Shareables31.05.2020

Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel


Renault staat op punt 15.000 arbeidsplaatsen te schrappen

De drie automerken Renault, Nissan en Mitsubishi hebben aangekondigd voort te bouwen op de activiteiten in de bestaande Alliantie, zoals gezamenlijke inkoop en door sterk met elkaar de voordelen te benutten van hun posities in de markt gecombineerd met hun geografische sterktes. Dit nieuwe plan omschreven als een ‘leader-follower-plan’ is vooral een duidelijk herstelplan. Het is een keiharde noodzaak voor de Alliantie want het gaat duidelijk niet goed. Doel is dat het nieuwe plan uiteindelijk een kostenbesparing van 40 procent moet gaan opleveren.

Vorige maand waren er de geruchten dat Nissan zich zou terugtrekken uit Europa hetgeen later door de autofabrikant nadrukkelijk werd tegengesproken. Ondanks de mooie plannen verkeert Renault inmiddels in zwaar weer en staat op het punt om wereldwijd bijna 15-duizend arbeidsplaatsen te schrappen.

Mitusbishi lijkt als enige van de drie autofabrikanten in wat rustiger vaarwater te zitten. Dan zie je ook terug in de plannen voor de toekomst. Het Japanse bedrijf krijgt de kans haar positie met hun PHEV voor het C- en D-segment verder uit te bouwen.

Gezamenlijke inkoop

De deelnemende ondernemingen bouwen voort op de activiteiten in de bestaande Alliantie, zoals gezamenlijke inkoop, door sterk met elkaar de voordelen te benutten van leidende posities en geografische sterktes van de partners

Leader-follower-plan

Het management van de drie ondernemingen onderschrijft de uitgangspunten van het nieuwe leader-follower-plan voor voertuigen, waarvoor zij zullen samenwerken om de standaardisatiestrategie van de Alliantie verder door te voeren voor hun platformen tot aan carrosserieën.

Verder is het plan om per productsegment te focussen op een moedermodel (leader-auto) en zustermodellen, die worden ontwikkeld door de leidende onderneming met ondersteuning van ‘follower’-teams. Andere maatregelen zijn het verzekeren dat de leidende modellen en hiervan afgeleide voertuigen voor elk merk worden geproduceerd met de meeste competitieve setup, inclusief het bundelen van productie waar dat loont. Door te gaan met product-sharing bij lichte bedrijfsauto’s, waar de nieuwe aanpak al een feit is.

Het nieuwe leader-follower-plan zal naar verwachting leiden tot reductie van investeringen tot aan 40% als alle voertuigen onder deze aanpak vallen. Dat voordeel komt bovenop de synergie die nu al wordt bereikt.

Focus Nissan op China, Noord-Amerika en Japan

Binnen dit schema zal Nissan de leider zijn in de referentieregio China, Noord-Amerika en Japan. Renault wordt dat in Europa, Zuid-Amerika en Noord-Afrika en Mitsubishi in ASEAN en Oceanië. Door elke onderneming in zijn respectievelijke regio als referentie te gebruiken, ontstaan mogelijkheden om het delen van vaste kosten te maximaliseren, terwijl elk over meer bedrijfsmiddelen kan beschikken.

Updates van het productportfolio zijn gebaseerd op de nieuwe leader-follower-strategie en afgeleide modellen worden geproduceerd volgens de meest competitieve setup. Zo krijgt Nissan de leiding voor de vernieuwing in het C-SUV-segment na 2025, terwijl Renault dat zal doen in de toekomstige vernieuwing in het B-SUV-segment in Europa.

Alles bij elkaar zullen uiteindelijk bijna 45% van de Alliantie modellen in 2025 ontwikkeld en geproduceerd worden volgens de nieuwe aanpak.

Nieuwe verantwoordelijkheden voor partners

Het nieuwe leader-follower-plan wordt uitgebreid van platforms en aandrijflijnen naar alle sleuteltechnologieën, waarbij elke partner een verantwoordelijkheid krijgt, zoals:

  • Autonoom rijden: Nissan
  • Connected-car technologie: Renault als leider voor Android-gebaseerde systemen en Nissan in Chin
  • E-body, het hart van de elektrische architectuur: Renaul
  • e-PowerTrain (ePT): CMF-A/B ePT – Renault; CMF-EV ePT – Nissan
  • PHEV voor C- en D-segment: Mitsubishi

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Nissan

Lente volgend jaar een splinternieuwe Qashqai

Nissan komt met een heel nieuwe Qashqai in de lente 2021. Het enorm succesvolle crossover model van Nissan rijd al sinds 2008 rond en kreeg in 2014 een make-over. Nu is het tijd voor een splinternieuw model.

Hybrid17.11.2020

Lente volgend jaar een splinternieuwe Qashqai

Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel

De drie automerken Renault, Nissan en Mitsubishi hebben aangekondigd voort te bouwen op de activiteiten in de bestaande Alliantie, zoals gezamenlijke inkoop en door sterk met elkaar de voordelen te benutten van hun posit...

Shareables31.05.2020

Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel

Renault staat op punt 15.000 arbeidsplaatsen te schrappen
​100.000 keer Nissan Leaf in Europa

Nissan heeft inmiddels de 100.000e Leaf in Europa afgeleverd. Een mijlpaal die Nissan beschouwt als een belangrijke overwinning voor elektrische mobiliteit. Mede dankzij de uitstekende verkoopresultaten van de nieuwe en...

Technologie05.06.2018

​100.000 keer Nissan Leaf in Europa

Promotionele ‘Solo’ Nissan Rogue is wel heel speciaal

Nissan heeft blijkbaar een lange historie als het gaat om samenwerkingen met LucasFilm om nieuwe Star Wars films te promoten. Als je dat wél al wist zal deze hele speciale Nissan Rogue die speciaal voor de lancering van...

Verwondering11.05.2018

Promotionele ‘Solo’ Nissan Rogue is wel heel speciaal

Kan zo de film in
Nissan toont studiemodellen IMx en Nismo Leaf op Tokyo Motor Show

De IMx Concept, de LEAF NISMO Concept en de deelname aan het FIA Formula E-kampioenschap geven beide anders invulling aan Nissan Intelligent Mobility: de manier waarop auto's worden aangedreven en gereden in onze huidige...

Nieuw28.10.2017

Nissan toont studiemodellen IMx en Nismo Leaf op Tokyo Motor Show

Nissan Bladeglider tijdens het Goodwood Festival of Speed

Speciaal voor een geselecteerd aantal Europese autojournalisten haalde Nissan de enige twee exemplaren van hun elektrische concept sportscar de Bladeglider naar het Goodwood Festival of Speed en kreeg ik de unieke kans o...

Snelheid10.07.2017

Nissan Bladeglider tijdens het Goodwood Festival of Speed

Een rally rijden van 16.000 km met een elektrische auto

16.000 km rijden met een elektrische auto van Schotland naar Mongolië? Het gaat gebeuren! De Mongol Rally is een 16.000 km lange rally voor het goede doel. De rit door Europa en Azië gaat door bergachtige gebieden, woe...

Shareables26.04.2017

Een rally rijden van 16.000 km met een elektrische auto

van Schotland naar Mongolië
CES 2017: Microsoft introduceert Connected Vehicle Platform

Tijdens de CES, de grootste consumentenelektronicabeurs ter wereld kondigde Microsoft opvallend nieuws aan op het gebied van automotive. De keuze om zich de komende jaren meer en meer te gaan focussen op de auto-industri...

Technologie06.01.2017

CES 2017: Microsoft introduceert Connected Vehicle Platform

Nieuw platform moet auto-industrie helpen bij de digitale transformatie

Verder lezen over Renault

Alles wat je moet weten over de Renault Austral

De Renault Austral is halverwege 2022 geïntroduceerd. Deze SUV uit het C-segment biedt ruimte aan vijf (volwassen) inzittenden. Het is de opvolger van de bekende Renault Kadjar.

Hybrid19.01.2023

Alles wat je moet weten over de Renault Austral

Renault introduceert E-Tech hybrid

Renault speelt in op de huidige markt door de nieuwe Clio, Capture en Megane Estate te voorzien van hybride aandrijvingen. Door de toevoeging van de hybride motoren spreekt Renault een nog breder publiek aan. Benieuwd na...

Hybrid20.07.2020

Renault introduceert E-Tech hybrid

Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel

De drie automerken Renault, Nissan en Mitsubishi hebben aangekondigd voort te bouwen op de activiteiten in de bestaande Alliantie, zoals gezamenlijke inkoop en door sterk met elkaar de voordelen te benutten van hun posit...

Shareables31.05.2020

Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel

Renault staat op punt 15.000 arbeidsplaatsen te schrappen
De nieuwe Renault ZOE: klaar voor het elektrische leven?

De nieuwe Renault ZOE is niet zo nieuw als gehoopt. Het gaat hier voorlopig meer om een goede ‘facelift’. De nieuwe ZOE bevat een groter aanbod van hightech uitrusting die de wagen meer mogelijkheden geeft. Renault b...

Nieuw04.07.2019

De nieuwe Renault ZOE: klaar voor het elektrische leven?

De nieuwe Renault Koleos is uit in Nederland

De Renault Koleos, onthuld op de autoshow van Beijing vorig jaar, is nu ook te koop in Nederland. Het is een D-segment SUV die het moet hebben van zijn ruime interieur en terreinvaardigheid met de 4x4 technologie van Ren...

Nieuw19.06.2017

De nieuwe Renault Koleos is uit in Nederland

Nieuwe Renault Alpine A110 begin juli ook in Nederland te zien

Alpine pakt groots uit tijdens de 13e editie van het Concours d’Elégance Paleis Het Loo, dat dit jaar 1 en 2 juli wordt gehouden. Na de onthulling van de nieuwe A110 op de Autosalon van Genève in maart 2017 is de nie...

Verwondering24.05.2017

Nieuwe Renault Alpine A110 begin juli ook in Nederland te zien

Alpine paviljoen op klassieker-evenement
Renault primeurs in Genève, een nieuwe Scénic en de compleet nieuwe Renault Mégane Estate

Voor Renault stond de 86e autotentoonstelling van Genève vrijwel geheel in het teken van twee wereldprimeurs. Behalve de nieuwe generatie Renault Scénic werd ook de compleet nieuwe Renault Mégane Estate voor het eerst...

Nieuw04.03.2016

Renault primeurs in Genève, een nieuwe Scénic en de compleet nieuwe Renault Mégane Estate

20 jaar Renault Scénic

Renault viert in 2016 het 20-jarig jubileum van de Scénic. Daarnaast presenteert Renault op de Autosalon van Genève in maart de vierde generatie Scénic. Een mooi moment om terug te blikken op de succesvolle drie gener...

Verwondering15.02.2016

20 jaar Renault Scénic