Oldtimers27.08.2015

Een Citroën DS 23 als werkpaard op de boerderij


Zoals wel vaker maakte liefde op het eerste gezicht blind

Nou die pick-up nog even na die post van gisteren over de DS Electric. Op de staande achterruit prijkt een sticker: “Van boeren moet je houden”. Met die tekst kan je twee kanten mee uit, die in dit geval twee keer kloppen, maar ook een keer niet. Dat zit ongeveer zo: Mariët, de vrouw van Henk Reins, houdt van boeren, én, naar we aannemen ook van Henk.

Dat zal wederzijds zijn, maar Henk is niet zo gek op boeren als zijn vrouw, die boerin is. Snapt het al? Mooi zo: Mariët Reins-Hage draait het akkerbouwbedrijf waar ze opgegroeid is, Henk werkt als technisch directeur bij Delta Glas in Tholen.

Hoe dan ook, de de pickup, die volgens het bedrijfskenteken 1610 kilo hooi of stro mag vervieren, komt er regelmatig van pas als werkpaard.

Electric Citroen DSla - 6 of 55
Electric Citroen DSla - 6 of 55
Electric Citroen DSla - 7 of 55
Electric Citroen DSla - 7 of 55
Electric Citroen DSla - 4 of 55
Electric Citroen DSla - 4 of 55
Electric Citroen DSla - 9 of 55
Electric Citroen DSla - 9 of 55
Electric Citroen DSla - 10 of 55
Electric Citroen DSla - 10 of 55
Electric Citroen DSla - 19 of 55
Electric Citroen DSla - 19 of 55
Electric Citroen DSla - 20 of 55
Electric Citroen DSla - 20 of 55
Electric Citroen DSla - 21 of 55
Electric Citroen DSla - 21 of 55
Electric Citroen DSla - 17 of 55
Electric Citroen DSla - 17 of 55
Electric Citroen DSla - 18 of 55
Electric Citroen DSla - 18 of 55

Reins, altijd al gek op DS’en geweest, ontdekte zijn pick-up in de zomer van 2001 toen hij te koop werd aangenboden in een autoblad. Liefde op het eerste gezicht, die zoals wel vaker het geval is, zo blind maakte dat ie haar om het uiterlijk kocht.

Het innerlijk bleek thuis op Tholen al snel wat minder dan het smoel. Om een lange opsomming maar even heel kort te maken:

lekke stuurinrichting en hydraulische leidingen, rotte dorpels, doorgeknipte kabelboom was doorgeknipt, her en der losse bedrading, een rijdend accident, waiting to happen, maar hoe zeg je dat ook alweer zoiets in het Frans?

Het voor de ombouw naar pick-up vervaardigde subframe was ook niet iets om over naar huis te schrijven. Er waren 20 x 50 mm profieltjes voor gebruikt, die meer geschikt zijn voor een papegaaienkooi, aan elkaar gebreid met slordig laswerk. De afwatering van het dak en de achterbak ontbraken, kennelijk gedachtig het idee dat water vanzelf zijn weg naar beneden wist te vinden.

Electric Citroen DSla - 29 of 55
Electric Citroen DSla - 29 of 55

Goed, Henk besefte dat ie met de aanschaf van zijn kroonjuweel ook een paar jaar werk gekocht had, dus ging maar aan de slag. Repareerde wat lek was, verving en herstelde wat rot was, trok een nieuwe kabelboom, maakte afwateringsgoten en produceerde een kuip van hechthout.

Dat hij na een aantal jaren weer vervangen heeft door aluminium tranenplaat. “Geen zin meer om ieder jaar dat hout weer te lakken, te polijsten, te lakken.” Precies, dat ken ik, heb er ook een paar jaar hechthout in de achterbak van de Kever gehad dat aanvankelijk mooi glanzend was, maar ook ik had geen zin meer om ieder jaar te lakken en te polijsten. De oplossing is kennelijk universeel: aluminium tranenplaat 🙂

Electric Citroen DSla - 31 of 55
Electric Citroen DSla - 31 of 55
Electric Citroen DSla - 49 of 55
Electric Citroen DSla - 49 of 55
Electric Citroen DSla - 51 of 55
Electric Citroen DSla - 51 of 55

Volgens het kenteken – net zoals bij mijn Kever pick-up in 1984 – heeft ie van de RDW een typegoedkeuring ontvangen, gehonoreerd met een bedrijfskenteken. En net als bij mijn Kever staat er op het kentekenbewijs: open bedrijfswagen. Zo’ typegoedkeuring biedt mogelijkheden: mocht u er zin in hebben kunt u hem als referentie meenemen naar de RDW als u klaar bent met de ombouw.

De DS is 15 december 1972 toegelaten. Bij basis typegoedkeuring staat: EEGK-9999, waar waarschijnlijk eentje uit een bijzondere serie. Het chassisnummer 00FF0025 hoort weer wel bij een vroege standaard en mechanisch geschakelde DS 23 break.

De onderkant van de achterkant zijde is nog steeds op zijn breaks, met een naar beneden openende klep, en passende achterverlichting. Schitterend detail: de twee kentekenplaten, die in een hoek van negentig graden ten opzichte van elkaar bevestigd zijn. Als de achterklep open gaat verdwijnt de ene uit het zicht en verschijnt de andere in beeld. De Berline richtingaanwijzers zijn mooi opgenomen op de cahterhoeken van de cabine, op het dak prijkt het ingekorte bagagerek van de break.

Electric Citroen DSla - 52 of 55
Electric Citroen DSla - 52 of 55

Het grote raadsel blijft wie hem omgebouwd heeft, waar en wanneer. Henk noch de Nederlandse vereniging van Citrofielen heeft dat raadsel op kunnen lossen.

“In het Noorden schijnt ooit een beige versie gesignaleerd te zin”, aldus Reins, “Maar deze is in ieder geval nooit beige geweest, dat weet ik wel zeker na al het schuur en spuitwerk.”

Google even op DS pick-up en er duiken er wel meer op. Allemaal zelfbouw, allemaal net iets anders. Net zoals je van alles tegenkomt als je op Kever pick-up zoekt. Het verschil: ik weet wel wie mijn Kever destijds in Oisterwijk omgebouwd heeft. Dat is Dorus, wiens logo, ‘Dorus Dream’ nog steeds als eerbetoon in de achterruit gegraveerd staat. Ik ben hem al bijna 30 jaar uit het oog verloren, en zijn achternaam weet ik niet meer, dus als iemand iets weet hou ik me aanbevolen.

Henk koestert het vermoeden dat zijn pick-up in Frankrijk omgebouwd is. Bijvoorbeeld omdat er authentieke verweerde Franse stickers op de ruiten te vinden zijn. Anybody?

Electric Citroen DSla - 53 of 55
Electric Citroen DSla - 53 of 55
Electric Citroen DSla - 54 of 55
Electric Citroen DSla - 54 of 55
Electric Citroen DSla - 1 of 55
Electric Citroen DSla - 1 of 55
Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Verder lezen over Citroën

Het nieuwe vlaggenschip van DS: de DS9

DS Automobiles is de sportieve lijn naast Citroën en maakt sinds 2015 hun eigen modellen. De DS3 was het eerste sportieve model (met nog wel Citroën er voor). Hierna volgden de eigen modellen DS4, 5 en 7. Nu is daar he...

Nieuw12.05.2021

Het nieuwe vlaggenschip van DS: de DS9

Citroën lanceert de geheel nieuwe C4

Kort geleden waren wij bij de lancering van de nieuwe Citroën C4 in Amsterdam. En wat hebben de Fransen de C4 goed aangepakt dit keer. Een nieuw uiterlijk voor de auto, een slag hoger op de wielen en een diesel, benzine...

Nieuw04.02.2021

Citroën lanceert de geheel nieuwe C4

De vernieuwde C4 Cactus is nu nóg comfortabeler

De Citroën C4 Cactus kent vrijwel iedereen. Met zijn opvallende airbumps op de deuren en platte brede neus was het een opvallende auto. Met name de onderscheidende airbumps zorgden voor flink rumoer. Maar wist je dat de...

Nieuw20.04.2020

De vernieuwde C4 Cactus is nu nóg comfortabeler

Dit is de vernieuwde Citroën C5 Aircross

De Aircross modellen van Citroën kennen we al een tijdje, maar daar is nu een nieuwe, nu al populaire, motor bijgekomen en veel nieuwe veiligheidssystemen en opties. Benieuwd welke? Ik vertel je er alles over in dit art...

Nieuw13.04.2020

Dit is de vernieuwde Citroën C5 Aircross

Nieuwe motor, nieuwe opties, de C5 Aircross is completer dan ooit
Mercedes: de populairste klassieker van Nederland

Oldtimers van Mercedes zijn de favoriete klassieke auto’s onder Nederlanders. Na de modellen van het Duitse merk zijn de klassiekers van Citroën en Volvo het meest in trek. Niet alleen onder Nederlanders is de Mercede...

Oldtimers23.01.2020

Mercedes: de populairste klassieker van Nederland

Dit waren de klassieke autotrends van 2019
Citroën C5 Aircross SUV: stoer, comfortabel en snel!

Ok, vrijwel ieder merk heeft inmiddels een SUV rondrijden. Ook Citroën heeft natuurlijk al een tijdje een echte SUV in haar assortiment te weten de Citroën C5 Aircross. Het is misschien wel de meest comfortabele en vee...

Shareables15.11.2019

Citroën C5 Aircross SUV: stoer, comfortabel en snel!

De elektrische variant (hybrid) komt eraan
De Citroën C3 Aircross compact SUV komt eind dit jaar op de markt

Citroën wil verder doorduwen in het SUV-segment met hun kleine C3 Aircross compact SUV. De auto is bedoeld voor mensen die wel de uitstraling van een SUV willen maar niet per se een grotere auto op de parkeerplaats will...

Nieuw13.06.2017

De Citroën C3 Aircross compact SUV komt eind dit jaar op de markt

Citroën DS 21 Electric: verleden en toekomst in één klassieker

We gingen naar het eiland Tholen om een DS Pick Up te bekijken. Die was er, en daar komen we later op terug. Maar in plaats van in die Pick up zweven we nu in een 44 jaar oude en 100% elektrische Citroen DS Special gerui...

Oldtimers26.08.2015

Citroën DS 21 Electric: verleden en toekomst in één klassieker

Zweven in een 44 jaar oude en 100% elektrische DS