De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
De drie automerken Renault, Nissan en Mitsubishi hebben aangekondigd voort te bouwen op de activiteiten in de bestaande Alliantie, zoals gezamenlijke inkoop en door sterk met elkaar de voordelen te benutten van hun posities in de markt gecombineerd met hun geografische sterktes. Dit nieuwe plan omschreven als een ‘leader-follower-plan’ is vooral een duidelijk herstelplan. Het is een keiharde noodzaak voor de Alliantie want het gaat duidelijk niet goed. Doel is dat het nieuwe plan uiteindelijk een kostenbesparing van 40 procent moet gaan opleveren.
Vorige maand waren er de geruchten dat Nissan zich zou terugtrekken uit Europa hetgeen later door de autofabrikant nadrukkelijk werd tegengesproken. Ondanks de mooie plannen verkeert Renault inmiddels in zwaar weer en staat op het punt om wereldwijd bijna 15-duizend arbeidsplaatsen te schrappen.
Mitusbishi lijkt als enige van de drie autofabrikanten in wat rustiger vaarwater te zitten. Dan zie je ook terug in de plannen voor de toekomst. Het Japanse bedrijf krijgt de kans haar positie met hun PHEV voor het C- en D-segment verder uit te bouwen.
Gezamenlijke inkoop
De deelnemende ondernemingen bouwen voort op de activiteiten in de bestaande Alliantie, zoals gezamenlijke inkoop, door sterk met elkaar de voordelen te benutten van leidende posities en geografische sterktes van de partners
Leader-follower-plan
Het management van de drie ondernemingen onderschrijft de uitgangspunten van het nieuwe leader-follower-plan voor voertuigen, waarvoor zij zullen samenwerken om de standaardisatiestrategie van de Alliantie verder door te voeren voor hun platformen tot aan carrosserieën.
Verder is het plan om per productsegment te focussen op een moedermodel (leader-auto) en zustermodellen, die worden ontwikkeld door de leidende onderneming met ondersteuning van ‘follower’-teams. Andere maatregelen zijn het verzekeren dat de leidende modellen en hiervan afgeleide voertuigen voor elk merk worden geproduceerd met de meeste competitieve setup, inclusief het bundelen van productie waar dat loont. Door te gaan met product-sharing bij lichte bedrijfsauto’s, waar de nieuwe aanpak al een feit is.
Het nieuwe leader-follower-plan zal naar verwachting leiden tot reductie van investeringen tot aan 40% als alle voertuigen onder deze aanpak vallen. Dat voordeel komt bovenop de synergie die nu al wordt bereikt.
Focus Nissan op China, Noord-Amerika en Japan
Binnen dit schema zal Nissan de leider zijn in de referentieregio China, Noord-Amerika en Japan. Renault wordt dat in Europa, Zuid-Amerika en Noord-Afrika en Mitsubishi in ASEAN en Oceanië. Door elke onderneming in zijn respectievelijke regio als referentie te gebruiken, ontstaan mogelijkheden om het delen van vaste kosten te maximaliseren, terwijl elk over meer bedrijfsmiddelen kan beschikken.
Updates van het productportfolio zijn gebaseerd op de nieuwe leader-follower-strategie en afgeleide modellen worden geproduceerd volgens de meest competitieve setup. Zo krijgt Nissan de leiding voor de vernieuwing in het C-SUV-segment na 2025, terwijl Renault dat zal doen in de toekomstige vernieuwing in het B-SUV-segment in Europa.
Alles bij elkaar zullen uiteindelijk bijna 45% van de Alliantie modellen in 2025 ontwikkeld en geproduceerd worden volgens de nieuwe aanpak.
Nieuwe verantwoordelijkheden voor partners
Het nieuwe leader-follower-plan wordt uitgebreid van platforms en aandrijflijnen naar alle sleuteltechnologieën, waarbij elke partner een verantwoordelijkheid krijgt, zoals:
- Autonoom rijden: Nissan
- Connected-car technologie: Renault als leider voor Android-gebaseerde systemen en Nissan in Chin
- E-body, het hart van de elektrische architectuur: Renaul
- e-PowerTrain (ePT): CMF-A/B ePT – Renault; CMF-EV ePT – Nissan
- PHEV voor C- en D-segment: Mitsubishi
Verder lezen over Mitsubishi
Nieuw12.02.2019
De nieuwe Mitsubishi ASX maakt debuut op de Autosalon Genève
Hybrid14.12.2015
Mitsubishi Outlander PHEV: een zeer comfortabele gezinsauto
’s Werelds eerste plug-in hybride SUV getest in zwaar terreinHybrid25.10.2015
Waarom rijden met de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV zo aantrekkelijk is
7 redenen waarom de Mitsubishi Outlander PHEV een prima keuze isVerder lezen over Nissan
Hybrid17.11.2020
Lente volgend jaar een splinternieuwe Qashqai
Shareables31.05.2020
Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel
Renault staat op punt 15.000 arbeidsplaatsen te schrappenTechnologie05.06.2018
100.000 keer Nissan Leaf in Europa
Verwondering11.05.2018
Promotionele ‘Solo’ Nissan Rogue is wel heel speciaal
Kan zo de film inNieuw28.10.2017
Nissan toont studiemodellen IMx en Nismo Leaf op Tokyo Motor Show
Snelheid10.07.2017
Nissan Bladeglider tijdens het Goodwood Festival of Speed
Shareables26.04.2017
Een rally rijden van 16.000 km met een elektrische auto
van Schotland naar MongoliëTechnologie06.01.2017
CES 2017: Microsoft introduceert Connected Vehicle Platform
Nieuw platform moet auto-industrie helpen bij de digitale transformatieVerder lezen over Renault
Hybrid19.01.2023
Alles wat je moet weten over de Renault Austral
Hybrid20.07.2020
Renault introduceert E-Tech hybrid
Shareables31.05.2020
Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel
Renault staat op punt 15.000 arbeidsplaatsen te schrappenNieuw04.07.2019
De nieuwe Renault ZOE: klaar voor het elektrische leven?
Nieuw19.06.2017
De nieuwe Renault Koleos is uit in Nederland
Verwondering24.05.2017
Nieuwe Renault Alpine A110 begin juli ook in Nederland te zien
Alpine paviljoen op klassieker-evenementNieuw04.03.2016
Renault primeurs in Genève, een nieuwe Scénic en de compleet nieuwe Renault Mégane Estate
Verwondering15.02.2016