterbank heb je veel ruimte en geven de stoelen het comfort dat je gewend bent van de Fransen. Zo heb je op de achterbank de optie om de stoelen te verwarmen, ventileren of zelfs massagestoelen behoren tot de mogelijkheid. Ook kan je per zijde de temperatuur regelen. Met bijna 5 meter lengte, is er ruimte in overvloed in de nieuwe DS9.

Ook is de koets heel stil tijdens het rijden. DS heeft twee technieken samengebracht om het geluid te reduceren. Door de carrosserie delen te lassen en te lijmen is er minder trilling, wat de geluidsreductie ten goede komt.

DS9_Side
DS9_Backseat
DS9_controls
DS9_Massage

Oud en nieuw ontmoeten elkaar in de DS9

Op de nieuwe DS9 zijn subtiele details verwerkt die verwijzen naar de DS19 uit 1955 "De snoek". Zo is het kegelvormige knipperlicht wat in de daklijn verwerkt zat bij de DS19, teruggekomen als markeerlicht in de daklijn. Ook bestond de motorkap vroeger uit twee delen en scharnierde dat in het midden. Om de schanieren te verbergen werd hier overheen een afwerkstrip geplaatst. Nu bestaat de motorkap van de DS9 wel uit een deel, maar de afwerk strip hebben ze wel terug laten komen als design feature.

DS9_Motorkap

Technische snufjes op de DS9

De DS9 zit vol met technische hoogstandjes. Zo is er een camera achter de binnenspiegel verwerkt die het wegdek constant op oneffenheden scant. Bij het signaleren van een drempel of kuil in het wegdek past het Active scan suspensoin systeem in 150 milliseconden de demping aan. Dit systeem doet zijn werk alleen in de comfort modus en werkt niet bij duisternis.

Verder is de DS9 uitgerust met nightvision die bij duisternis de omgeving voor de auto scant en weergeeft in infrarood op het scherm achter het stuur. Ook de verlichting aan de voorzijde zijn mooie blikvangers geworden. De koplamp bestaat uit één hoofd verlichtingsunit en 3 draaiende modules die zich aan kunnen passen aan de snelheid, weersomstandigheden en grootlicht. Ook is de DS9 uitgerust met diverse systemen om semi-autonoom niveau 2 te kunnen rijden.

DS9_Interieur
DS9_Rear_Lights

Motorisering in de DS9

De DS9 is uitgebracht met het bekende 1.6 benzinemotor met hybride systeem die gecombineerd 225 pk levert. Dit PSA systeem kennen we onder andere van de Peugeot 3008/5008/508. Ik ben nog steeds geen groot fan van de samenwerking tussen het hybride systeem en de brandstofmotor. Zelfs in sportmodus duurt het lang voordat beide systemen aan het "werk" gaan. Met 225 pk verwacht je toch een snellere acceleratie.

De DS9 is ook nu te bestellen met de heftigere 360 pk versie met 4x4 aandrijving. Ook dit is een hybride met een accupakket 11,9 kWh. De elektrische range hiervan is volgende de WLTP standaard 40 km. Ook komt er nog een tussenmotor die 250 pk levert. Die heeft dan wel een groter accupakket van 15,6 kWh waarmee je volgens de WLTP standaard 60 km ver zou moeten komen.

DS9_Back

Prijzen en beschikbaarheid DS9

DS wilt de concurrentie aangaan met de Audi A6 en BMW 5 serie. Met een vanaf prijs van € 57.890,- zit deze bolide tussen de concurrentie in. De prijzen van de andere uitvoeringen is nog niet bekend. Wel wist DS ons te vertellen dat de 360 pk versie in september op de markt komt.

Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies