De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Voor Renault stond de 86e autotentoonstelling van Genève vrijwel geheel in het teken van twee wereldprimeurs. Behalve de nieuwe generatie Renault Scénic werd ook de compleet nieuwe Renault Mégane Estate voor het eerst aan het grote publiek getoond.
Nieuwe Renault Scénic: standaard 20-inch wielen
Twintig jaar na de lancering van de eerste Renault Scénic – die wordt gezien als de eerste compacte MPV op de Europese markt – wil Renault opnieuw de bakens verzetten in het segment. De volledig nieuwe, vierde generatie van de Renault Scénic valt op door zijn flinke afmetingen, de standaard 20-inch wielen en door de fraaie opvallende bi-tone lak.
Gebaseerd op R-Space Concept
Het meest opvallend zijn de grote bodemvrijheid, korte overhang achter, lange wielbasis, de lage daklijn en de grote spoorbreedte. Verder heeft de nieuwe Scénic opvallende C-vormige koplampen die in de luxere uitvoeringen zijn voorzien van LED Pure Vision-techniek en is hij leverbaar met keuze uit twee contrasterende dakkleuren. Door de uit drie delen bestaande voorruit die – net als die in de nieuwe Espace – een panoramisch uitzicht biedt is goed te zien dat het uiterlijk van de Scénic is gebaseerd op de R-Space Concept uit 2011.
Slimme opbergmogelijkheden
Ook de ruimte, het comfort en de praktische bruikbaarheid zijn naar een nog hoger niveau getild. Bijzondere kenmerken zijn de verschuifbare middenconsole met een opslagcapaciteit van 13 liter, de gekoelde en verlichte la in het dashboard (Easy Life drawer) met 11,5 liter inhoud en opbergruimtes onder de vloer van het passagierscompartiment. In totaal biedt de nieuwe Scénic een opbergruimte van 63 liter met een bagageruimte van minimaal 572 liter. De voorstoelen zijn geïnspireerd op die in de Renault Espace.
Nieuwe Hybrid Assist aandrijflijn
De nieuwe Renault Scénic is gebouwd op het modulaire Common Module Family C/D-platform en profiteert van dezelfde technische innovaties als de nieuwe Mégane, Talisman en Espace. De luxere uitvoeringen zijn uitgerust met het R-LINK 2 multimedia- en navigatiesysteem met een 8,7” touchscreen.
Het motorenaanbod omvat de benzineversies TCe 115 en TCe 130 en de dieselversies dCi 130 en dCi 160. Tevens wordt de Scénic leverbaar met de nieuw ontwikkelde en efficiënte Energy dCi 110 Hybrid Assist-aandrijflijn. De dCi 160 is standaard gekoppeld aan de EDC zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Alle prijzen worden later bekendgemaakt. De levering van de nieuwe Renault Scénic en Grand Scénic (die later dit jaar wordt onthuld) start in het najaar.
Nieuwe Renault Mégane Estate: dynamisch, praktisch en vooruitstrevend
De nieuwe Renault Mégane Estate is als eerste C-segment stationwagen ter wereld uitgerust met 4Control-techniek. Dit door Renault ontwikkelde onderstel met vierwielbesturing is specifiek aangepast voor de Mégane Estate en zorgt voor een sportief en nauwkeurig stuurgevoel in bochten.
4Control is (nu nog) alleen voor de Renault Mégane Estate in de GT-uitvoering leverbaar. Dit model werd ook getoond in Genève en is herkenbaar als sportieve topversie. In deze uitvoering zit in de voorbumper een brede luchtinlaat die is afgewerkt met een honingraatgrille. De achterzijde van de GT-uitvoering is te herkennen aan de verchroomde uitlaatpijp en de diffuser. Ook zijn de optionele lichtmetalen 18″ wielen speciaal door Renault Sport voor dit model ontwikkeld.
Langste laadruimte in zijn klasse
De Mégane Estate maakt indruk door de forse laadruimte. De Estate is 267 millimeter langer dan de Mégane Hatchback. De inhoud van de bagageruimte bedraagt hierdoor 580 liter met de achterbank in de normale positie. De laadvloer is in hoogte verstelbaar, zodat een volledig vlakke laadruimte kan worden gecreëerd. Bovendien bedraagt de laadlengte met neergeklapte achterbank maar liefst 2,77 meter.
Het motorenaanbod bestaat uit de benzinemotoren TCe 100 en TCe 130 en de dieselmotoren dCi 110 en dCi 130. De GT is uitsluitend met de TCe 205 benzinemotor en de dCi 165 dieselmotor leverbaar, beide met standaard EDC-automaat. De dCi 110 Hybrid Assist wordt in 2017 aan het aanbod toegevoegd. Alle prijzen worden later bekendgemaakt. Het nieuwe model staat dit najaar bij de dealers.
Verder lezen over Renault
Hybrid19.01.2023
Alles wat je moet weten over de Renault Austral
Hybrid20.07.2020
Renault introduceert E-Tech hybrid
Shareables31.05.2020
Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel
Renault staat op punt 15.000 arbeidsplaatsen te schrappenNieuw04.07.2019
De nieuwe Renault ZOE: klaar voor het elektrische leven?
Nieuw19.06.2017
De nieuwe Renault Koleos is uit in Nederland
Verwondering24.05.2017
Nieuwe Renault Alpine A110 begin juli ook in Nederland te zien
Alpine paviljoen op klassieker-evenementTechnologie06.01.2017
CES 2017: Microsoft introduceert Connected Vehicle Platform
Nieuw platform moet auto-industrie helpen bij de digitale transformatieVerwondering15.02.2016